پلیس بدون اسلحه

لیست کشورهایی با پلیس بدون اسلحه : در کدام کشورهای جهان پلیس‌ها اسلحه حمل نمی‌کنند؟

اگرچه ممکن است داشتن یک نیروی پلیس غیرمسلح برای بسیاری از شهروندان کشورهای مختلف عجیب باشد، اما در واقع 18 کشور و یک ایالت آمریکا (جزایر ویرجین ایالات متحده) وجود دارد که نیروی پلیس اسلحه گرم ندارند. کشورهای اروپایی نروژ، ایرلند، ایسلند و انگلستان همگی نیروهای پلیس غیرمسلح دارند. به همین دلیلی آمار قتل با اسلحه در این کشورها بسیار کمتر از کشورهایی است که پلیس اسلحه حمل می‌کند. از لحاظ روانشناسی مسلح شدن پلیس به اسلحه منجر به خشونت بیشتر می‌شود به همین دلیل در این کشور آرامش و صلح بیشتری برقرار است. در ادامه لیست کشورهایی که در آن پلیس بدون اسلحه است را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

سه چهارم کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام، از جمله نیوزیلند، نیروهای پلیس غیر مسلح دارند. از 16 کشور جزیره اقیانوس آرام، 12 کشور برای افسران اسلحه صادر نمی‌کنند و در عوض سیاست پلیس ریشه در حفظ احترام و تأیید و همکاری با مردم است نه ایجاد ترس و تهدید و زور. در این شیوه، موفقیت پلیس‌ها و ایجاد آرامش و امنیت از طریق تعداد زیاد دستگیری حاصل نمی‌شود، بلکه با تأکید بر کاهش تنش‌ها و تمرکز بر علل جرم مانند فقر، اعتیاد و بیماری‌های روانی است.

انگلستان

پلیس

انگلستان با داشتن جمعیت دائمی بیش از 66 میلیون نفر، به علاوه 500000 دانشجوی بین‌المللی اضافی در هر سال تحصیلی و 37 میلیون نفر گردشگر، در این لیست بیشترین جمعیت را دارد. این کشور به عنوان یک ابرقدرت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، نیروی پلیس غیرمسلح دارد. در حقیقت، از زمان اولین نیروهای رسمی پلیس در قرن نوزدهم، انگلیسی‌ها تحت این سیاست عمل می‌کردند که پلیس و افسران، شکارچی نیستند که اسلحه داشته باشند و همیشه در این کشور پلیس بدون اسلحه بوده است. طبق یک نظرسنجی در سال 2004، 82٪ از نیروهای پلیس اعلام کردند که مایل نیستند در حین انجام وظیفه مسلح شوند و حتی اگر در هنگام گشت ترسیده باشند باز هم با سلاح گرم مخالفند.

نروژ

در کشور نروژ پلیس‌ها اغلب افراد نخبه کشور هستند که نیازی به اسلحه ندارند. این کشور با ۵ میلیون جمعیت، نیروی پلیس بدون اسلحه دارد. هر ساله داوطلبانی برای عضویت در واحد پلیس تقاضا می‌دهند و فقط ‍۱۵ درصد داوطلبین پذیرفته می‌شوند. افسران پلیس در نروژ باید تحصیل کرده باشند و مدرک لیسانس ۳ ساله و تحصیل رشته اخلاق و جامعه‌شناسی یک ساله را بگذرانند. در پایان نیز باید پایان نامه‌ای ارائه دهند تا بتوانند عضو نیروی پلیس این کشور شوند. در نتیجه نیروی پلیس نروژ از با اخلاق‌ترین و تحصیل‌کرده‌ترین افراد جامعه بوده است.

ایسلند

اسلحه

ایسلند پانزدهمین کشور مسلح جهان است اما پلیس‌های امنیتی و گشت محلی، اسلحه حمل نمی‌کنند. البته این افسران اسپری فلفل و باتوم به همراه دارند. البته پلیس این منطقه به خوبی در زمینه‌ی استفاده از سلاح گرم آموزش دیده است و در شرایط خاص استفاده از اسلحه برایشان صادر خواهد شد اما در حالت عادی در ایسلند، پلیس بدون اسلحه گرم بوده است. شایان ذکر است که تنها در سال ۲۰۱۳ یک افسر پلیس به یک مظنون شلیک کرد و این اولین و آخرین بار در ایسلند بود چنین اتفاقی رخ داد.

