تأثیرات طلاق بر فرزندان

خانواده‌ها بخوانند: تأثیرات طلاق بر فرزندان چیست و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد؟

خانواده‌هایی که با طلاق روبرو هستند باید بدانند که چه چیزی در انتظار فرزندانشان است و چگونه می‌توانند تأثیر منفی طلاق را در فرزندانشان کاهش دهند. در واقع طلاق تهدید بزرگی برای کودکان است و می‌تواند مسیر زندگی فرزندان را به کلی تغییر دهد. طلاق می‌تواند سلامت ذهنی، جسمی و روانی فرزندان را تحت تأثیر خود قرار دهد و برای پرورش آنها بسیار منفی خواهد بود. در مواردی نمی‌توان مانع طلاق شد زیرا یک ساختار بد خانوادگی هم به اندازه طلاق می‌تواند برای فرزندان مخرب و منفی باشد. به هر جهت در این مطلب قصد داریم تا به تأثیرات طلاق بر فرزندان بپردازیم.

تأثیرات طلاق بر فرزندان

استرس بی‌پایان

طلاق موجب تغییرات بسیاری در زندگی فرزندان می‌شود و درک این موضوع برای فرزندان کمی مشکل است. فرزندان در طی این ماجرا احساس تنهایی، احساس فقر، فشار عصبی و استرس را تجربه می‌کنند و این احساسات و عواطف بازخورد خوبی در کودکان نخواهد داشت در نتیجه بهتر است والدین قبل یا بعد از درگیری‌ها با فرزندان خود صحبت کنند و به آنها این اطمینان را دهند که حتی پس از طلاق همیشه پشتشان خواهند بود و همیشه حمایتشان خواهند کرد در نتیجه نیازی نیست که احساس نگرانی یا استرس داشته باشند.

 تأثیرات طلاق بر فرزندان

خطر بیشتر

فرزندانی که خانواده‌هایشان طلاق گرفته‌اند در معرض خطر بیشتری نسبت به دیگران قرار دارند زیرا یک فضای خالی را درون خود احساس می‌کنند که برای پر کردن این فضا ممکن است دست به هر کاری بزنند. از جمله این خطرها می‌توان به استفاده از مواد مخدر، خشونت بیرون از خانه، عدم سلامت رفتاری و روانی، مسائل جنسی و موارد این چنینی اشاره کرد. در چنین شرایطی صحبت کردن بهترین راه برای راهنمایی و هدایت فرزندان در مسیر درست خواهد بود.

نگرانی همیشگی

فرزندانی که خانواده‌هایشان طلاق گرفته‌اند در واقع نگرانی همیشگی روابط عادت می‌کنند و اغلب خاطرات ارتباط شکست خورده خانواده خود را به یاد می‌آورند و ممکن است که این نگرانی همیشگی روزی در روابط احساسی خودشان نیز تأثیر منفی بگذارد. در واقع نگرانی‌های چنین فرزندی تا سنین بالا نیز ادامه خواهد داشت و همیشه به یادش خواهد ماند در نتیجه باید برای آموزش روابط این فرزندان از همان کودکی آموزش‌ها را آغاز کنیم و یا با یک مشاور در ارتباط باشیم تا راهنمایی‌های لازم را دریافت نماییم.

افزایش انعطاف‌پذیری و افزایش تحمل مشکلات

اما در نهایت طلاق یک تأثیر خوب هم بر این فرزندان دارد که آن‌ها را مقاوم و صبورتر می‌کند. این افراد به دلیل استرس‌ها و نگرانی‌های همیشگی سعی می‌کنند محتاط‌تر عمل کنند و در عین حال انعطاف‌پذیرتر باشند تا استرس خود را کاهش دهند. در واقع معمولاً افراد سعی می‌کنند مسیر خانواده خود را ادامه ندهند و رفتار خود را با دیگر سازگارتر کنند در نتیجه دوستان خوبی پیدا خواهند کرد و اغلب روابطشان پایدارتر خواهد بود.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.