مهریه

حذف مهریه با افکار روشنفکرانه، تصمیمی غلط و بدون آگاهی است!

در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با جایگاه مهریه در ایران صحبت کنیم و شما عزیزان در نهایت می‌توانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مهریه را کی داده کی گرفته؟

این روزها بسیار رایج شده که با تفکر روشنفکرانه، بسیاری از مردم، مهریه را کنار می‌گذارند یا از آن می‌گذرند و معتقدند که ازدواج معامله نیست. اما این تفکر شاید اشتباه باشد و باید اشاره کنیم که مهریه، نمی‌تواند ثبات یک زندگی را تضمین کند اما تنها حقی است که در ازدواج به زن داده شده است. البته انتخاب میزان آن باید عقلانی باشد و اگر روزی قرار باشد تا مهریه حذف شود بهتر است که قوانین ازدواج به کلی تغییر کند.

طلاق در کشورهای پیشرفته

در کشورهای پیشرفته، قوانینی در زمان ازدواج وجود دارد که اولا طرفین از حقوق برابری برخوردارند و برای سفر، خروج از کشور، طلاق، نگهداری فرزندان یا کار، نیاز به اجازه همسر وجود ندارد و دوما تمامی اموال طرفین پس از ازدواج تقسیم خواهد شد. در واقع این اموال، هم می تواند شامل اموال شخصی بوده و هم اموالی که در طول زندگی مشترک به دست آمده باشد. از سوی دیگر زن طلاق گرفته و مرد طلاق گرفته در کشورهای پیشرفته تفاوتی باهم ندارند.

مهریه

اما در ایران داستان به طور کلی فرق دارد. از آنجایی که حق طلاق و بسیاری حقوق دیگر با مردان است، در مواردی مهریه، می‌تواند، سلاحی برای گرفتن طلاق باشد و چه بسا که این اتفاق می‌افتد و زنان با گذشت از مهریه خود موفق می‌شوند تا از مردان طلاق بگیرند. البته این ماجرا روی دیگری هم دارد و زنانی هستند که از مهریه سو استفاده می‌کنند و با شیوه ازدواج و دریافت مهریه، زندگی خود را می‌گذرانند به همین دلیل شاید نیاز باشد که تغییراتی در زمینه قوانین مربوط به مهریه ایجاد شود.

البته رابطه مشترکی که بهم بریزد، دیگر ارزش این حرف ها را نخواهد داشت. اما عمر و تلاش شما در یک زندگی مشترک گذشته و حداقلش این است که دست خالی از چندین سال زندگی مشترک برنگردید. البته بر اساس گزارش‌ها، هزاران مرد نیز در راستای پرداخت مهریه در زندان هستند و این آمار بسیار منفی است. در واقع نباید از مهریه، به عنوان یک ابزار آزار استفاده کرد بلکه بهتر است که در این زمینه عاقلانه تصمیم گرفت. اگر طرفین تصمیم گرفته اند که جدا شوند، بهتر است در زمینه پرداخت مهریه و دیگر حقوق باهم کنار بیایند و یکدیگر را اذیت نکنند. اما از آنجایی که فرهنگ صلح در طلاق وجود ندارد در نتیجه جنگی بزرگ رخ می‌دهد که نتایج خوبی نخواهد داشت. از طرفی حذف مهریه فکر بدی خواهد بود، اگر جایگزین و قوانین بهتر و بروزتری به نفع طرفین و با حقوقی برابر تنظیم نشود.

مهریه

مهریه یا تغییر شروط ضمن عقد

جمله معروفی وجود دارد که در اول ازدواج همه می‌گویند که مهریه را کی داده و کی گرفته؟ اما در نهایت مهریه را خیلی‌ها داده‌اند و خیلی‌ها گرفته‌اند و بسیاری هم از آن گذشته‌اند. در واقع آن روی ناخوشی که بیرون آید، هم مهریه گرفته می‌شود و هم طلاق. مهریه، نباید با افکار روشنفکرانه کنار گذاشته شود و اگر روزی قرار باشد که مهریه حذف شود، بهتر است که حقوق برابری در شروط ضمن عقد تنظیم گردد و اموال طرفین پس از طلاق با یکدیگر تقسیم شود تا در نهایت کسی بازنده این ماجرا نباشد.

