اگر به دنبال یادگیری زبان انگلیسی هستید، این مطلب را حتما بخوانید

انگلیسی زبان اول دنیاست و اگر به دنبال یادگیری زبان انگلیسی هستید، این مطلب را حتما بخوانید. چند روز قبل که طبق معمول در حال گشت و گذار در شبکه‎های مجازی بودم، یک توئیت در یک پیج توجه‎ام را جلب کرد. دوست داشتید همین حالا چه آرزویی از شما برآورده می‎شد؟ این عنوان توئیت بود. پس با کنجکاوی خاصی به سراغ منشن‎ها را رفتم تا ببینم علق مردم بیشتر به چه چیزهایی میل دارد. در کنار آرزوهایی چون رسیدن به فرد مورد علاقه، مدارج عالی علمی، ثروت و … چند آرزوی مشترکی وجود داشت که یه فکر بیشتر وادارم کرد و آن هم این بود: آرزو دارم همین الان انگلیسی یاد بگیرم.

چرا باید انگلیسی یاد بگیرم

با فراگیر شدن رسانه‎ها و همه علوم که البته همه با زبان اول دنیا یعنی انگلیسی گره خورده‎اند، یاد گرفتن انگلیسی برای بسیاری واجب و لازم شده است. اکثر افرادی که به دنبال پیشرفت و موفقیت چشم گیر در زمینه فعالیت خود و حرفه خود هستند، می‎دانند که باید بتوانند انگلیسی را به خوبی فرا بگیرند تا فرصت استفاده از منابع جهانی و مواردی از این دست را از دست ندهند. از همین رو این روزها در همه جا می‎بینیم افرادی را که با شور و نشاط عجیبی به دنبال یادگیری انگلیسی هستند. البته هستند افرادی که تنها برای جلب توجه، دیدم فیلم، شنیدن آهنگ و چشم و هم چشمی و… نیز به دنبال یادگیری زبان هستند. ما نمی‎گوییم دسته دوم کاری عبث می‎کنند، اما هدفشان قطعا هدف بزرگی نیست.

زبان انگلیسی آنچنان که فکر می کنید هم سخت نیست.

چرا می‎گوییم هدف باید هدف بزرگی باشد، چون اولین محرک برای هرکاری انگیزه است و مشخصا انگیزه از هدف گرفته می‎شود. پس اگر هدف بزرگی وجود داشته باشد، فرد تمام سعی خود را می‎کند به هدف خود برسد. پس حالا که اولین گام از یادگیری زبان را دانستیم بهتر است به سراغ مراحل اول برویم. شروع کردن و نحوه آموزش مهم‎ترین ارکان یادگیری زبان هستند. جمله معروف از شنبه شروع می‎کنم، مثال بارزی برای ترس از شروع کردن است. قرار نیست برای شروع کردن حتما یک استارت بزرگ زده شود، با خواندن چند جمله با دیدن یک فیلم و حتی خواندن برچسب‎ها نیز می‎توانید شروع به آموزش کنید.

اما چه راهی بهترین راه آموزش زبان است؟

اما چه راهی بهترین راه آموزش است؟ چه راهی ما را در کوتاه‎ترین زمان ممکن به هدف خود یعنی یادگیری زبان می‎رساند؟ بگذارید از تجربه خودم برایتان بگویم. در طول زمان تحصیلات و حتی گرفتن مهندسی نیز قادر نبودم چند جمله ساده انگلیسی را کاملا متوجه شوم. حقیقتا نیز دانستن یا نداستن زبان هم آنچنان به کارم نمی‎آمد و برایم مهم نبود. پس برای یاد گرفتنش هیچ تلاشی نکردم. اما وقتی به یادگیری آن نیاز پیدا کردم سعی کردم با مشورت گرفتن از افراد زیادی راه یادگیری سریع انگلیسی را بیابم. خیلی زود متوجه شدم هیچ راه سریعی وجود ندارد، همه راه‎ها چند ماه زمان نیاز دارند و باید تلاش کرد.

