معماری پایدار درخت نخل آینده گرایانه

معماری پایدار درخت نخل آینده گرایانه برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در ابوظبی

با توجه به اقلیم کویری و آب و هوای گرم و خشک کشور امارات متحده عربی، مسابقه طراحی «ابوظبی خنک» (Cool Abu Dhabi) برگزار شد. این مسابقه جهانی خواستار ایده‌های خلاقانه برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی در پی گرمایش زمین و افزایش دما در منطقه و همچنین ایجاد مناطقی خنک در سطح شهر ابوظبی بود. المان Oasys که توسط معماران Mask Architects طراحی شده بود، به عنوان یکی از برندگان این مسابقه، مفهوم بسیار جالبی را مطرح کرد. یک سیستم ساختاری مدولار در قلب شهر به شکل درخت نخل که قابلیت تنفس مصنوعی دارد. در ادامه همراه دینو با معماری پایدار درخت نخل آینده گرایانه برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در ابوظبی و خلاقیت زیبای آن آشنا شوید.

معماری پایدار درخت نخل آینده گرایانه

برای این که بدانید معماری پایدار درخت نخل آینده گرایانه به طور دقیق چیست، باید گفت که در واقع شما با مجموعه‌ای از ایستگاه‌ها روبرو هستید که مانند جزایری در سطح شهر ایجاد می‌شوند. کاربری این جزیره‌ها تقریبا هر شکل از فعالیتی را شامل می‌شوند و از محلی برای استراحت و معاشرت گرفته تا ورزش و غذا خوردن قابل اجرا هستند. نکته مهم طراحی این جزیره‌ها، سازه‌هایی به شکل درختان نخل هستند که قسمت اصلی طرح را به خود اختصاص می‌دهند. این درختان نخل آینده گرایانه به این صورت عمل می‌کنند که از خود مه رقیقی را به اطراف پخش نموده و گرما و انرژی خورشید را از طریق صفحات بالای نخل‌ها جذب می‌کنند. این دو فرایند در کنار هم، محیط‌های اطراف این درخت‌ها را خنک می‌سازند و امکان فعالیت‌های دلپذیر در فضای باز را برای کاربران فراهم می‌کنند.

معماری پایدار درخت نخل  آینده گرایانه برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در ابوظبی

این درختان نخل نه تنها افراد را از آفتاب شدید محافظت می‌کنند؛ بلکه به عنوان عایقی صوتی نسبت به آلودگی‌های اطراف نیز عمل می‌کنند و همچنین محافظی در برابر طوفان‌های شن منطقه هستند. برای بهبود عملکرد این طرح، تعدادی درخت زنده در اطراف ساختارهای مصنوعی کاشته می‌شود تا به جلوگیری از حرکت باد و شن و ماسه‌ها نیز کمک کند. ترکیب این درختان در مناطق مختلف شهر، باعث می‌شود تا حال و هوای حضور یک آبادی در میان شن‌های کویر، بیش از پیش احساس شده و زمین سبزتر و هوا خنک‌تر شود.

عملکرد

علاوه بر موارد ذکر شده، این ایده خلاقانه به طراحان خود اجازه می‌دهد تا چنین سیستمی را به راحتی در تمام سطح شهر پیاده کنند. معماران Mask Architects برای شروع کار، شبکه‌ای از جزایر را پیشنهاد دادند که از قبل دارای زیرساخت‌های مورد نیاز و تاسیسات بنیادی (از قبیل دسترسی به آب و سایر موارد ضروری) در آن منطقه باشند. با این وجود در صورت لزوم، این واحه‌ها را می‌توان به راحتی با استفاده از ماژول‌های متنوع طرح ساخت. هر ماژول به تنهایی قابلیت تنظیم دارد و بسته به نوع کاربری آن بزرگ‌تر یا کوچک‌تر می‌شوند. این ویژگی جالب، انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای را برای شهری با نیازهای متغیر اجتماعی و اقلیمی فراهم می‌کند. اگر دولت اجرای این ایده را ضروری بداند، حتی می‌تواند چنین ساختارهایی را به صورت دائمی در شهر نصب کند.

در این مسابقه به طرزی باورنکردنی، 1570 اثر از 67 کشور جهان حضور داشتند که طراحی معماران ماسک به عنوان یکی از 10 طرح برتر انتخاب شد. ایده «برگ‌دار» (Leafy) نیز یکی دیگر از پیشنهادات برنده بود که دارای ساختارهای سایه‌ای مشابه با الهام از گیاهان بود.

پلان کلی از معماری پایدار درخت نخل  آینده گرایانه
معماری پایدار درخت نخل  آینده گرایانه و ساختاری محیطی
مسابقه معماری ابوظبی خنک‎‌تر

شما درباره معماری پایدار درخت نخل آینده گرایانه چه فکر می‌کنید؟ آیا این روش واقعا می‌تواند به تغییر اقلیم و بهبود شرایط آب و هوایی منطقه در این شهر کمک کند؟ دیدگاه‌های خود را در این باره با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Departures

بیشتر بخوانید: معماری پایدار بومی و مصالح محلی: ساخت خانه با تخم مرغ و شکر زرد در هندوستان

بیشتر بخوانید: ساختمان 1000 Trees در شانگهای ، نمایی از کوه‌های پوشیده از درخت را ارائه می‌کند

امتیاز: 3.5 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.