سلبریتی‌ها دچار نوعی خود برتر بینی نسبت به دیگر اقشار جامعه شده‌اند

سلبریتی‎ها دچار نوعی خودبرتر بینی نسبت به دیگر اقشار جامعه شده‎اند. این عنوان مطلبی بود که چند وقتی است که می‎خواهم در مورد آن یادداشتی بنویسم اما فرصت آن را به دلایل مختلفی نداشتم. از قدیم الایام برخی افراد به دلیل شهرت و شناخته بودن در جامعه خود رفتار آن‎ها نسبت به دیگرا عوام از حساسیت خاصی برخوردار بوده است. چرا که به دلیل محبوبیت یا شاید همان دنباله روی ناشی از شهرت نگاه ویژه‎ای در دید مردم به آنها بوده است. به همین دلایل افراد مشهور در تصمیم گیری‎های مهم یک اجتماع نقش بسزایی داشته و توانسته‎اند حتی مسیر یک قوم، جامعه و حتی کشور را نیز تغییر دهند.

شرح پدیده سلبریتی‎ها

با وقوع انقلاب صنعتی و گسترش ابزار ارتباط جمعی صوتی و بصری، محیط و جو برای پرداختن بیشتر به افراد مشهور یا همان سلبریتی‎ها نیز گسترشی عجیب داشت. رسانه‎ها برای بهره گرفتن از احساسات مردم و البته اهداف اقتصادی و سیاسی افرادی را بولد می‎کردند تا در قَبَل این شهرت از نام آن‌‎ها به اهدافشان دست یابند. در کنار همه این بازی با شهرت و سلبریتی شدن افرادی نیز بودند که به طور طبیعی و به واسطه شغل یا عمل خاصشان مانند اختراع و … به شهرتی طبیعی رسیدند.

از همان دیرباز اما سو استفاده‎هایی از این سلبیریتی شدن و شهرت گرفتن شده بود، گاهی افرادی بدون داشتن توانایی کنترل خود در این جایگاه خاص به اعمالی دست می‎زدند که خود و حتی جامعه خود را با چالشی جدی روبه رو می‎کرند. در جایگاه اول این سلبریتی‎ها، سیاسیونی مانند فراعنه، هیتلر، صدام و امثالهم بودند که با راه اندازی جنگ و خون و خونریزی از جایگاه سلبریتی خود نهایت بهره بردن و رسیدن به اهداف شوم خود کردند.

اما در این نوشته قصد آن نداریم که تاریخچه سلبریتی و سلبریتی‎ها را کنکاش کنیم. در زمان حال جنجال‎ها و هیاهوی ایجاد شده توسط سلبریتی‎های کشورمان در شبکه‎های اجتماعی را واکاوی می‎کنیم تا ببینیم چه شد این قشر از جامعه به این اندازه با مردم عادی زاوبه گرفتند و تنها به زندگی لاکچری و بی دغدغه خود می‎پردازند بدون آنکه به فکر وظایف اخلاقیشان در قبال مردم و نیازمندان باشند و به هر کشور و سیستمی که با این کشور عناد دارند ارتباط و هماهنگی دارند.

سلبریتی‎ها بیش از آنکه در اندیشه رفع مشکلات موجود در جامعه و همیاری با مردم باشند به فکر خوشگذرانی و سکسب درآمد خود هستند.

آغار رفتار سلبریتیسم توسط سلبریتی‎ها

در کنش و واکنش‎های اتفاقات روزانه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و … گاهی برخی از افراد مشهور یا همان سلبریتی‎ها با درج مطالبی همگان را به تعجب وا می دارند. مطالبی که مبرهن است تنها از سر بی دغدغه‎گی و برای جلب توجه است، منتشر می‎شوند. در نقطه روبه روی اکثر سلبریتی‎های کشورمان می‎بینیم که افراد مشهور دیگری در جای جای نقاط جهان از بزرگترین سرمایه خود یعنی شهرتشان برای کمک و همیاری به مردم جامعه‎شان استفاده می‎کنند تا از مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه بکاهند.

