اتاق بی‌نهایت خیالی Yayoi Kusama

سفری دلبربا به درون اتاق بی‌نهایت خیالی Yayoi Kusama در نیو انگلند

هنگامی که خود را وسط یک اتاق تاریک پر از آینه یافتید که با چراغ‌های درخشانی احاطه شده و به نظر می‌رسد تا ابد به بی‌نهایت می‌رود، سفر دلربایتان آغاز شده است. شما در یک اتاق بی‌نهایت خیالی Yayoi Kusama هستید. در آن لحظه شما تجربه‌ای متفاوت از هر چیزی که قبلا دیده یا احساس کرده‌اید را از سر می‌گذرانید. در ادامه همراه دینو باشید.

اتاق بی‌نهایت خیالی Yayoi Kusama در جهان

آثار غوطه‌ور پویای این زن 90 ساله ژاپنی که از دهه 1960 در صحنه هنری نیویورک ظاهر شد و هم عصر «Andy Warhol» می‌باشد، پرفروش‌ترین هنری است که هنرمندش امروز زندگی می‌کند. اتاق‌های بی‌نهایت او، تجربیات پیشگامانه و  بی‌نظیر هنری است که بیننده را به معنای واقعی کلمه در مرکز کار قرار می‌دهد. آثاری که در چند سال گذشته محبوبیت بسیار زیادی کسب نموده‌اند. این اتاق‌ها با بلیط‌های فروخته شده از ماه‌ها قبل در جهان سفر کرده‌اند. همچنین در جاهایی مانند موزه وسیع لس آنجلس و با حمایت گسترده مردم، گالری هنری انتاریو برگزار شده‌اند.

تصاویر اتاق آینه‌ای بی‌نهایت Kusama با نام «روح‌های میلیون‌ها سال نوری دورتر: The Souls of Millions of Light Years Away» در موزه گسترده لس آنجلس را می‌بینید.

اتاق بی‌نهایت خیالی Yayoi Kusama
اتاق بی‌نهایت خیالی Yayoi Kusama
اتاق بی‌نهایت خیالی Yayoi Kusama

عشق فرا می‌خواند

در ماه سپتامبر، انستیتوی هنرهای معاصر بوستون (ICA)، نمایش «عشق فرا می‌خواند: Love Is Calling» را تجربه کرد. یک تجربه روان‌گردان پر از پیچک‌های نئونی با امضای مخصوص Kusama نقطه‌های پولکی که از کف و سقف رشد کرده‌اند. به نظر می‌رسد این پیچک‌ها تا وسعت نامحدود و فراتر از چشم ما گسترش یافته‌اند. این نمایشگاه اولین نصب دائمی از آثار هنرمند پاپ افسانه‌ای در تمام نیو انگلند است.

در دنیایی که از رسانه‌های اجتماعی متمایل به دید بصری برخوردار است، آثار Kusama به نوعی ارز اینستاگرامی تبدیل شده است. اگر آن را دیده‌اید، اما پستی از آن ندارید، خوب یعنی، اصلا آن را ندیده‌اید! اما در آثار این هنرمند با تجربه، چیزهای بیش‌تری وجود دارد. شما وارد اتاق می‌شوید. درب پشت سر شما بسته می‌شود. شما در چیزی ناگهانی و بدیهی بزرگ‌تر از خودتان غرق می‌شوید. این همان چیزی است که خیلی بیش‌تر و مهم‌تر از تعداد فالورهای اینستاگرام شماست.

اتاق بی‌نهایت خیالی Yayoi Kusama
اتاق بی‌نهایت خیالی Yayoi Kusama

تجربه یک اتاق بی‌نهایت خیالی Yayoi Kusama

در تمام طول فضا، بسته به آن چه شما در داخل اتاق بی‌نهایت خیالی Yayoi Kusama مشاهده می‌کنید، آهنگ پیوسته‌ای از هنر خود Kusama پخش می‌شود. در این آهنگ، شعری را که خودش نوشته با عنوان «ساکن در قلعه‌ای از اشک‌های ریخته: Residing In A Castle Of Shed Tears»، به ریتم زیبایی می‌خواند. او به زبان ژاپنی می‌گوید:

در طول سال‌های طولانی، با هنر به عنوان یک سلاح، من در جستجوی عشق مسیرم را پیموده‌ام.

کار او نیازی به مدرک هنری پیشرفته ندارد تا بتوانید معنی درونی آن را بفهمید. همه چیز روشن است. در لحظه‌ای که از عکس گرفتن دست می‌کشید و به سادگی از بودن در فضا لذت می‌برید، شما نیز بودن را تجربه می‌کنید. این تجربه در یک دقیقه به پایان می‌رسد. به طور دقیق، حتی کم‌تر. در بیرون از اتاق، دیوارها با ترجمه شعر نوشته شده او پر شده‌اند. آن‌ها با تقاضای عظیمی می‌گویند: «عشق فرا می‌خواند».

ماورای بی‌نهایت: هنر معاصر Kusama

یک گالری ضمیمه، نمایشگاهی تکمیلی با نام «ماورای بی‌نهایت: هنر معاصر Kusama» چندین قطعه دیگر از کارهای این هنرمند را به نمایش گذاشته است. این قطعات در کنار آثار هنرمندانی قرار گرفته‌اند که الگوها و تکرارهای خاص Kusama، الهام‌بخش کارهایشان بوده است. این‌ها همگی برانگیختن واکنش‌های خاص در بدن انسان و احساسات او را در خود دارند.

یک مجسمه به ابعاد مردی واقعی را مقابل دیواری سه بعدی مشاهده می‌کنید. این مجسمه لباسی از طراحی‌های پوشیده از گلدوزی Kusama را به تن دارد. همچنین لوستری عظیم، به جای سرش، توسط پرنده‌ها پوشانده شده است. نام اثر «لباس صدا» به هنرمندی Nick Cave می‌باشد.

اشعار اتاق بی‌نهایت خیالی Yayoi Kusama

شما درون یک اتاق بی‌نهایت خیالی Yayoi Kusama در ICA، این جملات را می‌شنوید:

من تا به امروز زندگی کرده‌ام. / به امید این که ردپاهای زیبایی را در انتهای زندگی خودم به جای بگذارم.

من هر روز دعا می‌کنم که آرزویم برآورده شود. / این پیام عشق من به شماست.

این همان احساسی است که در درون عشق فرا می‌خواند وجود دارد. حداقل از تجربه ذهنی یک شخص. قرار گرفتن در آن اتاق شما را به زیبایی بی‌نهایت و عشق بی‌کران نزدیک می‌کند.

تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: ایده‌های شگفت‌انگیز هنرمندان قرن نوزده برای آینده

بیشتر بخوانید: هنر آنامورفیک و اسرار پنهان در آثار هنرمندان رازورز

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۴ دیدگاه

  1. Avatar حمیدرضا گفت:

    سلام عجب مکان رویایی هست ممنون به خاطر این پست زیبا

  2. Avatar یاسر گفت:

    تصاویر و مطالب فوق العاده زیبا و وهم انگیزی بود
    واقعا لذت بردم
    با اقتباس از این مطالب باید بگم بی نهایت سپاس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.