تاریکترین ماده جهان

تاریکترین ماده جهان به نام سیاه‌ترین سیاه توسط دانشمندان MIT ساخته شد

یک ماده‌ی تکنولوژیک که با نام سیاه‌ترین سیاه شناخته می‌شود، توسط محققین دانشگاه MIT ساخته شد. این تاریکترین ماده جهان بیش از 99.9% درصد نور را جذب کرده و از تمامی مواد سیاهی که تاکنون ساخته شده‌اند، ده برابر سیاهتر است.

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) این ماده را بصورت اتفافی با استفاده از نانو تیوپ‌های کربنی تولید کردند. نانوتیوپ‌های کربنی لوله‌هایی توخالی هستند که از صفحات کربن به ضخامت یک اتم ساخته شده‌اند.

به گفته پروفسور برایان واردل (Brian Wardle) عضو ارشد تحقیقات، با استفاده از این ماده می‌توان کهشکان‌های بسیار دورتر از زمین را با فیلتر کردن نورهای اضافی مشاهده کرد. همچنین این ماده سیاه در ساخت قطعات هنری نیز کاربرد دارد.

به گفته واردل:

ماده‌های بسیار سیاه در لنزها و علوم فضایی کاربردهای زیادی دارند. البته هنرمندان نیز حتی از دوران قبل از رنسانس به دنبال رنگ سیاه بوده‌اند.

برای آزمایش این پوشش نانو، تیم تحقیقاتی یک الماس 16 قیراطی با قیمت نزدیک به دو میلیون دلار را در یک نمایشگاه در نیویورک به طور کامل پوشاندند. در تصاویری که از این آزمایش منتشر شده مشاهده می‌شود که این الماس که به رنگ زرد روشن است، پس از پاشیده شدن ماده سیاه به طور کامل ناپدید شده است.

وانتابلک که تا پیش از این به عنوان تاریکترین ماده جهان شناخته می‌شد

تاریکترین ماده جهان خیلی اتفاقی، بوسیله رشد نانوتیوپ‌های کربنی روی فویل‌های آلومینیومی، با استفاده از چندین فرایند شیمیایی پیچیده ساخته شده است. آزمایشات مختلف نشان می‌دهند که این ماده قادر است تا 99.995% از نورهای تابیده شده به آن در تمامی جهات را به خود جذب کند.

پیش از این، ماده‌ای به نام وانتابلک (Vantablack) به عنوان سیاه‌ترین ماده جهان شناخته می‌شد. اما به گفته واردل این محصول جدید، از هر ماده‌ای که تاکنون ساخته شده ده برابر تاریکتر است. به اعتقاد او، حتما در آینده‌ای نزدیک موادی سیاه‌تر از این ماده نیز ساخته خواهند شد.

بیشتر بخوانید: گجت‌های فناوری عجیب و غریب اما بسیار مفید برای زندگی روزانه شما

امتیاز: 3.7 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

۶ دیدگاه

  1. Avatar Masix گفت:

    چرا احساس میکنم با برنامه Paint ویندوز 10 اون الماس رو سیاه کردن؟؟؟🤔🤨😐😑🙄

  2. Avatar محمد گفت:

    احتمالا از سیاه چاله ها کمک گرفتن

  3. Avatar لیلا میرزاخان گفت:

    چقدر جاااااالب!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.