سلبریتی‎های کشورمان نه همه اما اکثراً دچار نوعی توهم خودبرتر بینی نسبت به جامعه شده‎اند و این همان منبع همه آنچه است که باعث شده نه تنها به یاری مردم در موارد خاص نیایند، بلکه درد مردم را نیز بیشتر کنند. نمونه بارز آن زلزله اخیر در کرمانشاه بود. زلزله‎ای که باعث ویرانی بخش عظیمی از کرمانشاه شد و بسیاری را دغدار و آواره کرد. در همین حین سلبریتی‎ها با شعار کمک و جمع آوری کمک به سیل زدگان با دادن شماره کارت یا معرفی محل‎هایی برای جمع آوری کمک‎های غیرنقدی به میدان آمدند. اما خیلی نگذشت تا در خبرها آمد مسئولین امر اعلام کردند تا سلبریتی‎ها بعد از گذشت چندماه کمک‎های مردمی را به مردم واگذار نکرده‎اند و شخص نیست با آنها کمک‎ها چه کرده‎اند.

آن‎ها عقل کل هستند

نمونه‎های دیگری از زاویه داشتن سلبریتی‎ها با منش و رفتار مردم در انتخابات است. جدای از درست یا نادرست بودن انتخاب آن‎ها اما آن‎ها خود را به آب و آتش می‎زدند تا گزینه خود را پیروز انتخابات کنند. واکنش آنان به اتفاقات روزمره نیز جالب است؛ بی آنکه صلاح مملکت و مردم را در نظر داشته باشند فقط به فکر خود و سود خود بوده و هستند. در دعوای بین حمید فرخ نژاد و علیزاده به وضوح دیدیم که فرخ نژاد اعلام می‎کرد که حاضرم برای خوشحالی پسرم سر به تن هیچ یک از مردم کشور نباشد. در بخشی دیگری نیز می‎گفت ماهانه ۲۰ هزار دلار خرج تحصیل و زندگی پسرم در آمریکا است، این در حالی است که مردم در شرایط کنونی اقتصادی در شرایط بسیار سختی به سر می‎برند و این حجم از هزینه برای زندگی یک نفر بسیار تعجب آور بود.

اتفاقات مشابه زیاد دیگری نیز توسط سلبیریتی‎ها رقم می‎خورد که هر بار موجب می‎شود، مردم بیش از پیش از این قشر فاصله بگیرند و خود را با آنها غریبه ببینید. در روزهای گذشته نیز چاپ کتاب لیلا اوتادی و بهاره رهنما سوژه تمام شبکه‎های مجازی شده بود. اشعاری که بیشتر به توهمات خواب مشابه هستند تا اشعاری دارای وزن یا قافیه یا در قالب سبک‎های هر نوع شعر دیگری که بتوان آنها را هضم کرد.

رفتار سلبریتی‏‎ها گاهی با اخلاقیات جامعه تعارض دارد.

سلبریتی‎ها با وجود داشتن قدرت اجتماعی برای دستگیری نیازمندان و اقشار دیگر جامعه، به ندرت از جایگاه اجتماعی خود دلسوزانه استفاده کرده‎اند و رفتارهای هنجارشکنانه آنها در اکثر مواقع توسط مردم تَرد می‎شوند. گاهی نیز می‎بینیم که برخی از این افراد با شعار مبارزه با کمکاری و … به دنبال رسیدن به اهداف و مقاصد خود هستند، یک نمونه این مورد دعوای بین علی کریمی و مسئولین فدراسیون فوتبال بود. دعوایی که علی کریمی بواسطه شهرتش در فوتبال درصدد تخریب افرادی بود که با آنها مشکل داشت. رفتاری که بدلیل تعارض قوانین اخلاقی توسط اکثر اجتماع با واکنش روبه رو شد. کریمی بدلیل تجربه در فوتبال به خود اجازه می‎داد که در مسائل غیرتخصصی یعنی مدیریت دخالت کند و به واسطه پشتیبانی توسط عده‎ای از هواداران خود به همه خطوط اخلاقی تعرض می‎کرد.

خود کرده را تدبیر نیست

در پایان ای همه گفته‎ها باید این نکته را نیز یادآور شد که این رفتارهای غیراخلاقی و غیر حرفهای سلبریتی‎ها، ناشی از هواداری کورکورانه و تعصبات بیجا عده‎ای از مردم از سلبریتی‎ها نیز هست. وقتی احدی از سلبریتی‎های جامعه هوادارانی این چنینی را پشت سر خود می‎دیدند و بدون هیچ چون و چرایی از آنها نیز تبعیت می‎کردند.

امتیاز: 4.6 از 5 (19 رای)
کمی صبر کنید...

۱۱ دیدگاه

  1. Avatar سارا گفت:

    واقعا خودکرده راتدبیر نیست.

