فرودگاه‌های استرالیا

تفاوت‌های عمیق در امنیت فرودگاه‌های استرالیا در مقایسه با سایر نقاط دنیا

شاید جالب باشد بدانید که تامین امنیت فرودگاه‌های استرالیا تفاوت‌های زیادی با سایر نقاط دنیا دارد. بسیاری از پروتکل‌های امنیتی که در سایر کشورها انجام می‌شود، در استرالیا اصلا تعریف نشده است.

برای مثال شما می‌توانید بدون داشتن کارت پرواز، کارت ورود به فرودگاه یا حتی یک کارت شناسایی ساده از گیت‌های امنیتی برای پروازهای داخلی عبور کنید. در ادامه با دینو همراه باشید تا شما را با چند مورد از تفاوت‌های امنیت فرودگاه در استرالیا با سایر نقاط دنیا آشنا کنیم.

ترمینال‌ها برای عموم باز هستند

همانطور که بالاتر نیز گفتیم، ترمینال‌های پروازهای داخلی برای عموم باز هستند و شما بدون داشتن کارت شناسایی وارد آنها می‌شوید. این به این معنی است که شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی از گیت‌های امنیتی عبور کنید و تا زمان پرواز در کنار دوستان و آشنایان خود باشید. البته پیش از وقایع 11 سپتامبر این امکان در فرودگاه‌های آمریکا نیز وجود داشت.

گیت امنیتی ورود به فرودگاه کنز
گیت امنیتی ورود به فرودگاه کنز

به تازگی برخی از فرودگاه‌های آمریکا نیز اجازه ورودِ همراه به ترمینال‌های هوایی را می‌دهند. البته تعداد این فرودگاه‌ها انگشت شمار است و شما برای استفاده از این ویژگی باید از قبل ثبت نام کنید تا اجازه ورود دریافت کنید. همچنین قوانین دست و پاگیر زیادی در این بین وجود دارد. برای مثال در فرودگاه بین المللی تامپا تنها یک ترمینال برای حضور همراهان در نظر گرفته شده و فقط در روزهای شنبه و بین ساعت هشت صبح تا هشت بعد از ظهر امکان ورود همراهان وجود دارد. همچنین ظرفیت ورود افراد غیرمسافر به این ترمینال 25 نفر در روز است که باعث شده تا صف انتظار برای ورود به ترمینال چند ماهه باشد.

هیچ کدام از این محدودیت‌ها در فرودگاه‌های استرالیا وجود ندارد. افراد غیرمسافر می‌توانند به راحتی از گیت‌های امنیتی در هر فرودگاهی عبور کنند.

اجازه همراه داشتن مایعات

اگر پروازهای زیادی با هواپیما داشته‌اید احتمالا میدانید که یکی از سخت گیرانه‌ترین قوانین در فرودگاه‌ها مربوط به همراه داشتن مایعات است. اما این قانون در فرودگاه‌های استرالیا وجود ندارد. شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی بطری‌های حتی یک لیتری همراه داشته باشید.

البته مشاهده شده که در برخی موارد مسافران باید مایعات را در ظرف جداگانه‌ای از دستگاه‌های امنیتی عبور دهند. با این حال این کار اجباری و همیشگی نیست. به این ترتیب شما می‌توانید نوشیدنی‌های محبوب خود را حتی تا هواپیما با خود داشته باشید.

در استرالیا همه مسافران از قبل چک شده محسوب می‌شوند

در آمریکا افرادی که از قبل چک شده‌اند برای سوار شدن به هواپیما تنها کافی است تا از یک گیت تشخیص مواد فلزی عبور کنند. این افراد همچنین می‌توانند مایعات کمتر از 90 سی سی و وسایل الکترونیکی خود را بدون خارج کردن از کیف یا ساک در ترمینال به همراه داشته باشند.

اما همانطور که بالاتر گفتیم به همراه داشتن مایعات در استرالیا هیچ منعی ندارد. همچنین تمامی مسافران برای چک امنیتی تنها کافی است تا از یک درگاه تشخیص فلز عبور کنند و هیچ فرایند اضافه‌ای مثل درآوردن کفشها، بررسی شدن فیزیکی توسط ماموران امنیتی و سوال و جواب‌های اضافه وجود ندارد. به این ترتیب می‌توان گفت که مسافرین هوایی در استرالیا وضعیتی کاملا مشابه با افراد از قبل چک شده در آمریکا دارند. تنها تفاوت در این بین مربوط به همراه داشتن لپ تاپ است. برای رد شدن از گیت‌های امنیتی در استرالیا باید لپ تاپ خود را از کیف یا ساک خارج کنید. همچنین طبق قانون اسپری‌ها و چترها نیز باید پرسنل امنیتی نشان داده شوند.

تابلوی مربوط به نشان دادن لپ تاپ، اسپری و چتر
تابلوی مربوط به نشان دادن لپ تاپ، اسپری و چتر

احتمالا نیازی به کارت شناسایی برای سوار شدن به هواپیما ندارید

در تمامی چهار پروازی که نویسنده اصلی این مطلب با هواپیمایی کانتاش داشته، نیازی به نشان دادن کارت شناسایی نبوده است. در سه پرواز تمامی فرایند سوار شدن به هواپیما از جمله چک کردن چمدان‌ها، تایید بلیط و گرفتن کارت پرواز توسط کیوسک‌های این شرکت هواپیمایی و بصورت اتوماتیک انجام شده و هیچ نیازی به ارائه کارت شناسایی نبوده است. حتی در مواردی که فرودگاه فاقد این کیوسک‌ها بوده است نیز مامورین پروازی احتیاجی به دیدن کارت شناسایی نداشته‌اند. البته باید به خاطر داشته باشید که این وضعیت تنها در مورد پروازهای داخلی صادق است و در پروازهای خارجی باید حتما پاسپورت داشته باشید.

با توجه به اینکه ورود به ترمینال نیز نیازی به کارت شناسایی ندارد و پرسنل فرودگاه برای سوار شدن به هواپیما تنها کارت پرواز را چک می‌کنند، به هیچ مدرک دیگری احتیاج پیدا نمی‌کنید.

بیشتر بخوانید: نگهبانان مرزی چینی روی گوشی گردشگران، اپلیکیشن نظارت مخفی نصب می‌کنند

امتیاز: 4.2 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar mahdian گفت:

    تو سیدنی به بطری اب گیر میدن مایعات مثل قطره چشم حتی گیر میدن ولی اینها رو میشه داخل کیسه گذاشت و رد شد

  2. Avatar لیلا میرزاخان گفت:

    چقدر جالب! این حد از امنیت برای خیلی ها تعریف نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.