پرواز با هواپیما

آیا پرواز با هواپیما ایمن‌تر از رانندگی با اتومبیل است؟ (بررسی ایمنی پرواز)

مهم نیست که هر چند وقت یکبار سوار هواپیما می‌شوید مهم این است که پرواز، با داشتن هیجان زیاد و اضطراب سرنشینان، از امنیت بالاتری نسبت به رانندگی برخوردار است. در واقع باید گفت که شاید در هنگام سوار شدن در اتومبیل کاملا خونسرد باشیم اما قطعا در معرض خطر بیشتری قرار داریم. اما چگونه سفر در هوا از مسافرت بر روی زمین ایمن‌تر است؟ در این مطلب نگاهی دقیق‌تر به نحوه عملکرد و بررسی ایمنی پرواز با هواپیما و رانندگی با اتومبیل خواهیم پرداخت.

چه چیزی پرواز با هواپیما را ایمن‌تر می‌کند؟

تعداد انگشت شماری از تصادفات هواپیما ممکن است اتفاق بیفتد. انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی گزارش می‌دهد که برای هر 5.4 میلیون پرواز در سال 2018 فقط یک تصادف بزرگ رخ داده است. این بدان معناست که پرواز با هواپیما امن‌تر است. در واقع مقررات جدید، استانداردهای آموزش بالاتر و فناوری بهتر، همه در بهبود ایمنی پرواز نقش دارند. به عنوان مثال، خلبانان اکنون باید قوانین خاصی را رعایت کنند تا از استراحت کافی قبل از پرواز اطمینان حاصل شود و این موضوع خطر تصادفات ناشی از خستگی خلبان را به حداقل می‌رساند. همچنین وجود دو خلبان در کابین همیشه ایمنی بیشتری را به ارمغان خواهد آورد.

از سوی دیگر امروزه از موتورهای بهتر و سیستم پشتیبان‌گیری قوی‌تری نسبت به گذشته استفاده می‌شود. اتوماسیون هواپیما اغلب می‌تواند خطاهای انسانی را جبران کند. سرانجام، فناوری ماهواره‌ای بهتر با کمک به برنامه‌ها، خطرات هوایی را کاهش می‌دهد و با وجود نقشه برداری دسترسی به ایمن‌ترین مسیرها ممکن خواهد شد. البته با گذشت سالها اتومبیل‌ها نیز ایمن‌تر می‌شوند که می‌توان به کیسه‌های هوا‌، طراحی کمربند ایمنی‌، اتوماسیون و سایر ویژگی‌های جدید اشاره کرد. در واقع اتومبیل های جدید امنیت بیشتری نسبت به اتومبیل‌های قدیمی‌تر دارند اما این امنیت هنوز به پرواز با هواپیما نمی‌رسد. در واقع سیستم هوایی از پیشرفت بالایی برخوردار بوده است.

پرواز با هواپیما

به جرات می‌توان گفت که هنوز شانس شما در تصادف اتومبیل 1 در 114 است، در حالی که احتمال مرگ شما در تصادف هواپیما 1 در 9،821 است. از سوی دیگر بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از پرواز هواپیما از برنامه‌های خصوصی (جت‌های خصوصی و شخصی) است؛ نه پروازهای تجاری و این بدان معناست که برنامه‌های خصوصی امنیت کمتری دارند و خلبانان خصوصی استانداردهای ایمنی کمتری را رعایت می‌کنند.

با توجه به امنیت بیشتر هواپیماها چرا از پرواز بیشتر از رانندگی می‌ترسیم؟

با توجه به آماری که در دسترس است چرا ترسمان به هواپیما بیشتر از ترسمان به رانندگی است در حالی که در اتومبیل احتمال مرگمان بیشتر است؟ در واقع چرا دانستن آمار مرگ و میر تاثیری در احساس امنیت سرنشینان ندارد؟

این واقعیت ساده است که شما خیلی بالاتر از سطح زمین هستید. حتی بدون ترس از ارتفاعات، تصور افتادن از ارتفاع احساس زیاد جالبی نیست. در واقع در لحظه‌ی سوار شدن در هواپیما هرگز آمار مرگ و میر را بررسی نمی‌کنیم بلکه به احساس دلهره فکر می‌کنیم. از سوی دیگر سقوط هواپیما شاید اتفاق نادری باشد اما افراد بیشتری را مورد آسیب قرار خواهد داد. در واقع مسئله این است که تصادفات رانندگی در مواردی جزئی هستند و ضرر زیادی نمی‌رسانند اما سقوط یک هواپیما قطعا باعث مرگ و آسیب همه‌ی سرنشینان خواهد شد و همین امر نگرانی‌ها را در زمان پرواز هواپیما چندین برابر خواهد کرد.

امتیاز: 4.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۲ دیدگاه

  1. Avatar مهدی گفت:

    شما میخواید بگید ایمن تره یا بد تر آدم را بترسانید

  2. Avatar آریا گفت:

    اگر میدانستید واقعیات یعنی استانداردهای پروازی در ایران چقدر متفاوت و امنیتی است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.