موسیقی و مغز

آیا از اثرات گوش دادن به موسیقی بر روی مغز انسان خبر دارید؟

موسیقی می‌تواند همچون یک دارو برای مغزتان باشد. از مزایای گوش دادن به موسیقی می‌توان به بهبود حافظه، تسکین استرس و… اشاره کرد. اگر می‌خواهید بدنتان را قوی کنید، به باشگاه بروید اما اگر می‌خواهید مغزتان ورزش کند، حتما به موسیقی گوش دهید.

با گوش دادن به موسیقی مغز خود را جوان نگه دارید

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی می‌تواند باعث کاهش اضطراب، فشار خون و درد شود. همچنین باعث بهبود کیفیت خواب، خلق‌وخو، سلامت روانی و حافظه نیز می‌شود. گفته می‌شود چیزهای کمی می‌تواند همچون موسیقی، باعث تحریک مغز شود.

موسیقی و مغز

اگر می‌خواهید مغز خود را دور از روند پیر شدن نگه دارید، بهتر است موسیقی گوش کنید و یا چگونگی نواختن یک ساز را بیاموزید. انجام این‌کار بهترین ورزش برای مغز محسوب می‌شود.

ارتباط مغز و موسیقی

محققین در تلاشند تا بفهمند مغز انسان چگونه به یک آهنگ گوش می‌دهد و یا نواختن یک ساز را می‌آموزد. گوش دادن به یک سیستم استریو، باعث به وجود آمدن ارتعاشاتی می‌شود که از طریق هوا به مجرای گوش می‌رسد. این ارتعاشات پرده گوش را تکان داده و به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود. این سیگنال‌ها از طریق عصب‌های شنوایی به ساقه مغز منتقل می‌شوند؛ جایی که تمام این سیگنال‌های دریافت شده، به شکل موسیقی‌ای که می‌شنویم در می‌آید.

موسیقی و مغز

محققین ده‌ها تن از خوانندگان و رپرها را در حین ساختن موسیقی، داخل دستگاه fMRI (تصویربرداری مغناطیسی از طریق عملکرد پیچش صدا) قرار دادند تا به این طریق مشاهده کنند، کدام‌یک از قسمت‌های مغز روشن می‌شود.

موسیقی دارای ساختار، ریاضی و معماری است و بر اساس روابط بین یک نُت با نُت دیگر نوشته شده است. ممکن است شما در حین گوش دادن متوجه نشوید اما مغزتان برای آن‌که مفهوم آن را بیاموزد، هزاران محاسبه انجام می‌دهد.

مغز با گوش دادن به موزیک ترقی پیدا می‌کند

قدرت و تاثیرات موسیقی محدود به این تحقیقات جالب نیست. روش‌های زیر را امتحان کنید تا از موسیقی برای مغزتان بهره ببرید.

  • خلاقیت خاموش شده مغزتان را استارت بزنید

محققین می‌گویند بهتر است به موزیک‌هایی که باب طبع کودکان و یا نوه‌هایتان است، گوش دهید. انسان اغلب به موزیک‌های تکراری زمان بیست سالگی یا جوانیش گوش فرا می‌دهد و از شنیدن موزیک‌های جدید فرار می‌کند.

موزیک‌های جدیدتر، مغزتان را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند که موزیک‌های قدیمی پلی‌لیستتان دیگر  قادر به انجام آن نیستند. ممکن است در ابتدا انجام این‌کار را دوست نداشته باشید اما حس ناآشنا بودن با این آهنگ‌ها، باعث می‌شود تا مغزتان درگیر آموخته‌‌های تازه گردد.

موسیقی

  • به خاطر آوردن خاطرات دوران گذشته

اگر به دنبال خاطره‌ای در ذهن خود می‌گردید، بهتر است آهنگی از آن دوران را گوش دهید. این‌کار در به یاد آوردن خاطرات روز‌های قدیم کمک شایانی خواهد کرد.

  • به بدن خود گوش دهید

بهتر است به نحوه واکنشتان نسبت به آهنگ‌های مختلف توجه کرده و آهنگی را که باب طبعتان است انتخاب کنید. چیزی که به تمرکز یک نفر کمک می‌کند، ممکن است تمرکز فرد دیگر را بهم بریزد و یا آهنگی که برای یک نفر ایجاد شور و شوق می‌کند، دیگری را بی‌حوصله کند.

تاثیر موسیقی بر مغز

بی‌شک توصیف دنیای بی پایان مغز و موسیقی، تنها در یک مقاله مختصر نمی‌گنجد اما امیدواریم از خواندن این بخش لذت برده باشید.

امتیاز: 4.5 از 5 (25 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.