چند همسری

ماجرای جنجالی کارگاه آموزش مهارت‌های ارتباطی چند همسری در تهران

به تازگی یک پوستر تبلیغاتی با هدف آموزش مهارت‌های ارتباطی چند همسری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که انتقادهای زیادی را به همراه داشته است. این پوستر برای یک کارگاه آموزشی چند همسری ارائه شده بود که اهداف این کارگاه، ضرورت احیای فرهنگ چند همسری، الزامات تشکیل خانواده‌های چند همسری، احکام فقهی خانواده‌های چند همسری و مهارت‌های ارتباطاتی خانواده‌های چند همسری بوده است. 

اما مسئله اینجاست که در شرایطی که جوانان قادر به ازدواج نیستند چطور می‌شود که عده‌ای بخواهند چندین بار ازدواج کنند. از سوی دیگر این سوال به وجود می‌آید که آیا زنان هم حق داشتن چندین همسر را خواهند داشت؟

چند همسری

کارگاه آموزش مهارت‌های ارتباطی چند همسری

طی این ماجرای چند همسری، عنوان شده که تعداد دختران مجرد از تعداد پسران مجرد بسیار بیشتر است در نتیجه مردان می‌توانند برای مجرد نماندن دختران، چندین همسر داشته باشند. اما سوالی که داریم این است که مجرد ماندن دختران و پسران چه اشکالی دارد که باید مجبور به ازدواج با یک مرد متاهل شوند؟

مسئولیت برگزاری این کارگاه با موسسه‌ی «حیات حسنی» در شهر قم است. حجت‌الاسلام محمد عسگری از برگزارکنندگان و از مسئولان این موسسه در شهر قم بوده که در مصاحبه خود اذعان داشت، مخالفت با چند همسری، ظلم به آقایان و زنان بی‌همسر است!

ایشان اینطور بیان کردند که:

در کل کشور حدود 100 هزار خانواده‌‌ی چند همسری وجود دارد، که حق طبیعی‌شان داشتن مرکزی برای دادن مشاوره به صورت علمی به آنها می‌باشد.

موسسه‌ی «حیات حسنی»، یک موسسه آموزشی تبلیغی و طلبگی است که در حوزه‌ی آموزش چند همسری و فرهنگسازی در این زمینه، فعالیت‌های جهادی داشته است. این موسسه در شهر قم دایر شده که قبلا در اصفهان کارگاه آموزشی برگزار کرده و به زودی نیز در تهران برگزار خواهد شد.

اما متاسفانه ایشان در بین صحبت‌های خود اشاره‌ای به سازمان مجوز دهنده نکردند و اینطور ذکر کردند که این موسسه فقط تامین‌کننده استاد و محتوای دوره‌های آموزشی بوده و به همین حد اطلاعات بسنده کردند. جالب است بدانید که استادان از حوزه انتخاب می‌شوند.

چند همسری

نظر مشاور موسسه‌ی حیات حسنی بر این است که:

خدای متعال مرد را بطور تکوینی تعددی خلق کرده و متناسب با آن نیز قانون تشریح کرده است. و همچنین میلیاردرهایی هستند که توان اداره‌ی زندگی دوم را دارند. در این بین زنان 30 تا 49 ساله، اعم از باکره تا مطلقه حدود 4 تا 5 میلیون نیز در جامعه هستند که همسر نداشته و حق مطلق آنهاست که تاهل را تجربه کنند.

اما نظر آیت الله خامنه‌ای در مورد تعدد زوجات، مثبت نبوده و زمانی که یکی از حضار در جمعی با حضور رهبر درباره تعدد زوجات سوال کرده‌اند، ایشان برافروخته شده و می‌گویند که همچین چیزی را قبول ندارند و آقایان حتی به شوخی نیز نباید درباره تعدد زوجات صحبت کنند که باعث دلسردی خانم‌ها می‌شود.