پس به دنبال رفتن به آموزشگاه زبان بودم، اما با مشورت با چند نفر متوجه شدم پروسه کلاس زبان خیلی طولانی خواهد بود و معادل همان آموزش را نیز می‎شود در اینترنت پیدا کرد، بدون آنکه هزینه‎ای کرد و وقتی زیادی صرف رفت و آمد و … کرد. در مرحله بعد به دنبال یک آموزش خوب در اینترنت بودم؛ آموزش‎هایی را می‎دیدم که با اب و تاب فراوان قول یادگیری در یک ماه و یا حتی کمتر را می‎دادند. برایم روشن بود این تبلیغات نیز تنها از سر سودجویی است. پس چند اپ موبایل زبان و حتی چند دوره زبان را دانلود کردم و شروع به یادگیری کردم. بازهم با شناختی که از خود داشتم متوجه شدم اکثر این دوره‏‎ها نه به تایم آزاد من می‎خورد و نه با روحیات من سازگار است. در انتها یک دوره را در یوتیوب که به صورت رایگان آموزش داده می‎شد را پیدا کردم و با آن به حد قابل قبولی از انگلیسی رسیدم و در کنار آن نیز منابع دیگری نیز استفاده کردم تا به هدف خود رسیدم.

یک دوره انگلیسی را به طور کامل سپری کنید.

این یک مثال شاخص برای شما بود که اگر به دنبال یادگیری هستید باید بتوانید آموزش و نحوه آموزشی که با روحیات و وقت شما سازگار است را پیدا کنید. هیچ وقت کسی نمی‎تواند با قاطعیت بگوید که کدام آموزش و دوره بهترین آموزش است. برای عده‌ای پادکست بهترین روش است و برای عده دیگری نیز دیدن فیلم، برخی اما با یادگیری کلمات شروع می‎کنند. عده‎ای دیگری نیز هستند گرامر را در دستور کار خود قرار می‎دهند. آنچه مسلم است این است که باید در ابتدا برای خود برنامه‎ای مدون داشته باشید، به طور مثال روزی نیم ساعت، و یا یادگیری روزی مثلا ۳۰ کلمه.

یادگیری به کمک فیلم‎های زبان اصلی

یکی از روش‎های رایجی که این روزها مورد استفاده قرار می‎گیرد، یادگیری به کمک فیلم‎های سینمایی یا سریال‎های انگلیسی زبان مانند فرندز یا حتی گیم اف ترونز است. نحوه یادگیری با فیلم‎ها نیز بسیار مهم است. عده‎ای تنها با دیدن فیلم و بدون رعایت اصول آموزش شروع به یادگیری با این روش کرده‎اند که بدلایل واضحی موفق نبوده‎اند. شرایط و اصول این یادگیری به این نحو است. در ابتدا شما باید یک بار فیلم را با زیرنویس فارسی ببینید، در مرحله بعد باید فیلم را با زیر نویس انگلیسی ببینید تا بتوانید هم با لهجه و هم با کلمات به طور ملموسی آشنا شوید در این مرحله شما باید کلماتی را که نمی‎دانید و نمی‎فهمید را یادداشت کنید و به دنبال معنی آنها بروید تا آنها را فرا گیرید.

بعد پیدا کردن کلمات و ترجمه آنها و یادگیری کامل آن کلمات، بار دیگر فیلم را ببینید البته این بار بدون زیرنویس. حال شما به طور قابل توجهی هم با نحوه بیان کلمات و هم با معنی جملات و کلمه‎ها آشنا شده‎اید. در مرحله آخر سعی کنید یک بار فیلم را پلی کنید و همزمان با فیلم جمله‎ها را تکرار کنید تا صحبت کردن شما نیز تقویت شود. شاید دیدن چند باره یک فیلم مثلا نود دقیقه‎ای برای شما زمان زیادی می‎برد. پس سعی کنید در دفعه اول ده یا پانزده دقیقه از فیلم را کار کنید و حتی می‎توانید چند روز را صرف این پانزده دقیقه کنید. در مراحل بعد مثلا پانزده دقیقه بعد و همینطور تا آخر. این روش به دلایل واضحی هم جذاب است و هم روشی کاملا منطقی و درست برای یادگیری است.

امتیاز: 4.5 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar شکاری گفت:

    “با کنجکاوی خاصی به سراغ منشن‎ها را رفتم تا ببینم. در کنار آرزوهایی چون رسیدن به فرد مورد علاقه، مدارج عالی علمی، ثروت و … چند آرزوی مشترکی وجود داشت که یه فکر بیشتر وادارم کرد و آن هم این بود: آرزو دارم همین الان انگلیسی یاد بگیرم.”!!!!!!!!!!!
    این متنی که مینویسید رو کمی ویرایش کنید، هیچ اشکالی نداره ها!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.