اینکه زنان نه حق طلاق داشته باشد، نه حق نگهداری از فرزندان را داشته باشد و نه حقوق دیگر، در نهایت هم بدون مهریه و با ازدواجی ناموفق به خانه اول بازگردد، یک تصمیم اشتباه است. پس لطفا حتما قبل از ازدواج به تمامی حق و حقوق یکدیگر فکر کنید و افکار روشنفکرانه و مسائل سنتی را با هم ترکیب نکنید. اگر هم می‌خواهید مهریه را حذف کنید، بهتر است به دنبال تغییر شروط ضمن عقد خود باشید و در این زمینه اطلاعات کافی را بدست آورید. شما عزیزان می‌توانید در نهایت نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید و دیدگاه خود را بیان کنید.

امتیاز: 2.5 از 5 (21 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۲۱ دیدگاه

  1. Avatar Intel گفت:

    مهریه از بقایای برده داری و خرید و فروش انسان هاست، اما اینهم درست است که زنان در ایران حقوقی ندارند و این شاید تنها راه موجود برایشان باشد! در علوم انسانی (روانی اجتماعی) که ما خوندیم این مساله هم مثل خیلی چیزهای دیگه در ایران بسیار متفاوت، پیچیده و بغرنج هست! چیزی که جوامع مردسالار نمیدونن و نمیفهمن اینه که حتی بیشتر از زنان، به مردان ظلم میشه و نتیجه ای جز جامعه ای بیمار بدنبال نداره… امید به روزی که قوانین ما بر اساس علم و عقل و اخلاق انسانی تدوین بشن و نه ایدئولوژی که باعث نابودی بشریت میشه!

  2. Avatar دانشجو گفت:

    در اصل بیستم قانون اساسی آمده است که : (همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند) ولی قوانین فعلی خانواده ناقض این اصل قانون اساسی و حتی با موازین اسلامی و شرعی و اخلاقی نیز مغایرت دارد چرا که مردان در دادگاه های خانواده به جرم مرد بودن بالفطره محکوم و مورد تبعیض و بی عدالتی اند و قوانین یکطرفه و قضات از مردان حمایتی نمی کنند. چه بسا مردی در زندگی معسر و در مشقت باشد . نگاه منفی به مردان ، مرد ستیزی و این قوانین پوسیده و منسوخ خود باعث کدورت ، طلاق عاطفی زوجین و به دنبال آن جدایی است . مهریه های سنگین تحمیلی علیه مردان و قرارداد یکطرفه ازدواج در ایران که ازهمان ابتدا، بنای آن بر دروغ و بدعت و ناآگاهی ومفاد آن بر بی عدالتی و کلاهبرداری و عدم توجه به شرایط و طبیعت ازدواج استوار است حتی از لحاظ حقوقی و اخلاقی نیز مردود و منفسخ است . چرا مردی باید به خاطر مهریه از خانواده و زندگی و فرزند و همسر و از خویشتن فراری و تحت تعقیب باشد ؟آمار بالای طلاق در جامعه بالخص در مهریه های بالا و نقش زنان در این زمینه به خوبی نشان می دهد ناهنجاری به نام مهریه که با ترکیب با بدعت ها تبدیل به یک معضل اجتماعی شده کارکردی جز اضافه کردن مشکلاتی جدید نداشته است . امروزه به جای مشاوره و آموزش های پیش از ازدواج و اصلاح قوانین مرد ستیز غلط . قوانین غلط زمینه ساز ترویج بدعت ها شده اند . ازدواج سنت الهی و طبیعت است که موانع و ضعف ها و قوانین غلط مرد ستیز و عدم توجه به کرامت انسانی باعث شده که از مسیر صحیح خارج شود و ازدواج را از امری الهی وساده به یک معضل و ناهنجاری اجتماعی تبدیل کند قوانین غلط مردستیز حوزه خانواده، حقوق وکرامت انسانی مردان را تضییع نموده و مصداق روشن بی عدالتی علیه مردان ، ناقض حریم خصوصی و حقوق شهروندی آنان است. مهریه از مسیرصداق و درستی، شرع و انسانیت خارج و به ناهنجاری اجتماعی، بدعت و وابزار سو استفاده ی فمینیسم و ستم به مردان تبدیل شده است..پس از دعوای مهریه و با ورود غلط حکومت به زندگی خصوصی زوجین دیگر جایی برای عشق بین زوجین نمی ماند و با تحقیر مرد توسط قانون که همان پاشنه ی آشیل یک مرد است طلاق عاطفی اتفاق می افتد.مهریه و قوانین غلط مردستیز باعث از بین بردن نقش مثبت و سازنده ی مرد در خانواده شده و قوانین غلط زن و شوهر را همانند دو دشمن مقابل هم قرار می دهد. درهیچ کجای دنیا ،هیچ دین و آیینی و حتی کشورهای مسلمان قوانین اینگونه نیست، مهریه در اسلام هدیه ای برای محبت بین زوجین است وتاکید بر مهر السنهاست وهدیه را به زور نمی گیرند. ازدواج با هیچ منطقی جرم نیست که کیفر داشته باشدو نباید هیچ مردی به خاطر ازدواج تحقیر،مالباخته و زندانی شود. مهریه سو استفاده از نا آگاهی مردان و سند سازی علیه آنان است . مردان رویین تن نیستند که هر بلایی سرشان بیاورند

