بزرگترین تولیدکنندگان برنج

بزرگترین تولیدکنندگان برنج در جهان چه کشورهایی هستند؟

برنج یکی از سه محصول مهم غذایی جهان است. در واقع برنج، ذرت و گندم مهم‌ترین محصولات غذایی هستند که در جهان تولید می‌شوند. بیش از 3.5 میلیارد جمعیت جهان، برنج را غذای اصلی خود می‌دانند که این میزان شامل حداقل نیمی از مردم ساکن جهان است. در ادامه بزرگترین تولیدکنندگان برنج را معرفی خواهیم کرد.

کشورهای آسیایی بیشترین برنج را در سراسر جهان تولید می‌کنند، در حالی که کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و خاورمیانه با افزایش قابل توجه مصرف و تقاضای برنج روبرو هستند. 10 کشور برتر تولید برنج در جهان امروز هند، چین‌، اندونزی‌، بنگلادش‌، تایلند، ویتنام، برمه، فیلیپین، کامبوج و پاکستان هستند. این کشورها همچنین در بین برترین مصرف کنندگان برنج جهان قرار دارند و حدود 90٪ از مصرف برنج جهان را تشکیل می‌دهند. البته در این سال‌ها میزان تولید و مصرف برنج به شدت افزایش یافته و این تولید و مصرف نه تنها در آینده کاهش نمی‌یابد، بلکه افزایش هم خواهد یافت.

بزرگترین تولیدکنندگان برنج

در کشورهایی در مناطق دیگر جهان، مانند کشورهای جنوب صحرای آفریقا، برنج به عنوان سریع‌ترین غذای اصلی در نظر گرفته می‌شود، به طوری که مصرف سالانه برنج از دهه 1970 و به بعد تقریباً دو برابر شده است. چند دهه پیش، هر دو ساکنان شهری و روستایی کشورها، در کشورهای جنوب صحرای آفریقا فقط در موارد خاص، برنج می‌خوردند. اما در سال های اخیر، آنها به خوردن روزانه برنج عادت کرده‌اند و در بین سایر محصولات زراعی بومی مانند کاساوا، سیب زمینی شیرین و مربا، برنج را به عنوان غذای روزنامه انتخاب کرده‌اند. از جمله کشورهایی که این تغییر را در مصرف غذایی خود داشته‌اند می‌توان به نیجر ، تانزانیا و نیجریه اشاره کرد. از سوی دیگر تولیدات بیشتر برنج، در آمد کشورها را طی دو دهه‌ی گذشته افزایش داده است.

در کارائیب و آمریکای لاتین، در طول بیست سال گذشته، افزایش مصرف برنج حدود 40٪ مشاهده شده است. این افزایش مداوم، به دلیل افزایش درآمد و همچنین رشد مداوم جمعیت نسبت داده می‌شود. منطقه دیگری که مصرف برنج زیادی دارد، خاورمیانه، همچنین ایالات متحده و اعضای اتحادیه اروپا است.

انتظار می‌رود که تقاضا برای برنج حداقل تا سال 2035 ادامه یابد. طبق یک مطالعه جامع که توسط موسسه تحقیقات غذا و سیاست کشاورزی انجام شده است (FAPRI)، انتظار می‌رود که تقاضای جهان برای برنج آسیاب شده افزایش یابد. تقاضا و مصرف برنج در سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۴۳۹ میلیون تن بوده که این میزان در سال ۲۰۲۰ به ۴۹۶ میلیون تن رسیده و  براساس تخمین‌ها این میزان مصرف در سال ۲۰۳۵ به ۵۵۵ میلیون تن خواهد رسید. البته ۶۷ درصد این تقاضا متعلق به کشورهای آسیایی و عمدتا چین و هند است. یکی از دلایل تقاضای بالای این محصول این است که برنج هم در قشر فقیر و هم در قشر متوسط و قشر ثروتمند مورد استفاده قرار می‌گیرد و محبوب است.

بزرگترین تولیدکنندگان برنج

بزرگترین تولیدکنندگان برنج

بیشتر بخوانید: بزرگترین صادرکننده مواد غذایی : کدام کشورها بیشترین صادرات مواد غذایی را دارند؟
بیشتر بخوانید:
کشورهایی با بیشترین جزایر جهان را بشناسید و از تصاویر این جزایر لذت ببرید
بیشتر بخوانید: چرا جمعیت مسلمانان جهان سریع‌تر از مذهب‌های دیگر در حال رشد است؟

امتیاز: 4.3 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

یک دیدگاه

  1. Avatar حسن خزایی گفت:

    این مطلب اشتباه هست
    بزرگترین تولید کننده چین هست
    هند بزرگترین صادر کننده هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.