سخن آخر اینکه شاید بهتر باشد به جای ترویج چند همسری، دوره‌هایی برای نحوه‌ی برقراری رابطه‌ی سالم بین زوجین آموزش داده شود. زیرا آمار طلاق در جامعه رو به افزایش بوده و بی‌شک چنین تبلیغاتی منجر به دلسرد شدن بیشتر زنان در بین این مشکلات جامعه خواهد شد. در نهایت سوال اصلی این است که آیا فرهنگ‌سازی و رواج چنین چیزی موجب از هم پاشیدن و آسیب خانواده نمی‌شود؟ آیا تعدد زوجات باعث رضایت طرفین خواهد بود و آیا چنین چیزی عدالت و برابری را به همراه خواهد داشت به این منظور که چند همسری برای زنان هم مجاز خواهد بود؟ نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 4.4 از 5 (14 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۲۲ دیدگاه

  1. Avatar محسن گفت:

    تعداد مرد ها و زن ها در جهان برابره (برید آمارشو چک کنید)، اثبات باطل بودن چند همسری بسیار سادست. وقتی یک مرد در موقعیت خوبی قرار داره و چند همسر اختیار کنه، شرایط برای مردانِ قشر ضعیفی که در حالت عادلانه هم نمیتونن به ازدواج برسن چند برابر سخت تر میشه، شما بگو در جامعه ای که بخشی سرخورده ی اقتصادی و سرخورده ی جنسی هستند، و بخش دیگری
    در لذت و رفاه غرق هستند، چطور امکان داره این جامعه به سعادت و عدالت برسه؟
    توجیه چند همسری و بخصوص صیغه (صیغه که همون **** **** هست فقط اسمش قشنگ تر شده.)، اونقدر باطل و مضحک هست که برای منِ مرد هم ابداً منطقی نبوده. چرت و پرتِ اینکه همه مردا مث همن و ازین خزعبلات هم جمع کنید برای خودتون، هر شخصی، شخصیت خاص خودشو داره. همین چندتا کامنت پایینتر بخونید یه زن در مورد خودش چی نوشته، باورم نمیشه یه زن اینقدر خودش رو حقیر کنه. تاسف بر انگیره واقعا به اسم دین چه کردن. ضربه ای که اینها به اسلام زدن، هیچ قوم و قبیله ای در تاریخ نزد.

  2. Avatar مریم گفت:

    جانعه سمی نباشه مردم پیشرفت میکنن
    پس تا میتونن با این حرفا و افکارا جامعه رو به طرف پس رفت میکشونن

  3. Avatar الناز گفت:

    قضاوت در مورد خانومهای که همسر چندم هستند نکنیدلطفا من همسر سوم هستم اقام توانایی مالی داره سنش 65 ساله هستش همسر اول 60ساله ودوم 45ساله ومن 28ساله هستم.ایشون هم از لحاظ مالی وعاطفی وجنسی خوب هستند .حالا چه اشکالی این وسط هست خلاف شرعه مگه اسلام اجازه داده من وشما چه کا ره ایم.

    • Avatar محسن گفت:

      به چه حقارتی شما رسیدی که نه فقط پذیرفتی زن سوم باشی، بلکه دفاع هم میکنی 😀 شما سنت رفت سمت 40 و پیر شدی اون موقع ببین بازم بهت خوش میگذره یا نه.

    • Avatar مونا گفت:

      متاسفم برات که خونه تو رو زندگی یه نفر دیگه ساختی و فقط بخاطر پول زن یه پیرمرد شدی، موندم جایی هم در خانوادش داری یاهمه میدونن وظیفت چیه

  4. Avatar امیر گفت:

    اگه چند همسری خوبه باید واسه خانما هم باشه این چه عدالتیه که فقط به نفع آقایونه

  5. Avatar فرهاد گفت:

    یاد لونه مرغ هم نیفتید یاد خودت روز قیامت بیفت که داری با حکم خدا میجنگید

  6. Avatar فاطمه پ گفت:

    واقعا جای تاسف داره. آدم با دیدن این پوستر یاد لونه ی مرغ میفته که یک خروس هست وچند تا مرغ و جوجه هاشون. خدایا…انسانم آرزوست….

