نهنگ‌ قاتل

واقعیت‌هایی حیرت‌انگیز در مورد نهنگ‌ قاتل که باید بدانید!

نهنگ‌های قاتل یا اورکاها یکی از قدرتمندترین شکارچیان جهان هستند که در اقیانوس با رنگ متمایز سیاه و سفید خود سلطنت می‌کنند. نهنگ‌ قاتل برای برقراری ارتباط با هم نوعانش صدای خاصی دارد و به صورت گروهی به شکار می‌پردازند. نهنگ‌های قاتل طبیعتا گوشت‌خوار هستند و هر گونه ماهی، پنگوئن، شیر دریایی، نهنگ‌های ضعیف‌تر و دیگر موجودات دریایی را می‌خورند. این  موجودات قاتل روزانه تا حداکثر ۲۲۷ کیلوگرم گوشت را تغذیه می‌کنند.

یک نهنگ‌ قاتل می‌تواند ۹۰۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشد شایان ذکر است که نرها از ماده‌ها، ۵۵۰۰ کیلوگرم بیشتر وزن دارند و طول آن‌ها به ۸.۵ متر (ماده) و ۹.۸ متر (نر) می‌رسد. این نوع از نهنگ‌ها، شناگرهای بسیار سریعی هستند و حداکثر تا ۴۸ کیلومتر در ساعت سرعت دارند. در حالت عادی هر نهنگ قاتل بین ۵۰ تا ۹۰ سال عمر می‌کند.

نهنگ‌ قاتل

اورکاها حدود شش میلیون سال است که در اقیانوس‌ها، از آب‌های ساحلی در مناطق قطبی گرفته تا دریاهای گرمتر در نزدیکی خط استوا زندگی می‌کنند. آنها پستاندارانی بسیار باهوش و اجتماعی هستند. در ادامه چند واقعیت جالب و جدید در مورد نهنگ قاتل جمع‌آوری شده که در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

نهنگ‌های قاتل روزانه ۴۰ مایل شنا می‌کنند

اورکاها تا ۴۰ مایل در روز شنا می‌کنند تا غذا بدست بیاورند و با یکدیگر معاشرت کنند. این نهنگ‌ها علاوه بر شنا، روزانه چندین بار به عمق ۱۰۰ تا ۵۰۰ فوت زیر آب فرو می‌روند. آنها تمایل زیادی به غواصی در عمق آب و سفر به دوردست‌ها دارند.

نهنگ‌های باتجربه از نهنگ‌های جوان محافظت می‌کنند

شکار

مادران نوزادان خود را برای یک دوره حاملگی ۱۷ ماهه در رحم خود حمل می‌کنند و هر ۳ تا ۱۰ سال یک بار فرزند به دنیا می‌آورند تا اینکه در حدود ۴۰ سالگی به دوران یائسگی برسند. آن‌ها به‌طور استثنایی از فرزندان خود محافظت می‌کنند و غالباً ماده‌های نوجوان برای کمک به مراقبت از نوزادان استخدام می‌شوند. مادران تا دو سال از نوزادان خود پرستاری می‌کنند و در صورت فوت مادر، میزان مرگ و میر فرزندانش افزایش می‌یابد. به‌ علت آلودگی اقیانوس، نوزادان آلاینده‌های زیادی را در دوران مصرف شیر مادر جذب می‌کنند به همین دلیل میزان مرگ و میر نهنگ‌های کوچک در سال‌های اول زندگیشان افزایش می‌یابد.

رنگ‌آمیزی این نهنگ‌ها باعث استتارشان می‌شود

وال

الگوی مشخص و دقیق سیاه و سفید این نهنگ‌ها در پشت، قسمت زیرین سفید، تکه‌های سفید در بالای چشم و پشت چشم، و یک لکه در پشت باله پشتی بی‌نظیر است. این رنگ‌آمیزی باعث می‌شود تا برخی حیوانات در اقیانوس، آنها را نبینند و این رنگبندی باعث استتارشان در اقیانوس خواهد شد. در نتیجه نهنگ‌های قاتل به سادگی می‌توانند شکار کنند.

نهنگ‌های قاتل در واقع دلفین هستند

نهنگ‌های‌ قاتل

دریانوردان باستانی اورکاها را به دلیل قدرت و توانایی شکارشان، نهنگ‌های قاتل نامگذاری کردند. با این حال، این موجودات به هیچ وجه نهنگ نیستند و در واقع بخشی از خانواده دلفین‌ها به حساب می‌آیند. آنها تنها گونه‌ در جنس خاص خود هستند، اما بیشترین شباهت را به دلفین‌های استرالیا و آسیای جنوب شرقی دارند.

آن‌ها در خواب هوشیار می‌مانند

نهنگ‌های قاتل مانند انسان دارای رفلکس تنفسی نیستند در نتیجه اگر بخواب بروند، نمی‌توانند تنفس کنند و باید هوشیار باشند. در واقع خواب عمیق در نهنگ‌ها باعث خفگی و غرق شدن آن‌ها خواهد شد. در نتیجه نیمی از مغز این موجودات همیشه هوشیار بوده تا عملیات تنفس را انجام دهد و خطرات محیط را شناسایی کند.

نهنگ‌ قاتل هرگز شکار نمی‌شود

نهنگ‌های‌ قاتل

نهنگ قاتل بزرگترین و قدرتمندترین شکارچی دریا بوده و هیچ موجود دیگری نمی‌تواند نهنگ‌ قاتل را شکار کند. البته انسان با تجهیزات شکاری پیشرفته در دوره‌ای این حیوانات دریایی را شکار کرده و آنها را در معرض خطر قرار داده اما اکنون این نهنگ‌ها شکار نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: نهنگ های آبی در کجا زندگی می‌کنند؟ (تفاوت نهنگ و وال چیست؟)
بیشتر بخوانید: قلب حیوانات : حیواناتی که بیش از یک قلب دارند را بشناسید!

امتیاز: 4.0 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۲ دیدگاه

  1. Avatar ناشناس گفت:

    یه سوال کوسه سفید قوی تره یا نهنگ قاتل

  2. Avatar ناشناس گفت:

    جدیدن کوسه هم شکار میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.