بوتسوانا

تنها کشور آفریقایی در این لیست، بوتسوانا است که در میان همسایگان خود در آفریقای جنوبی، یعنی نامیبیا و زیمبابوه به شکل غیرمعمولی پلیس بدون اسلحه دارد. اگرچه افسران مجوز حمل سلاح گرم دارند اما حمل و استفاده از اسلحه برای امنیت و گشت داخلی ممنوع و غیرعادی است. به طور کلی بوتسوانا قوانین سختگیرانه‌ای در زمینه کنترل اسلحه دارد و این موارد را در نیروی گشت خود نیز منعکس می‌کند. با این حال، افسران باتوم و اسپری فلفل به همراه دارند.

نیوزیلند

پلیس

نیوزیلند اخیراً برای اجرای قوانین سختگیرانه کنترل اسلحه در عناوین بین‌المللی قرار گرفته است. محدودیت‌های مربوط به سلاح گرم در این کشور به نیروهای پلیس نیز اعمال شده است. البته برخی جایگاه‌های امنیتی مانند تیم حفاظت دیپلماتیک اجازه حمل اسلحه دارند اما پلیس امنیت و گشت بدون اسلحه بوده است. البته این افسران کاملا برای استفاده از سلاح گرم آموزش دیده‌اند اما اجازه استفاده از آن را نخواهند داشت.

ایرلند

ایرلند در این لیست منحصر به فرد است، زیرا فقط 20 تا 25٪ از نیروهایش صلاحیت استفاده از اسلحه گرم را دارند. در حالی که به طور معمول اسلحه برای کارآگاهان و واحدهای تخصصی صادر می‌شود، بقیه نیروها بدون اسلحه فعالیت می‌کنند. با این شرایط شایان ذکر است که ایرلند دارای کمترین میزان جرم و قتل در اتحادیه اروپا است.

لیست کشورهایی با پلیس بدون اسلحه

پلیس بدون اسلحه

بیشتر بخوانید: لیست کشورهایی که بالاترین آمار اعدام را در جهان دارند و جایگاه ایران در این لیست
بیشتر بخوانید: کشورهایی که بیشترین زیردریایی جهان را دارند و تعداد زیردریایی‌های ایران

امتیاز: 4.5 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۶ دیدگاه

  1. Avatar اهورا گفت:

    در کل دنیا پلیس داخلی باید نماد آرامش و امنیت باشد ولی متاسفانه کشور ما با اینکه آدم هیچ خلاف یا مشکل یا موردی ندارد همین که پلیس یا گشت رو میبینم خودبه خود باعث دلحوره و استرس میشه

  2. Avatar سامان گفت:

    چه کشورهای مهم و بزرگی!!!
    مطمئنم ملت اسم حداقل 10 تا از این 18 تا رو در عمرشون نشنیده اند و نخواهند شنید.
    حدود 50 درصد مردم آمریکا نمیتونند شهر نیویورک رو در نقشه آمریکا تشخیص بدهند بعد فکر کن بدونند Niue کجاست 😅
    به جز انگلیس، جمعیت همه ی اینها رو بریزی روهم به 40 میلیون هم نمیرسه.

  3. Avatar aradivo گفت:

    تو این کشورهایی که ذکر کردین تعریف پلیس متفاوت هست، اینجور جاها پلیس ویژه، نیروهای کماندو، واحد تک تیرانداز و انواع واحدهای مسلح به انواع سلاح وجود داره که مواقع لزوم ورود میکنن، برای دعوای خیابانی دو بچه چهارده ساله غیر مسلح هیچ جای دنیا پلیس مسلح وارد نمیشه و برای رسیدگی به یک دزدی مسلحانه از یک بانک بزرگ هم هیچ وقت یک افسر جز با باتوم وارد نمیشه مساله رو فیصله بده. تو انگلیس پلیس غیر مسلح بیشتر یک جنبه سنتی و به جا مانده از گذشته هست تا واقعا پلیس واقعی باشه، شاید بشه گفت بخشی از جاذبه های توریستی انگلیس هست، پلیس گشت تو انگلیس همچنان مثل گذشته یونیفرم قدیمی رو حفظ کرده و حتی واحد اسب سوار هم داره که مسلح نیستن و فقط تو خیابون ها میگردن و به موارد جزئی مثل دعواهای خیابانی رسیدگی میکنن یا از مرکز درخواست کمک میکنن!

  4. Avatar FarzamGD گفت:

    اسم ایران‌و یادتون رفت بذارید 😂

    یه پلیسه بنده‌خدا واسه تیر هوایی زدن مغز بنده هم نزدیک بود به فنا بده 😂

  5. Avatar مصطفی گفت:

    یه کار فوق خنده دار
    مخصوصا اونم توی انگلیس

  6. Avatar لیلا میرزاخان گفت:

    چه مطلب جالبی👌🏼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.