رژیم های پرچرب می‌تواند توانایی مغز را برای تنظیم کالری از بین ببرد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم های پرچرب می‌توانند توانایی مغز شما برای تنظیم کالری دریافتی‌تان را مختل کنند. در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، در دوره‌های طولانی‌تر تغذیه با رژیم غذایی سرشار از چربی و کالری، ظاهراً مسیر سیگنال دهی بین مغز و روده مختل می‌شود و دیگر مصرف کالری را آنطور که باید تنظیم نمی‌کند.

رژیم های پرچرب

کلید این مسیر سلول‌های ستاره‌ای شکل در مغز به نام آستروسیت‌ها هستند که معمولاً نسبت به مقدار زیادی چربی و کالری مصرف شده واکنش نشان می‌دهند و آنچه را که بلعیده می‌شود، متعادل می‌کنند.

پس حدود 10-14 روز خوردن یک رژیم غذایی پرچرب و پرکالری، به نظر می‌رسد آستروسیت‌ها واکنش نشان نمی‌دهند و به نظر می‌رسد توانایی مغز برای تنظیم کالری دریافتی از بین رفته می‌رود. این عمل پیام رسانی به معده را مختل می‌کند و تخلیه آن را به تاخیر می‌اندازد.

با مهار آستروسیت‌ها در ساقه مغز، محققان توانستند این سلول‌ها را به کاهش ارتباط روده با مغز و عدم تنظیم مصرف غذا ربط دهند که به طور معمول در طی 3 تا 5 روز اول رژیم غذایی پرچرب اتفاق می‌افتد.

هنوز دقیقاً مشخص نیست که آستروسیت‌ها چگونه اتفاقات روده را کنترل می‌کنند، اما به وضوح نوعی پیوند در آنجا وجود دارد.

محققان باید بفهمند که آیا از دست دادن فعالیت آستروسیت‌ها و مکانیسم سیگنال دهی، علت پرخوری است یا اینکه در پاسخ به پرخوری اتفاق می‌افتد.

در حالی که این مطالعه فقط عادات غذایی موش‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، دلیل خوبی وجود دارد که باور کنیم همین امر در مورد انسان‌ها نیز صدق می کند. با توجه به اینکه چاقی یک نگرانی جدی برای سلامت عمومی است، کارشناسان به دنبال راه‌هایی برای درک و مدیریت بهتر آن هستند.

چاقی خطر بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله دیابت نوع 2، بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و انواع خاصی از سرطان را افزایش می‌دهد. همچنین با افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان مرتبط است.

محققان امیدوارند با کشف بیشتر در مورد “مکانیسم‌های مرکزی پیچیده” در پشت پاسخ مغز به پرخوری، بتوانیم راه‌هایی برای هدف قرار دادن آنها و کاهش چاقی در آینده ایجاد کنیم.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.