کیک - جشن تولد

جشن تولد – در مورد کیک تولد و شمع و آهنگ تولد چه اطلاعاتی داریم؟

بهتر است اول به سراغ تاریخچۀ جشن تولد برویم و با زمان شروع و مرسوم شدنش در بین عموم مردم آشنا شویم.

تاریخچۀ جشن تولد

جشن زادروز ریشه در تاریخ باستان دارد و مسلماً پس از یک سری تغییرات به شکل امروزی در بین مردم دنیا همه‌گیر شده است. طبق نظر مورخان، جشن تولد از جانب ایرانیان و مصریان آغاز شده است و بعدها به یونانیان منتقل شده است که البته این مراسم بیشتر در بین بزرگان و فرزندان پسر مرسوم بوده است. هرودوت مورخ یونانی هم‌دوره هخامنشیان در کتاب‌های خود اینگونه نوشته: «در میان همۀ روزهای سال، روزی که بیش از همه توسط ایرانیان جشن گرفته می‌شود، زادروزشان است». و همچنین در کتاب برهان قاطع اثر محمد‌حسین بن خلف تبریزی به جشنی به نام تولد «داراب» که به ایام باستان اشاره دارد نیز رجوع شده است.

و اما عمومی شدن جشن تولد به 800 سال پیش و کشور آلمان برمیگردد. در آن سالها برگزاری جشن تولد جدا از مردان برای زنان و کودکان نیز مرسوم شد.

تاریخچۀ مختصری در مورد کیک تولد و رواج آن

کیک تولد

رسم سرو کیک در جشن تولد به مصر باستان برمیگردد و یونانیان باستان نیز این رسم را از مصریها آموختند. اما بعدها آلمانیها روز تولد کودکانشان را با یک کیک که البته آن زمان بیشتر شبیه به نان بود، جشن می‌گرفتند.

با گذر زمان کیک‌های تولد با تزئینات زیباتر از جمله خامه و گل رواج پیدا کرد اما به دلیل گران بودن مختص طبقات ثروتمند و اشرافی بود. پس از انقلاب کبیر فرانسه و از بین رفتن طبقات اشرافی، دستور پختن کیک از انحصار طبقات متمول در آمد و در بین عموم نیز رواج پیدا کرد. در همان سالها کیک‌سازی به نام واتل با ابداع نوعی خامه به‌نام، کرم شانتی روش جدیدی در آماده‌سازی کیکهای تولد به‌وجود آورد. و پس از انقلاب صنعتی و با پیشرفت صنایع، تولید کیکها تنوع و رواج بیشتری داشت.

کوتاه و جالب در مورد تاریخچۀ شمع و فوت کردن آنها

فوت کردن شمع کیک جشن تولد

یونانیان باستان هر ماه کیکهایی با شکل ماه برای ادای احترام به آرتمیس (خدای ماه) می‌پختند و شمع‌های فراوانی روی کیک برای نشان دادن روشنایی خدای ماه می‌گذاشتند، و همچنین اعتقاد داشتند که دود (ناشی از فوت کردن شمع‌ها)، دعای آنان را به آسمانها می‌برد و بسیاری از منابع بر این باورند که سنت آرزو کردن، قبل از فوت کردن شمع در قرنهای اخیر به یونانیان باستان برمی‌گردد.

و اما در آلمان در صبح روز تولد هر کودک، آن کودک کیکی با تعداد شمع‌هایی که یک عدد بیشتر از سن خود بود دریافت می‌کرد. این شمع اضافی که چراغ عمر نامیده می‌شد، نشانۀ امید به زندگی در سالی دیگر بود و شمع‌ها از صبح تا شامگاه روشن نگه داشته می‌شدند، و شروع سال جدید را همراه با خوشحالی بعد از خاموش شدن شمع‌ها جشن می‌گرفتند. و اینطور بود که شمع به معنای امروزی بر روی کیکها منتقل شد.

تاریخچۀ جالب آهنگ تولد و ارتباط آن با خودروی پیکان

و در آخر می‌رسیم به آهنگ‌هایی که برای جشن تولد ساخته شده‌اند، جالب است بدانید تاریخچۀ آهنگ تولد بر‌می‌گردد به دوران معاصر و حدوداً 100 سال پیش که توسط دو آهنگساز آمریکایی ساخته شد و پس از آن دیگر کشورهای جهان نیز شروع به ساختن آهنگ‌هایی برای جشن تولد به زبان مادری خود کردند.

جالبتر از همه این است که مسبب ساخته شدن آهنگ “تولدت مبارک” در ایران، در سال 1349برادران خیامی بنیانگذار ایران ناسیونال و پیکان بودند، که از مستند ساز کامران شیردل برای چهارمین سال تولد پیکان، یک مستند چند دقیقه‌ای همراه با آهنگ “Happy Birthday” درخواست کرده بودند.

اما کامران شیردل به سراغ انوشیروان روحانی رفته و این آهنگساز معروف ملودی ایرانی “تولدت مبارک” را می‌سازد و از آن سال‌ها به بعد این آهنگ از طریق این فیلم وارد جشن تولدهای خانواده‌های ایرانی شد.

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar Deli گفت:

    خیلی عالی بود 👏👏👏👏

  2. Avatar John گفت:

    I like it. I didnot know that. Thanks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.