دودل گوگل - سیاه‌چاله

دودل گوگل با آخرین دستاوردهای ستاره‌شناسی تغییر کرد

گوگل ثبت نخستین تصویر از سیاه‌چاله را با دودل گوگل جدید جشن گرفت

هنگامی‌که دانشمندان با تلسکوپ افق رویداد نخستین تصویر از سیاه‌چاله را برای بشر به ارمغان آوردند شادی و شعف ستاره‌شناسان به‌قدری زیاد بود که کنجکاوی همه مردم جهان را برانگیخت. گوگل نیز که هرگز این فرصت‌ها را از دست نمی‌دهد علت شادی ستاره‌شناسان را برای همه در قالب دودل گوگل به نمایش گذاشت.

دودل گوگل و نخستین تصویر از سیاه‌چاله

دهم آوریل بر صفحه جست‌وجوی گوگل یک دودل جدید نقش بست. انیمیشنی کوتاه که در واکنش به رصد موفق پروژه EHT بود. دودل گوگل تصویری گذرا و در قالبی جدید از لوگوی گوگل است که بنا به مناسبت‌های ویژه، دستاوردهای خیره کننده و یادبود‌ی برای مشاهیر برجسته طراحی می‌شود. نخستین دودل گوکل در سال ۱۹۹۸ و به‌ مناسبت جشنواره سالانه برنینگ من یا مرد سوزان رونمایی‌ شد.

دودل گوگل در مناسبت‌های ایرانی مانند نوروز نیز از خود تصاویری جالبی به یادگار گذاشته است.

حتی حضور ایران در جام‌جهانی نیز از نظر گوگل دور نمانده است؛ ولی شاید جذاب‌ترین تصاویر دودل گول از مشاهیر ایرانی باشد. مشاهیر همچون زکریای رازی، ابن سینا، ابولوفای بوزجانی، عبدالرحمان صوفی، خواجه نصیرالدین طوسی، ابن هیثم، ابوریحان بیرونی که با خدمات خود به دنیای علم‌و‌دانش در سراسر جهان مورد احترام هستند.

دودل گوگل

نکته عجیب و بیشتر مضحک در مورد اغلب دودل‌های ایرانی گوگل این است که در ایران قابل دیدن نیستند ولی در کشورهای هم‌جوار ایران یا با آی‌پی غیر ایرانی و با ورود به صفحه جست‌وجوی اصلی گوگل به‌راحتی پدیدار می‌شوند.

گوگل به نحو غریبی سعی دارد این مشاهیر را از مفاخر مسلمانان و البته جهان نام ببرد لیکن روشن است که این مشاهیر در جغرافیای ایران متولد شده‌اند و از دنیا رفته‌اند. گویی قبول این حقیقت روشن برای گوگل کار طاقت‌فرسایی است. حتی اگر پای تحریم ایرانیان در میان باشد گوگل نیز باید قبول کند که حقیقت ورای این رفتارها است و راه گریزی از آن نیست.

دودل گوگل به مناسبت ثبت نخستین تصویر از سیاه‌چاله در کهکشان M8، در قالب یک کارتون متحرک در صفحه اصلی جستجوی گوگل دیده شد. یک عکس فوری از سیاه‌چاله که به‌تدریج در فضا و در میان لوگوی نمادین گوگل ظاهر می‌شود.

تصویر سیاه‌چاله کامل می‌شود و همان‌طور که نور هم راه گریزی از سیاه‌چاله ندارد لوگوی گول نیز به همین سرنوشت دچار می‌شود و هیچ شانسی برای گریز پیدا نمی‌کند. حتی خود عکس فوری هم نیز اسیر چاذبه سیاه‌چاله می‌شود و تنها برای لحظاتی فلشی کوتاه را به‌جای سیاه‌چاله می‌بینیم.

می‌توان گفت این یکی از کوتاه‌ترین و شیرین‌ترین تصاویر از هیولای سیاه‌چاله است که می‌توان دید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.