خواب شب

چه مواد غذایی بر خواب شب تأثیرات منفی دارند و مصرف آن‌ها قبل از خواب ممنوع است؟

رژیم غذایی صحیح تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی هر فرد دارد و برخی از بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های کلیوی و سوزش‌های معده به خوراک و مواد غذایی بستگی دارد. البته باید بدانید که مواد غذایی که قبل از خواب می‌خوریم مستقیماً بر خواب شب تأثیر خواهد داشت. خواب کم و بد عملکرد مغز را پایین می‌آورد و احتمال حملات قلبی، سکته مغزی، اختلالات عصبی و فشارخون را افزایش خواهد داد. بنابراین باید برای خواب خوب، رژیم غذایی و تغذیه‌ی مناسبی داشته باشیم و اگر خواب خوبی در شب نداریم باید مصرف برخی از خوراکی‌ها را قبل از خواب قطع کنیم. یکی از عوامل مهم بد خوابیدن در شب مصرف قهوه و چای است، پس اگر کافئین بر روی خواب شما تأثیر می‌گذارد باید به‌کل این ماده‌ی غذایی را کنار بگذارید. در این مطلب سعی داریم تا خوراکی‌هایی که مصرف آن‌ها قبل از خواب شب ممنوع هستند را معرفی کنیم.

لیست خوراکی‌هایی که بر خواب شب تأثیر منفی می‌گذارند

مرکبات

خواب شب

مرکبات به دلیل اسیدی که دارند در خواب شب مشکلاتی ایجاد می‌کنند. درواقع در برخی از افراد موجب سوزش و رفلکس معده می‌شود. درنتیجه مصرف مرکبات قبل از خواب شب باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود. همچنین باید بگوییم که مرکبات دارای قند بالایی است و باعث افزایش انرژی می‌شود درنتیجه این انرژی باید به‌گونه‌ای تخلیه شود که قطعاً خواب انتخاب خوبی برای مصرف انرژی نیست. درنتیجه بهتر است که مرکبات را در صبحانه بخورید تا هم قند پایین‌تری در بدنتان باقی بماند و هم انرژی بیشتری به‌دست آورید.

کلم بروکلی

کلم بروکلی

کلم بروکلی گیاه cruciferous است که به شکل یک بوته در بسته‌بندی‌ها ارائه می‌شود. مصرف منظم کلم بروکلی در رژیم غذایی ضروری است اما مصرف بیش‌ازحد این ماده‌ی غذایی هم ضررهایی دارد. کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی فیبر است و هضم آن بسیار دشوار خواهد بود. درواقع تمام سبزیجات cruciferous اعم از کلم سفید، کلم قرمز، کاهو فرانسوی، جوانه‌ی بروکسل و گل‌کلم گازی در معده تولید می‌کنند که هضم آن‌ها را دشوار خواهد کرد و قبل از خواب مشکلات گوارشی برایمان ایجاد خواهد شد. پس بهتر است قبل از خواب از خوردن سالاد یا این نوع کلم‌ها بپرهیزیم تا خواب شب بهتری داشته باشیم.

کرفس

کرفس

اگر در خواب شب مدام به دلیل فشار ادرار مجبور می‌شوید از خواب بیدار شوید باید مصرف کرفس را قبل از خواب شب کنار بگذارید. کرفس آب زیادی دارد بنابراین در وعده‌ی شام اصلاً نباید کرفس بخورید زیرا این ماده‌ی غذایی به‌سرعت مثانه‌ی شما را پر می‌کند و مشکلات این‌چنینی در زمان خواب شب ایجاد می‌کند. البته این موضوع در رابطه با هندوانه و خیار هم صدق می‌کند. درنتیجه اگر به خواب بهتری در شب نیاز دارید باید تمامی موانع را کنار بزنید و حتی وضعیت مثانه‌تان را هم کنترل کنید.