  2. Avatar امیر گفت:

    هیچوقت فردی را قبل ازاینکه کاملا بزرگ شود بزرگ نکنید!!!اسمش همراهشه!!بازیگر، یعنی کسی که دیگران رو بازی می ده

  3. Avatar تاسف گفت:

    با سلام
    آره درسته همه حرفهاتون ولی نه همه
    بخصوص قسمت علی کریمی ، من خودم بدم ازش میاد چون یه استقلالیم ولی تمام حرف های که زد واقعی بود چون شما خبر از دنیای فوتبال شاید نداشته باشید ولی فوتبال ایران چه استقلالش چه پرسپولیس یا هر تیمی تمام برد و باخت هاشون شرط بندی و زد وبندهای سیاسی و غیره هستش حتی کسی که میره بشه بازیکن باید پول دار باشی اونهای هم که میگن خودمون زحمت کشیدیم راست میگن ولی چاشنی پول هم در کنارش بوده
    الان فدراسیون فوتبال ایران رو نگاه کن تماما اصفهانی هستن دوسه نفر هم غیر اصفهانی هستن غلامان حلقه به گوش اون هان یک کمی به وضعیت فوتبال نگاه کنی و در موردش تحقیق کنی میفهمی علی کریمی دروغ نمیگفت

  4. Avatar سینا گفت:

    این بقول شما خودبرتر بینی در حقیقت همان اعتماد به نفس کاذب است که همین مردم بهشون دادند، همسایه ما بازیگر درجه 3 سینماست، راه میره مردم جلوش کج و راست میشن، یه مشکلی که تو ساختمان پیش میاد ایشون سریع دخالت میکنه، خودش رو همه کاره همه چی میدونه، یعنی سر کوچه اتفاقی بیوفته این اول از همه میره چون خودش بزرگتر از دیگران میدونه! دیگه وای به حال بازیگر درجه 2 و درجه 1…

  5. Avatar علی گفت:

    هنر سلبریتی ها فقط قشنگ حرف زدنه نه قشنگ فکر کردن

  6. Avatar فرشید گفت:

    عالی و پرمحتوا
    5ستاره کمه برای این متن 👋👋👋👋

  7. Avatar vahid گفت:

    خود کرده را تدبیر نیست!!
    دقیقا همینه . ما اینها رو به این جایگاه رسوندیم و بعدش به لجن کشیدیمشون . اینها هم آدم های به شدت بی ظرفیتی هستند

  8. Avatar عقل گفت:

    سلام.
    واقعا متشکریم از خانم مجدی که بدون ترس و با شجاعت , این مقاله رو تهیه کردن.
    ولی ای کاش این مقاله رو در سال 92 و 96 در حین انتخابات منتشر میکردید.
    زمانی که این سلبریتی ها , با تمام توان و قواشون برای کسی تبلیغات کردن که مملکت رو به این وضع اسفبار. کشوندن.
    فکر میکنم یه مقدار دیر این مقاله رو نوشتید.
    دیگه خیلی دیر شده.
    ولی بازهم قابل تقدیره.
    امیدواریم که سلبریتی ها , متوجه اشتباهاتشون شده باشن.
    باتشکر.

    • Avatar Bahman گفت:

      خانم مجدی شجاع چه ربطی به اقای غیبی دارن! ضمنا مردم بیشتر از اینا از اسطوره یخچال خود با نمک بینی بنام جعفری بدشون میاد نه افشار. ضمنا شما خسته نشدین هی سعی کردین تمام مشکلات چهل سالو بندازین گردن دولت؟ البته که اونم نقشی داره ولی به شعارای مردم یکم فکر کن میفهمی!

      • Avatar عقل گفت:

        سلام.
        راست گفتی.
        فکر کردم خانم مجدی این مقاله رو نوشتن.
        عذرخواهی میکنم.
        با تشکر از آقای مسلم غیبی بابت این مقالهء عالی.
        بنده به کارهای شخصی افراد که در پنهان انجام میدن , کاری ندارم.
        ولی کسی که در ملاء عام , حرفی میزنه باید تبعاتش رو هم بپذیره.
        میتونید به اظهار نظرهای جنجالی و از سر بی عقلی خانم افشار , یه سری بزنید تا متوجه بشید که ایشون چه شخصیتی دارن.
        انسان , پنهان شدهء پشت زبانش است.سخن بگوید شناخته میشود.
        اون فرمایشتون هم درسته.
        وضع فعلی مملکت , هم بی تدبیری دولت هست و هم رشد نکردن فکری و عقلی مردم.
        ممنون بابت اینکه عیبم رو به من هدیه کردی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.