رایج‌ترین زبان گفتگو

رایج‌ترین زبان گفتگو میان مردم جهان کدام زبان‌ها هستند؟

انتخاب زبان هایی به عنوان رایج‌ترین زبان گفتگو میان مردم جهان کار بسیار سختی است. با اطمینان می توانیم بگوییم که ماندارین (زبان چینی) ، انگلیسی ، اسپانیایی و عربی بیشترین آمار را داشته اند. در ادامه لیستی از 10 زبان رایج دنیا که بیشترین آمار را در بین مردم جهان دارد، در اختیارتان قرار خواهیم داد.

رایج‌ترین زبان گفتگو

رایج‌ترین زبان گفتگو میان مردم جهان

لیست زیر در واقع آماری از مردم بومی هر منطقه است که به زبان‌هایی صحبت می‌کنند و به ترتیب ارائه شده است.

۱) چینی

همانطور که واضح است چین نیمی از جمعیت جهان را تشکیل داده در نتیجه زبان چینی هم رایج‌ترین زبان گفتگو میان مردم جهان است. در واقع چین با 1.3 میلیارد جمعیت، که به زبان مادری یعنی چینی صحبت می‌کنند پر استفاده‌ترین زبان دنیا بوده است. زبان چینی که به زبان ماندارین معروف است در واقع بیش از یک میلیارد سخنگو دارد و رایج ترین زبان دنیا شناخته شده است. اگر می‌خواهید زبانی یاد بگیرید که از هر 6 نفر، یک نفر در دنیا به آن زبان صحبت می‌کنند باید زبان چینی را انتخاب کنید. البته فراموش نکنید که زبان چینی به این آسانی‌ها هم که فکر می‌کنید نیست.

۲) اسپانیایی

اگر فقط به زبان مادری دقت کنیم زبان اسپانیایی شامل 400 میلیون نفر از مردم می‌شود. اسپانیایی زبان اصلی مردمی از آمریکای جنوبی و مرکزی، اسپانیا و بخشی از ایالات متحده بوده است. در نتیجه اگر به دنبال یک زبان همه‌گیرتر هستید اسپانیایی بیشترین آمار را دارد و در نقاط مختلفی از جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳) انگلیسی

360 میلیون نفر در جهان، زبان مادریشان زبان انگلیسی است. اما باید بگوییم که این زبان در واقع برای نیم میلیارد نفر به عنوان زبان دوم شناخته شده است. زبان انگلیسی یک زبان بین المللی است که در تجارت، سفر و در سراسر جهان قابل استفاده خواهد بود. در واقع این روزها همه باید بتوانند به زبان انگلیس صحبت کنند.

۴) هندی

زبان هندی ترکیبی از چند زبان و چند لهجه است اما در نهایت به یک زبان رسمی شناخته شده و نکته جالب این است که هند 23 زبان رسمی دارد که پراستفاده‌ترین آن زبان هندی است. زبان هندی در هند و در مناطقی از پاکستان استفاده می‌شود. در زبان هندی شاهد کلماتی نزدیک به فارسی اردو نیز هستیم در نتیجه با ترکیبی از انگلیسی و فارسی یک زبان مستقل از هندی ایجاد شده است که جمعیت زیادی نیز به این زبان صحبت می‌کنند.

۵) عربی

250 میلیون نفر در جهان به زبان عربی صحبت می‌کنند و زبان عربی زبان اول و زبان مادریشان است. عربی یک زبان کامل بوده و استانداردهای خاص خود را دارد. البته شکل گفتاری آن در نقاط مختلف جهان متفاوت است. از سویی کشورهای مختلفی به زبان عربی صحبت می کنند و عربی بخشی از آسیا را در بر گرفته است.

۶) پرتغالی

پرتغالی، زبان دیگری است که از گذشته‌ها می‌آید و مربوط به قرن 15 است. زبان پرتغالی به لطف بازرگانان و فاتحان پرتغالی به آفریقا و بخش‌هایی از آسیا و حتی آمریکا کشیده شد و استعمار تاثیر خوبی بر گسترش این زبان داشته است. امروزه در کشورهایی مانند برزیل ، گوا ، آنگولا ، موزامبیک ، کیپ ورد ، گینه بیسائو ، سائو توئه و پرنسیپ و ماکائو، 215 میلیون نفر زبان مادریشان زبان پرتغالی است و به این زبان صحبت می‌شود.