  3. Avatar رضا گفت:

    درود
    به نظر میاد تصور برخی از افراد جامعه از برابری حقوق اجتماعی، اعم از نژاد، عقیده، جنسیت و یا هر دسته بندی دیگری اینه که حتماً باید کمبودهای یک گروه رو عده دیگری جبران کنند تا بشه گفت که حقوق افراد جامعه بصورت برابر رعایت شده.
    در مورد حقوق زن و مرد هم این امر رایج هست و اغلب مردان در جامعه ایران می‌بایست نقص عدم تناسب شرایط شغلی و نقص قوانینی مثل حق طلاق رو برای همسرشون به گونه دیگری جبران کنند و فکر نمی‌کنم که با ادامه این اوضاع امکان رفع نقائص بوجود بیاد، بلکه باعث بوجود اومدن قوانین کارشناسی نشده‌تر و برداشتهایی سطحی‌تر از سنتهایی شده که شاید اصلاً منظورشان ایجاد تعادل در “حقوق مادی” زن و مرد نبوده و همانگونه که به عنوان مثال از نام لغت “مهریه” پیداست نشان دهنده مهر انسانها به همسرشان باید باشه و اجباری شدن این ابراز علاقه در قالب سکه طلا، دلار یا پول نقد، نمیدونم تا چه اندازه این ناهمواری در برابری حقوق رو قرار هست که به فاجعه بزرگتری تبدیل کنه؟
    گرامیان اگر در جامعه شرایط شغلی و اجتماعی و قانونی در مورد زنان نقص داره، آیا بهتر نیست تلاش کنیم که این اشکالات رفع بشه و صورت مسئله رو پاک نکنیم؟ چرا که در نهایت هم مردان و هم زنان، هر دو گروه بازنده این قوانین خطرناک و مادی‌گرایانه خواهند شد.
    عزیزانی هم فرموده بودند کدام رفرنس علمی چنین صحبتهایی رو تأیید می‌کنه؟ باید با کمال ادب عرض کنم که اصولاً رفرنسی بالاتر از منطق، تعقل، تفکر و خرد جمعی پیدا نخواهید کرد و وجود علم هم ناشی از همین اصول هست و اگر تصور می‌کنید صحبتهای مطرح شده خارج از چهارچوب این اصول هستند، خواهش می‌کنم راهکار اساسی و معقول ارائه کنید بجای تحقیر نظرات دیگران.