گوشت

گوشت

گوشت به‌ویژه گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی پروتئین و چربی است. بنابراین زمان زیاد برای هضم آن لازم است و باعث بیدار نگه‌داشتن شما خواهد شد. درواقع اگر برای صرف شام گوشت بخورید اصلاً نمی‌توانید خواب شب خوبی را تجربه کنید و باید منتظر هضم گوشت‌های خورده شده بمانید. درنتیجه بهتر است که شب‌ها گوشت مصرف نکنید تا بتوانید شب‌ها راحت‌تر بخوابید. البته شایان‌ذکر است که هضم هر منبع پروتئینی برای بدن دشوار خواهد بود پس هیچ خوراکی دیرهضمی را قبل از خواب شب مصرف نکنید.

غذاهای تند

غذای تند

مصرف غذاهای تند قبل از خواب شب باعث سوزش و ناراحتی معده می‌شود درنتیجه قبل از خواب شما را آزرده خواهد کرد. پس از مصرف غذاهای تند قبل از خواب سوزش معده تا مری ادامه می‌یابد و بر اساس مطالعات خوردن غذاهای تند قبل از خواب شب کابوس و خواب‌های بد را افزایش می‌دهد. از طرفی غذاهای تند باعث بیداری مکرر در خواب می‌شود و خواب را بسیار سبک می‌کند درنتیجه زمان استراحت شما به‌کلی باطل می‌شود و خواب شب خوبی نخواهید داشت. غذای تند رؤیاها را تبدیل به احساست منفی می‌کند درواقع بدن به تمام خواب‌ها واکنش منفی نشان خواهد داد و خواب خوب را از شما خواهد گرفت.

دسر

دسر

بعد از یک روز کاری طولانی یک نوشیدنی شیرین و دل‌چسب یک پاداش خوب و کامل است اما متأسفانه هرگونه شیرینی یا دسر قبل از خواب ممنوع است زیرا باعث افزایش قند خون شما می‌شود. خوردن یک چیز شیرین مثل دسر درست قبل از خواب شب به شما انرژی می‌دهد اما این انرژی در زمان خستگی و در زمان استراحت شما بی‌معنا و مضر است. درنتیجه هرگونه شیرینی و شکلات که حاوی کافئین و قند باشد قبل از خواب شب مضر است و محرک محسوب می‌شود که باعث افزایش ضربان قلب شده و شما را بی‌خواب خواهد کرد.

فست‌فود

فست‌فود

اگر وقت خواب ولی شما هنوز گرسنه هستید و فست فود را برای خوردن انتخاب می‌کنید کاملاً در اشتباهید. احساس گرسنگی قبل از خواب درواقع به این دلیل است که مغز نیاز به یک خوراکی سبک دارد تا احساس خوبی پیدا کند درنتیجه خوردن غذاهای فست فود و چرب در چنینی مواقعی اشتباه‌ترین کار ممکن است. چربی موجود در غذاهای فست فودی باعث سوزش معده و مشکلات گوارش می‌شود. مصرف چربی زیاد قبل از خواب شب باعث تولید اسید معده و گاز می‌شود که معده را ناراحت خواهد کرد و خواب شب را خراب می‌کند درنتیجه تا جای ممکن از مصرف خوراکی‌های چرب قبل از خواب پرهیز کنید.

گرسنگی

گرسنگی

البته موارد گفته‌شده به این معنا نیست که گرسنه بخوابید زیاد گرسنگی هم بر خواب تأثیر منفی خواهد داشت. درواقع گرسنگی به این معنی است که بدن شما به انرژی نیاز دارد تا فرایند استراحت را به عهده گیرد. درنتیجه بدون انرژی و با گرسنگی هم استراحت غیرممکن خواهد شد. پس اگر قبل از خواب احساس گرسنگی کردید سعی کنید یک چیز سبک مانند یک قاشق کره بادام‌زمینی، یک تکه سیب، چندتکه تخم‌مرغ و حتی کمی ذرت بوداده بخورید تا انرژی لازم بدن را تأمین نمایید و درعین‌حال به خواب شب خود آسیبی نرسانید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)

مطالب مرتبط ...

یک دیدگاه

  1. Avatar Ata Uranus گفت:
    0

    ضمن سلام و تشکر از سرکار خانم مجدی بابت مطلب فوق العادتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.