علائم قند خون بالا

به مناسبت روز جهانی دیابت: 8 عامل نشان‌دهنده قند خون در افراد

چیزی که اکثر مردم از آن بی‌اطلاع هستند، صدمات شدیدی است که قند خون بالا به بدن وارد می‌کند. چه شما دچار بیماری دیابت باشید چه نباشید، بالا بودن قند خون می‌تواند به اعصاب، عروق خونی، بینایی، سیستم هضم و… آسیب جدی بزند. هنگامی که قند خونه شما پایین نمی‌آید، منجر به مشکلاتی در خصوص سلامتی شما خواهد شد.

هشت مورد از علائم ابتلا به قند خون بالا:

قند خون در واقع نشان‌دهنده درصد مقدار گلوکز در بدن می‌باشد. خوب است در ابتدا اشاره‌ای به دامنه مناسب از غلظت قند خون داشته باشیم. در بدن یک انسان غیر دیابتی، میزان غلظت گلوکز خون چیزی در حدود 70 تا 130 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر می‌باشد که افراد خارج از این رده بندی دارای غلظت قند خون غیرنرمال می‌باشند.

علائم قند خون بالا

8. به طور دائم احساس تشنگی کردن:

دلیل اصلی این‌که بالا بودن قند خون باعث احساس تشنگی در شما می‌گردد، افزایش غیر طبیعی دفعات ادرار (Polyuria) می‌باشد. در هنگام بالا رفتن غلظت قند خون، کلیه‌ها عملکرد سابق را ندارند، بنابراین تولید ادرار را بالا می‌برند تا از میزان اضافی گلوکزی که نمی‌توانند جذب کنند، رهایی پیدا کنند. این امر می‌تواند باعث کمبود آب در بدن شود.

7. افزایش اشتهای غیر طبیعی:

اگر احساس می‌کنید که عادات غذایی شما تغییر کرده و رو به پرخوری می‌رود، ممکن است دارای قند خون بالا باشید. چنین تغییراتی به‌دلیل آن است که گلوکز قادر نیست تا به درون سلول‌ها وارد شود. این اتفاق می‌تواند به دلیل کمبود انسولین یا احتمالا مقاومت انسولینی در بدن باشد. در این مواقع بدن نمی‌تواند غذایی که می‌خورید را به انرژی تبدیل کند و هنگامی که بدن شما احساس کند انرژی کافی دریافت نمی‌کند، باعث می‌شود میل به خوردن غذا در شما بالا برود بلکه بتواند گلوکز تولید نماید.

6. بالا رفتن دفعات ادرار:

این علامت مستقیما مرتبط با احساس تشنگی دائم در بدن است. همان‌طور که در بخش اول علائم گفته شد، به دلیل عملکرد نادرست کلیوی در صورت بالا بودن غلظت قند، با افزایش دفعات ادرار، کلیه ها سعی در از بین بردن قند اضافی دارند. به همین دلیل بهتر است حواستان به تعداد دستشویی رفتنتان باشد. اگر به ازای هر یک ساعت به دستشویی رفتن احتیاج پیدا می‌کنید، می‌تواند دلیلی بر بالا بودن قند خونتان باشد. این علامت می‌تواند مربوط به بیماری‌های جدی دیگری نیز باشد. پس بهتر است در صورت مشاهده، حتما با دکتر خود مشورت کنید.

علائم قند خون بالا

5. احساس خستگی شدید:

ممکن است با خود فکر کنید داشتن قند خون زیاد در بدن به معنی داشتن مقدار زیادی انرژی می‌باشد، این در حالی است که اتفاق کاملا متضادی روی خواهد داد. همان‌طور که گفته شد با بالا رفتن قند خون و دفعات ادرار، شما احساس تشنگی بیشتر می‌کنید و چون کلیه ها نمی‌توانند گلوکز جذب کنند، تولید انرژی صورت نمی‌گیرد که باعث احساس ضعف و خستگی خواهد شد.

4. تار شدن دید:

بالا رفتن غلظت قند خون باعث تورم عدسی چشم می‌گرد که در نتیجه آن تاری دید به وجود می‌آید. در اکثر مواقع، این علائم موقتی است. اما بهتر است برای اطمینان به یک پزشک مراجعه نمایید.

3. پوست خشک:

داشتن این علامت می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که از زمان ابتلای شما به قند خون مدت مدیدی می‌گذرد. در دراز مدت با آسیب جدی‌ای که  قند خون به اعصاب بدن وارد می‌کند و همچنین میزان بالای تخلیه آب از بدن، پوست بدن خشک خواهد شد.

علائم قند خون بالا

2. افزایش وزن:

داشتن قند خون بالا می‌تواند احتمال ابتلا به مقاومت انسولینی در بدن شما را بالا ببرد. در این صورت سلول‌های بدن شما دیگر به انسولین واکنش نشان نخواهند داد که در نتیجه آن جذب گلوکز از خون برای سلول‌ها بسیار دشوار خواهد گشت. به مرور زمان تجمع گلوکز در بدن بالا می‌رود که افزایش وزن را سبب خواهد شد.

1. ناتوانی جنسی:

نعوظ در مردان متکی به جریان خون مناسب است. قند خون بالا باعث اختلال در جریان خون شده که حتی به اعصاب و رگ‌های خونی آسیب جدی وارد می‌کند.

ضمن تشکر از همراهی شما عزیزان، امیدواریم خواندن این مطالب را مفید دانسته و از آنها جهت بالاتر بردن سلامت خود و اطرافیانتان استفاده ببرید.

امتیاز: 5.0 از 5 (10 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.