قطب جنوب

نکاتی از قطب جنوب: قاره تک افتاده، بیابان یخ‌زده، مرموز و بسیار سرد

قطب جنوب پنجمین قاره بزرگ زمین به حساب می‌آید. همچنین سردترین، بادخیزترین و مرتفع‌ترین قاره نیز هست. این بخش از زمین به طور کامل، مستقل از قاره‌های دیگر می‌باشد که در جنوبی‎ترین محور قرار گرفته است.

قطب جنوب : 10 نکته از سردترین نقطه روی این کره خاکی

قطب جنوب تقریبا به طور کامل پوشیده از برف است. به همین دلیل هم دیرتر از سایر قاره‌ها کشف شد، زیرا همواره در میان مه، طوفان و یخ‌های دریایی پنهان مانده بود تا در اوایل قرن نوزدهم، به طور کاملا تصادفی بالاخره دیده شد. دور تا دور این قاره توسط آب اقیانوس منجمد جنوبی احاطه شده است.

قطب جنوب

قطب جنوب یا Antarctica به معنی متضاد Arctic (قطب شمال) است. 99 درصد سطح این منطقه پوشیده از یخ و برف است. در ادامه ما را همراهی کنید تا با 10 مورد از نکات مربوط به این نقطه از کره خاکی زمین آشنا شوید.

نکاتی جالب از قطب جنوب:

  • دمای قطب جنوب در زمستان در حدود 80- و در تابستان 30- درجه سلسیوس می‌باشد. به همین دلیل لقب سردترین نقطه زمین کاملا برازنده آن است. سردترین دمای ثبت شده در این نقطه 89.2- درجه سلسیوس است که ایستگاه Vostok روسیه در 21ام جولای 1983 آن را به ثبت رسانید.
  • اولین‌بار در سال 1820 دیده شد و اولین کاوشگران در سال 1911 توانستند بر این قاره گام بگذارند.

قطب جنوب

  • به دلیل این‌که در جنوبی‌ترین نقطه زمین قرار گرفته است، زمان فصول در آن، دقیقا متضاد قطب شمال است یعنی تابستان در آن از اکتبر شروع شده و تا فوریه ادامه دارد. باقی سال هم تقریبا فقط زمستان است.
  • قطر لایه یخ پوشاننده این قاره به طور میانگین1.6 کیلومتر است اما در بعضی نقاط به 4 کیلومتر هم می‌رسد. اگر یخ‌های این قاره آب شود، سطح آب اقیانوس‌ها تا 60 الی 65 متر بالاتر خواهد آمد.

قطب جنوب

  • حدود 70 درصد آب‌های شیرین زمین درون یخ‌های قطب جنوب قرار گرفته است.
  • هیچ کشوری در این قاره قرار ندارد و نظارت و حکومت‌رانی بر روی آن توسط معاهده ملی قطب جنوب صورت می‌گیرد.

قطب جنوب

  • قطب جنوب دارای هیچ سکنه دائمی نمی‌باشد. اما در حدود هزار نفر در ایستگاه‌های تحقیقاتی آن، در طول ماه‌های زمستان و تا 4000 نفر هم، در طول تابستان ساکن می‌شوند.
  • قسمت‌های خشک این قاره، با درجه رطوبت بسیار پایین هوا و بدون تقریبا هیچ بارش برفی، در دسته خشک‌ترین نقاط آب و هوایی در کره زمین قرار می‌گیرند. به همین دلیل لقب سردترین بیابان نیز بر روی این قاره نهاده شده است.

قطب جنوب

  •  این قاره بادخیز‌ترین نقطه از زمین است و سرعت باد‌های آن گاهی به 320 کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد.
  • برخلاف باور عمومی، با وجود بالا بودن درصد جمعیت پنگوئن‌ها در این نقطه، فراوان‌ترین موجود زنده بر روی آن پنگوئن‌ها نیستند. نماتد‌ها پرجمعیت‌ترین موجودات این بخش از زمین هستند.
امتیاز: 5.0 از 5 (8 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.