۷) بنگالی

شاید انتظار نداشته‌اید که زبان بنگالی در این لیست قرار گرفته باشد اما تقسیم بنگال توسط انگلیسی‌ها در سال 1947 به بنگال غربی، که اکنون بخشی از هند است و بنگال شرقی، که اکنون بنگلادش است باعث رایج شدن این زبان شده است. پیش‌بینی می‌شود که تا قرن بعد جمعیت بنگال‌ها چند برابر شود در نتیجه این زبان روز به روز در حال گسترش است.

۸) روسی

از سال 2010 حدود 170 میلیون نفر به زبان مادری روسی، هشتمین زبان رایج دنیا صحبت می‌کنند. زبان روسی دارای گرامر غیر قابل توصیف و متنی کاملا دوست داشتنی است و یکی از 6 زبان که در سازمان ملل مورد توجه قرار گرفته است. در زمینه ادبی نیز نویسندگانی چون داستایوفسکی، ناباکوف، چخوف، گوگول، تولستوی و پوشکین بهترین ها را به زبان روسی ارائه کرده اند و زبان روسی را در دنیا شناخته شده‌تر کردند.

۹) ژاپنی

حدود 130 میلیون نفر زبان ژاپنی، زبان مادریشان است. زبان ژاپنی متمرکزترین زبان دنیا بوده و دارای دو سیستم نوشتاری مختلف هیراگانا و کاتاکانا است. نکته جالب دیگر این است که ژاپنی ها بیشتر در آمریکا، برزیل و فیلیپین ساکن هستند و پراکنده شده‌اند اما زبان ژاپنی فقط و فقط مختص کشور ژاپن است.

۱۰)‌ پنجابی

زبان پنجابی نیز در هند و پاکستان بسیار رایج است و مردم بومی این منطقه به زبان پنجابی صحبت می‌کنند. زبان پنجابی زبان مادری 100 میلیون نفر است. البته گسترش زبان پنجابی نیز ماجرهای تاریخی بسیاری دارد اما این زبان با این حجم از مردم بومی بیشتری استفاده را از دیگر زبان‌هایی مانند فرانسوی یا آلمانی دارد.

امتیاز: 4.1 از 5 (11 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۵ دیدگاه

  1. Avatar محمدرضا عقیلی گفت:

    جالبه که از اروپا اسمی نیاورده این منبع نامعلوم!
    با۱۳۰ میلیون نفر زبان آلمانی دست کم تو اروپا حرف اولو میزنه…

    • Avatar شکاری گفت:

      این مقاله راجع به جهانه و نه اروپا!
      البته آلمانی میتونست بالاتر از پنجابی، دهم باشه.
      در ضمن اعداد این مقاله اونقدرها درست نیستند. مثلا فقط پرتغال و برزیل روی هم 220 میلیون جمعیت دارند در حالی که گفته “215 میلیون نفر زبان مادریشان زبان پرتغالی است”.

  2. Avatar رامین گفت:

    بهتره یه کم بیشتر مطالعه بکنید تو خود ایران بالای ۴۰ میلیون ترک زبان داریم.اگر ترکیه و آذربایجان و قزاقستان و ازبکستان و ترکمنستان و قسمتی از روسیه و شمال افغانستان و شمالغرب چین و قسمتی از گرجستان و رومانی وشمال عراق و سوریه رو به این اضافه کنید فکر میکنم دوم این لیست باشه

  3. Avatar شکاری گفت:

    “انتخاب زبان هایی به عنوان رایج‌ترین زبان گفتگو میان مردم جهان کار بسیار سختی است.”
    کجاش سخته؟! هر زبانی که بیشتر گوینده داشته باشه، رایجتره. یعنی هر کشوری جمعیتش بیشتر باشه، زبانش رایجتره دیگه.
    اگر برزیل نبود، پرتغالی هیچ جایی در این لیست نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.