    • Avatar محمدسعید گفت:

      عاشق چند همسری هستم

    • Avatar Maicky18359 گفت:

      مرغم انسانه خروس هم انسانه چون نیازهای جنسی در بین مون مشترک بعدش تو چه مشکلی داری یه مرد چنتا مرغ داشته باشه تو زنش نشو چکار داری با اختیار و خواسته زن های دیگه اون مرد قدرتش رو داره و دوست داره و میتونه چنتا زن بگیره و هیچکدوم اون زن ها هم بزور زنش نشدن با اختیار اختیارشون دادن دست اون مرد …

  7. Avatar زهرا گفت:

    اسمشو بذارن کارگاه چندزنی. چون واژه انتخاب شده ، شامل چندشوهری هم می شه که این حضرات اسم اون رو خیانت می دونن ولی اسم این یکی رو شرافت!!

  8. Avatar به تو چه گفت:

    هر وقت این حق چند همسری به خانم ها هم دادن ایرادی نداری کلی آقایون بی کار و بی بضاعت هم هستن که همسر ندارن خوب بیان شوهر دوم بشن چه ایرادی داره 😂😂😂

  9. Avatar جعفری گفت:

    ….ملتی ک رفاه وآرامش رو فقط در ازدواج میبینه. نه درتأمین مایحتاج.فقط دغدغه شون شهوت مردانه.ننگ براین افکار

  10. Avatar سعید سلیمی گفت:

    یکی از دروغ های کاملا آشکار در جامعه اینه که ازدواج باید در چهارچوب مرزی باشه!
    این آقایی که میخواد به صورت علمی مشکل مردم رو حل کنه ی معادله ی دو مجهولی بلد نیست حل کنه!
    ————————————————————-

  11. Avatar حسن گفت:

    اگه من زن دوم بگیرم حتما زن اولم زن دوم را خواهد کشت

  12. Avatar یاسر گفت:

    احتمالا با فشارهای جانبی این مطلب از سایت حذف بشه
    ولی در هر صورت به خاطر شهامت نویسنده این مطلب جا داره از ایشون تقدیر بشه
    خود سانسوری خطرناکترین مرضی هست که یه نویسنده میتونه بهش مبتلا بشه
    ولی ایشون هنوز سلامت خودشون رو حفظ کردن.

    • Avatar فاطمه گفت:

      سلام من قبول ندارم چون مردهاخیلی نامردهستن چرابرای خانمهاچندهمسری نیست همسرمن بدون اجازه من رفته گرفته خرجی بهم نمیده ولی به زن دوم خیلی میرسه پس این حرف رومن قبول ندارم مردچندهمسربگیره اگه راست میگیدچراخودتون چندهمسرنمیگیرید

  13. Avatar سعید گفت:

    میگه یک خانمی میره پیش یک حقوق دان میگه شما حقوق دانا تا کی میخوای این قانون چند همسری رو همینطوری ول کنید وجلوش نگیرید حقوق دان میگه تا زمانی که هیچ خانمی زن دوم مرد دیگی نشه! منم مخالف چند همسری هستم اما مشکل اول خانم ها باید در خودشون حل کنن(ممکن این وسط بگن پس تکلیف زنهای ازدواج نکرده سن بالا چی میشه اینم راههای مختلفی داره مثلا دولتمیتونه بهشون خدمات رفاهی بده تا اذیت نشن یا مراکز NGO راه بیفته…

    • Avatar مریم گفت:

      همیشه افرادی هستند که فقط به فکر خودشون هستند و انسانیت و وجدان ندارند ولی باید قانون جلوی اینها رو بگیره .وقتی زن اول که رسما در زندگی هست و داره وظایفشو انجام میده قانون نباید اجازه بده کسی خودشو سر این خانواده دیگه خراب کنه و مردها نتونن به خودشون این اجازه رو بدن که ذهنشونو جای دیگه ببرن .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.