سفر خارجی زنان عربستانی

سفر خارجی زنان عربستانی دیگر محدودیتی به همراه نخواهد داشت

سفر خارجی زنان عربستانی به دستور پادشاه این کشور دیگر دارای محدودیت نخواهد بود، این اولین بار است که چنین محدودیتی در عربستان سعودی لغو می‎شود.

حکومت عربستان سعودی در ادامه اقدامات اصلاحی خود، برای رفاه بیشتر شهروندان زن این کشور، حکم جدیدی صادر کرد که براساس آن زنان دیگر برای خروج از کشور نیاز به اجازه کسی نخواهند داشت. طبق گزارش وبسایت روسیا الیوم، دولت این کشور اصلاحیه‌ای برای قوانین مرتبط با زنان صادر کرد که برای نخستین بار سفر خارجی زنان عربستانی محدودیتی نخواهند داشت و آنها می‌توانند بدون نیاز به قیم مرد، گذرنامه خود را دریافت کرده و از کشور خارج شوند.

از امروز به بعد همه زنانی عربستانی که حداقل 21 سال سن داشته باشند، می‌توانند برای دریافت گذرنامه اقدام کنند. آنها دیگر برای سفر به خارج از عربستان نیاز به همراهی یا اجازه قیم مرد خود نخواهند داشت. جالب است بدانید که در احکامی که به تازگی به ثبت رسیده برای اولین بار به زنان حق ثبت ازدواج، طلاق و تولد نوزاد نیز داده شد.

تغییرات دیگر قوانین عربستان

سفر خارجی زنان عربستانی

به‌غیر از لغو اجازه از قیم برای سفر خارجی زنان عربستانی در سیستم کاری این کشور نیز تغییراتی اعمال شده و حق اشتغال برای زنان در نظر گرفته شده است. براساس قانون جدید تمامی شهروندان عربستان سعودی فارغ از جنسیت، اجازه اشتغال دارند و کارفرمایان حق این را ندارند که میان متقاضیان خود به علت جنسیت، سن یا محدودیت جسمی تبعیض قائل شود.

تا قبل از تصویب این حکم زنان سعودی برای درخواست گذرنامه و یا سفرهای خارجی باید از یک مرد که قیم قانونی آنها بود، کسب اجازه می‌کردند. این قیم بسته به وضعیت تأهل و خانواده می‌توانست همسر، پدر، برادر و یا مردی از اعضای اصلی خانواده آنها باشد. اما حالا به لطف قانون جدید در جهت برابر حقوق زنان و مردان عربستان، آنها می‌توانند به‌طور مستقل اقدام به دریافت گذرنامه کرده و به خارج سفر کنند.

بیشتر بخوانید: جنگ های طولانی تاریخ که 700 سال به طول انجامیده‌اند

امتیاز: 4.3 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...

۷ دیدگاه

  1. Avatar بهروز گفت:

    پیشرفت ما هم اینه که وقتی در ملاء عام زن یا دختری بستنی بخوره بگیرن ببرنش
    این یعنی افکار مریض مسئولین نسبت به خانومها

  2. Avatar سیمرغ گفت:

    عربستان که کشور پیامبر اسلام هست هم حتی به آزادی زنان اهمیت داده و ارزش زن را بالا نگه میدارد اما کشور نخود آش ما متاسفانه به تقلید از سیاست منسوخ شده قدیمی عرب ها هنوز در عصر حجر به سر میبره و هنوز بزرگترین دغدغه مسئولان مملکت ما آزادی زن است

    • Avatar شرجی گفت:

      من موندم دیگه چه آزادی ای میخواید؟!
      دیگه کار نمونده نکنین باز هم دنبال آزادی اید؟!
      چند وقت دیگه هم به آرزوتون که استادیوم رفتنه می رسید و دیگه بهشت بر شما واجب میشه!

      • Avatar invisible گفت:

        چرا یه کار مونده اونم فرستادن شماها تو زباله دونی تاریخ!

        • Avatar عبدالله گفت:

          میگن دین هرکس رو از طرز حرف زدنش بفهم فارغ از هردین ومکنبی ادب نشانه اصالت خانوادگی ومادری هست که شمارو بزرگ کرده

      • Avatar invisible گفت:

        دقت کنیداز نظر این نوادگان چنگیز استادیوم رفتن خانوما باعث رفتن به جهنم میشه! به طعنه گفته! یعنی خدای اینا یه موجودی هست که هرگونه شادی رو منع میکنه حتی بلند خندیدن و تهدید به جهنم میکنه! آیا خدایی که شما درک میکنید اینطوریه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.