معضل پاهای بدبو
[ File # csp7414043, License # 1535755 ] Licensed through http://www.canstockphoto.com in accordance with the End User License Agreement (http://www.canstockphoto.com/legal.php) (c) Can Stock Photo Inc. / Elenathewise

آیا معضل پاهای بدبو و راه‌های رهایی از آن را به درستی می‌شناسید

آیا تا به حال با معضل پاهای بدبو روبه رو شده‌اید؟ هنگامی که پاهایتان را از کفش خارج کنید و بوی بدشان در فضا پخش شود؟ برای شناخت درست این مشکل همگانی و راه‌های رهایی از آن، در ادامه همراه دینو باشید.

شناخت معضل پاهای بدبو

قطعا همه ما در زندگی بارها این مورد را تجربه کرده‌ایم. قبل از این که پاهای خود را با شرمندگی پنهان کنید، بیاموزید که در وهله اول چه چیزی باعث ایجاد معضل پاهای بدبو می‌شود. به نکاتی که دکتر «میگوئل کنهیا» (Miguel Cunha)، متخصص پاپزشکی و بنیانگذار مرکز مراقبت‌های پای Gotham Footcare، در این زمینه عنوان می‌کند توجه نمایید. دکتر کنهیا توضیح می‌دهد:

بوی بد پا در درجه اول ناشی از عدم تهویه کفش شما است؛ زیرا، تعریق جایی برای تبخیر ندارد. عرق به خودی خود بو ندارد. این باکتری‌های طبیعی سطح پوست هستند که مولکول‌های عرق پا را می‌شکنند و با تولید اسید ایزووالریک باعث ایجاد بو می‌شوند.

معضل پاهای بدبو

علت اصلی بوی بد پا

پاهای ما بیش از سایر قسمت‌های بدن، غدد عرق دارند. این غدد برای کمک به خنک شدن بدن و مرطوب نگه داشتن پوست، در طول روز عرق را آزاد می‌نماید. همه افراد این تعریق را تجربه می‌کنند. این میزان در نوجوانان و زنان باردار به دلیل تولید هورمون‌های بیشتر، بالاتر از سایرین است. همچنین افرادی که تمام روز در محل کار خود روی پاهایشان می‌ایستند، تحت فشارهای روانی زیادی قرار می‌گیرند و یا کسانی که وضعیت پزشکی ویژه‌ای دارند نیز بیش از دیگران مستعد عرق کردن هستند.

به طور طبیعی برخی از باکتری‌هایی که به مکانیزم غدد تعریق کمک می‌نمایند، روی پاهای ما زندگی می‌کنند. به دلیل حضور این باکتری‌ها به همراه عرق در محیط پا، بوی ناخوشایندی ایجاد می‌شود. در ادامه ایجاد این باکتری‌ها، مقادیر اضافی آن‌ها زمانی که کفش‌ها خشک نمی‌شوند، روی هم انباشته شده و معضل پاهای بدبو را تشدید می‌نمایند. بهداشت ضعیف همچنین می‌تواند باعث ایجاد برومودوز شود. شستشوی نادرست پا یا تعویض نکردن جوراب‌ها به این باکتری‌های اضافی اجازه می‌دهد روی پاهایتان تکثیر شده و باعث بدتر شدن بوی نامطلوب شوند.

زمان مورد نیاز بهبود معضل پاهای بدبو

از آن جایی که معضل پاهای بدبو در اثر بی‌توجهی به بهداشت و سلامت پاها به وجود می‌آید، بهبود آن دشوار نیست. با کمی توجه روزانه و رعایت مسائل بهداشتی، شما می‌توانید در طی یک هفته بوی پای خود را کاهش داده و یا به طور کامل از بین ببرید. نکته مهم این است که مراقبت از پا جزء منظمی از بهداشت شما باشد. درمان‌های خانگی در این زمینه معمولا بسیار مؤثر هستند. با این وجود ممکن است موارد شدیدتری رخ دهد که پزشک با تجویز درمان‌های قوی‌تر می‌تواند آن را مهار کند.

برای شروع، دکتر کنهیا توصیه می‌کند که حتما یک بار در روز پاهای خود را با صابون ضدباکتری بشویید. مطمئن شوید که آن‌ها – خصوصا بین انگشتان پا – را به طور کامل بعد از شستن خشک نمایید. شما می‌توانید با استفاده از سشوار، این روند را سریع‌تر انجام دهید. برخی از اقدامات خوب دیگر را نیز باید در نظر داشته باشید. این اقدامات در ادامه آورده شده‌اند:

  • هر روز بعد درآوردن کفش‌هایتان، آن‌ها را طوری قرار دهید که بتوانند به مدت حداقل 24 ساعت خشک شوند.
  • هرگز کفش‌هایی که جنس پلاستیکی دارند، نپوشید. چرم یا برزنت برای تهویه بهتر است.
  • از پوشیدن کفش‌هایی که تنگ هستند و رطوبت را در خود نگه می‌دارند، اجتناب کنید.
  • در ابتدای روز یک ضدعرق را روی پاهای خود اسپری کنید.
  • ناخن‌های پا را همیشه مرتب و تمیز نگه دارید.
  • پوست سخت و مرده را با سوهان از پا جدا کنید. پوست سفت شده شما هنگام خیس شدن، نرم و مرطوب می‌شود و مکانی مطلوب را برای زندگی باکتری‌ها ایجاد می‌کند.
  • جوراب‌هایی را انتخاب کنید که رطوبت را جذب می‌کنند. این مورد شامل جوراب‌های ضخیم و نرم ساخته شده از الیاف طبیعی یا جوراب‌های ورزشی است.
  • در هوای گرم، به جای کفش بسته، صندل پا بپوشید. حتی می‌توانید در صورت ممکن در فضای باز پابرهنه راه بروید. اجازه دهید پاهای شما خشک باقی بماند.
  • پاهای خود را با استفاده از لسترین یا سرکه بشویید.

در نهایت با رعایت این نکات بهداشتی ساده و گنجاندن آن در برنامه روزانه خود، از شر معضل پاهای بدبو نجات پیدا می‌کنید. نظرات و پیشنهادات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.

منبع: Healthline

بیشتر بخوانید: سلامت پا و 10 تکنیک برای آنکه همیشه پاهای سالم و تمیزی داشته باشید

بیشتر بخوانید: 6 نرمش ضد درد پا و ناحیه زانو یا مفصل ران که نجات دهنده هستند

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.