ماه‌نورد چینی

کشف غیرمنتظره جرمی عجیب و ژل مانند توسط ماه‌نورد چینی

ماه‌نورد چینی ماموریت Change 4 به شیئی ناشناخته و ژل مانند در نیمه‌ی دورتر ماه برخورد کرده است.

این کاوشگر ماموریت تاریخی خود را از اوایل ماه دسامبر 2018، برای انجام اکتشافات در نیمه دورتر ماه آغاز کرده. به این قسمت، به اشتباه نیمه تاریک ماه نیز گفته می‌شود.

Change 4 که در تاریخ سوم ژانویه در ماه فرود آمد، اولین فضاپیمایی است که در قسمت‌های ناشناخته ماه فرود آرام یا به اصطلاح Soft-Land داشته است. تنها دو کشور دیگر، آمریکا و روسیه، توانسته بودند تا پیش از این در ماه فرود آرام داشته باشند.

حالا به گفته مقامات چینی، ماه‌نورد این ماموریت که یوتو 2 (Yutu 2) نام دارد در سفر اکتشافی خود که از بیست و پنجم جولای آغاز شده به ماده‌ای عجیب برخورد کرده است.

دانشمندانی که این ماموریت را هدایت می‌کنند پس از دیدن این ماده ژل مانند توقف کرده‌اند تا آن را با دقت بیشتری بررسی کنند. گفته شده که این ماده رنگ غیرمعمولی داشته است.

دانشمندان در حین بررسی عکس‌های گرفته شده توسط دوربین این ماه‌نورد، با چاله‌ای کوچک برخورد کردند که به نظر می‌رسید حاوی ماده‌ای رنگی و درخشان است که با فضای پیرامون هیچ شباهتی ندارد.

ماه‌نورد چینی یوتو 2
ماه‌نورد چینی یوتو 2

برخی محققین این احتمال را مطرح کرده‌اند که ممکن است این ماده، شیشه‌ی ذوب شده‌ی حاصل از برخورد شهاب سنگ‌ها به سطح ماه باشد. متاسفانه سازمان ملی فضایی چین عکس‌های مربوط به این ماده را بصورت رسمی منتشر نکرده است.

یوتو 2

پس از فرود موفقیت آمیز این ماه‌نورد در ژانویه که گفته می‌شد تنها شانس 50 درصدی برای آن وجود دارد، یوتو 2 به خوبی وظایف خود را انجام می‌دهد. این ماه‌نورد تاکنون بخش‌هایی از سطح ماه را با استفاده از طیف‌سنج‌های تصویری و نزدیک به مادون قرمز خود مورد بررسی قرار داده است.

یوتو 2 که به دلیل سرمای بسیار شدیدِ شب‌هایِ ماه مدتی در حالت خاموش قرار گرفته بود، از اواخر آگوست اکتشافات خود را دوباره از سر گرفته است. گفته شده که این ماه‌نورد سفر خود را به سمت غرب ادامه خواهد داد و امروز دوباره برای مدتی خاموش خواهد شد.

بیشتر بخوانید: سیگنال‌های تکرارشونده عجیب و غریب از فضای عمیق به تازگی سه برابر شده‌اند

امتیاز: 4.7 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.