فرق اقیانوس با دریا

فرق اقیانوس با دریا چیست و هر یک چه ویژگی‌هایی دارند؟

اقیانوس گسترده‌تر از دریا بوده و تقریباً ۷۰ درصد از کل سطح زمین را فرا گرفته است. این در حالی است که دریا یک منبع بزرگ از آب شور است. فرق اقیانوس با دریا در عمق، مساحت و موجودات دریایی است که در ادامه به جزئیاتی بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.

فرق اقیانوس با دریا

عمق

فرق اقیانوس با دریا

همانطور که قبلاً گفته شد، اقیانوس‌ها آب‌های آزاد و بزرگی هستند که در سطح زمین وجود دارند. زمین از ۵ اقیانوس تشکیل شده و اقیانوس آٰرام بزرگترین اقیانوس زمین است که ۱۰۹۲۴ متر عمق دارد. از سوی دیگر اقیانوس قطبی کوچکترین اقیانوس بوده و عمق آن ۵۶۲۵ متر است. اقیانوس‌ها همه به یکدیگر متصل می‌شوند و دارای عمق متوسط ۳۶۸۸ هستند. دریاها متفاوت از اقیانوس هستند و انواع مختلفی از دریاها بر روی زمین وجود دارند. از معروف‌ترین دریاها می‌توان به دریای مدیترانه، دریای بالتیک، دریای شمال، دریای برینگ و دریای سرخ اشاره کرد. از سوی دیگر از دریاهای اصلی می‌توان از دریای کارائیب، دریای چین جنوبی و دریای مدیترانه نام برد. دریای کارائیب عمیق‌ترین دریا با عمق تقریبی ۶۹۴۶ متر است در نتیجه نشان می‌دهد که اقیانوس‌ها نسبت به دریاها بسیار عمیق‌تر هستند. از سوی دیگر می‌توان گفت که اعماق اقیانوس‌ها هنوز ناشناخته است.

بیشتر بخوانید: عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌‌ها ، ناشناخته‌ترین نقطه جهان برای بشریت

مساحت

فرق اقیانوس با دریا

اقیانوس‌ها بیشترین مساحت را بر روی زمین دارند و این مساحت به طور متوسط ۳۶۱.۹۰۰.۰۰۰ کیلومتر مربع است. بزرگترین اقیانوس، اقیانوس آرام است که مساحتی معادل ۶۰.۰۶۰.۷۰۰ مایل مربع دارد، در حالی که کوچکترین اقیانوس، اقیانوس قطبی بوده و مساحت آن ۵.۴۲۷.۰۰۰ مایل مربع است. از طرف دیگر، بزرگترین دریا یعنی دریای مدیترانه، مساحتی برابر با ۱.۱۴۴.۸۰۰ مایل مربع دارد که این مساحت در واقع محدوده‌ای کوچکتر از کوچکترین اقیانوس است. بنابراین وسعت اقیانوس بسیار گسترده‌تر از دریاها است.

موجودات دریایی

فرق اقیانوس با دریا

گیاهان و موجودات دریایی که در دریاها و اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند بسیار متنوع و متفاوت هستند. هرچه عمق دریاها بیشتر باشد تنوع گونه‌های زیستی گیاهان آبزی و موجودات دریایی نیز افزایش می‌یابد. اما در اقیانوس‌ها چنین نیست. در واقع عمق اقیانوس‌ها به قدری گسترده و دور از سطح زمین بوده که هرچی به عمق اقیانوس برویم، موجودات دریایی کمتری را شاهد خواهیم بود. البته زندگی موجودات میکروسکوپی و باکتری‌ها در عمق اقیانوس‌ها همچنان ادامه دارد. به طور کلی دریاها از موجودات دریایی بیشتری پشتیبانی می‌کنند و شرایط برای زندگی موجودات در دریاها بهتر فراهم شده است زیرا عمق دریاها معقول بوده و نور خورشید در چنین عمقی در اختیار موجودات دریایی قرار خواهد داشت. اما در اعماق اقیانوس‌ها خبری از نور خورشید نبوده و کاملا تاریک است. شما عزیزان می‌توانید نظرات خود را در رابطه با این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: قلب حیوانات : حیواناتی که بیش از یک قلب دارند را بشناسید!
بیشتر بخوانید: نهنگ های آبی در کجا زندگی می‌کنند؟ (تفاوت نهنگ و وال چیست؟)

امتیاز: 4.2 از 5 (24 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۸ دیدگاه

  1. Avatar رضا گفت:

    دوست دارم برم ته ته اقیانوس اطلس یه چایی بخورم قول میدم زودبرمیگردم

  2. Avatar حیدراسلامی گفت:

    عالی بودتشکرنفسم

  3. Avatar عباس ساکی گفت:

    سلام ممنون استفاده بردیم

  4. Avatar شاهین گفت:

    یه پسر خاله دارم اسکوله فرق دریا و اقیانوس بلد نیس با سابقه۸سال تحصیل

  5. Avatar ناشناس گفت:

    بسیار عالی بود👌🏻👌🏻

  6. Avatar حمیدرضا گفت:

    سلام بسیار مفید بود ممنون

  7. Avatar سجاد گفت:

    اتفاقا برعکس تصورات در اعماق اقیانوس موجودات بسیار عجیبی رشد و تکامل پیدا کردن و در تکامشون نیازی به نور خورشید نداشتن و تنوع جانوری زیادی شکل دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.