بازنشستگی بیتل

آخرین دستگاه فولکس واگن بیتل به موزه منتقل شد؛ بازنشستگی یک اسطوره

پس از هفت دهه تولید، بالاخره مدل معروف و محبوب فولکس واگن بیتل بازنشسته می‌شود. آخرین مدل بیتل روز چهارشنبه در کارخانه پوئبلای فولکس واگن در مکزیک تولید شد و طی مراسمی به موزه این شرکت رفت. یک خودروی شاسی بلند که به طور مخصوص برای بازار آمریکای شمالی طراحی شده جایگزین این محصول در کارخانه مکزیک خواهد شد.

البته فولکس واگن در سپتامبر 2018 اعلام کرده بود که با ساخت مدلی خاص به نام “نسخه نهایی” در سال 2019 به تولید این محصول پایان خواهد داد.

بیتل در طی این سال‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده بود. طراحی اولیه این خودرو در دهه 30 میلادی به دست فردیناند پورشه و با حمایت مستقیم حزب نازی و شخص ادولف هیتلر، به عنوان خودرویی مردمی انجام شد. با اینحال تولید انبوه و گسترده بیتل بعد از پایان جنگ جهانی دوم انجام گرفت. این نسل از خودروهای بیتل که با نام نسل اول شناخته می‌شود تا سال 2003 در خط تولید کارخانجات مختلف فولکس واگن قرار داشت. در نهایت بیش از 21 میلیون دستگاه از این مدل فروش رفت تا بدین ترتیب بیتل به عنوان دومین خودروی پرفروش تاریخ شناخته شود.

نسل دوم این خودرو که با هدف ترکیب استایل کلاسیک مدل اولیه و پیشرفت‌های جدید در صنعت خودرو طراحی شده بود، با نام نیو بیتل شناخته می‌شد و از سال 1998 تا 2010 در خط تولید قرار داشت. 2.1 میلیون دستگاه از این نسل به فروش رسید.

نسل سوم فولکس واگن بیتل
نسل سوم فولکس واگن بیتل

اما نسل سوم که در سال 2011 معرفی شده بود، به اندازه مدل‌های قبلی موفق نبود. در این نسل نیز مثل نسل دوم خبری از موتورهای هواخنک که در عقب ماشین نصب می‌شد نبود و محور محرک به جلو منتقل شده بود. در نهایت 500 هزار دستگاه از این نسل به فروش رسید.

طبق اطلاعات منتشر شده، فولکس واگن فعلا برنامه‌ای برای ساخت نسل جدید بیتل ندارد و از ظرفیت خالی شده در کارخانه پوئبلای مکزیک، برای تولید یک اس یو وی جدید که اندازه‌ای کوچکتر از تیگوان دارد استفاده خواهد کرد.

نسل اول خودروهای فولکس واگن بیتل که در ایران بیشتر با نام فولکس قورباغه‌ای شناخته می‌شود از اواخر دهه 30 وارد کشور شد و تا پیش از ورود پیکان، به عنوان مردمی‌ترین خودروی ایران شناخته می‌شد. همچنین تعداد محدودی از مدل‌های نسل دوم و سوم بیتل نیز در سال‌های اخیر وارد کشور شده‎اند.

بیشتر بخوانید: نمایشگاه خودروی لس آنجلس

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.