    با سپاس

  4. Avatar ایمان گفت:

    مهمترین حرف دخترا سر بحث مهریه اینه که چون زن بعد طلاق درآمد نداره از مهریه استفاده میکنه
    مشکل جامعه ماست که اونا رو تنبل بار آورده، دیگه همه چیز تو دنیا فرق کرده، تو همه جای دنیا چه زن چه مرد پا به پای هم کار میکنن حتی تو کشورهای به ظاهر مرفه، اونم نه فقط کارهای پشت میز نشینی! هر کاری…
    اینکار چندتا مزیت داره: اول اینکه نیروی کار بیشتر میشه دوم اینکه زنها هم میفهمن کسب درآمد چه سختیهایی داره و مهریه های چندمیلیاردی رو حق مسلم خودشون نمیدونن!! سوم با داشتن درآمد دیگه نیازی به مهریه ندارن چهارم کمک خرج خانواده میشن
    شاید بعضی مردا فکر میکنن کار مال زنها نیست و فقط باید توی خونه باشن، خب این دیگه نظر خودشونه و تبعاتش رو هم باید تحمل کنن….

    • Avatar مریخی گفت:

      یک زمان زنها شرطشون واسه ازدواج این بود که بتونن بعد از ازدواج کار کنن و مردها زیر بار نمیرفتن. حالا یکی از شرطهای مردها برای ازدواج اینه که زنِ حتما شاغل باشه و کمک خرج زندگی 😂🤣😝🤣😂

  5. Avatar مهدی گفت:

    حذف مهریه واقعا در زندگی مدرن امروزی که صنعت وارد زندگی بشری شده و صندوق های بیمه گر افراد را تحت پوشش خود قرار میدهند و فرصت اشتغال و تحصیل و شغل کاملا برابری در جامعه امروز انسانها وجود دارد باعث شده معادلات اقتصادی و حمایتی زمان های دور که برای حمایت خانمها بوده امروزه بی اثر و بسیار اسیب زننده و مضر باشد مهریه درست است که توافقی است ولی دیگر نیست بلکه عرفی شده با ضمانت کیفری و دیگر نقش خود را از دست داده و برعکس مهریه باعث فساد و سو استفاده در جامعه شده و کانون خانواده ها را هدف گرفته و قانون گذاران بدبختانه در خواب غفلت هستند مهریه متعلق به سبک زندگی سنتی و کهن بوده و ارتباطی به سبک زندگی نوین ندارد بلکه فقط مانع ازدواج هاست و باعث رخنه در نظام خانواده و افت استحکام انست وقتی حقوق اجتماعی برابری دارند مرد و زن چه دلیل دیگری داریم تا باز هم پافشاری بر قانونی کنیم که مصداق ان از بین رفته است شاید بهترین نوع مدرن مهریه همان تقسیم اموال زوجین بعد از جدایی باشد که به عدالت و عقل و منطق نزدیکتر است و مشکلات بسیار کمتری برای زوجین دارد واقعا اصرار بر مهریه چیزی جز بی فکری و ضعف در قدرت تفکر چیزی نیست واقعیت ها را جلوتر از زمان خودشان ببینیم تا مصیبتها کمتر شوند نه سالها بعد

  6. Avatar Me گفت:

    “تمامی اموال طرفین پس از ازدواج تقسیم خواهد شد. در واقع این اموال، هم می تواند شامل اموال شخصی بوده و هم اموالی که در طول زندگی مشترک به دست آمده باشد.”
    این ادعای کاملا غلطی است. در قوانین کشورهای غربی، فقط و فقط (بدهی ها و) اموال و درآمدهایی که در طول زندگی مشترک به دست آمده، بین دو طرف تقسیم می شود. به این صورت که نصف درآمدها و اموال خریداری شده با آن درآمدها که زن در طول ازدواج به دست آورده، به مرد تعلق می گیرد و برعکس. هم چنین مانند درآمدها، بدهی ها هم بین دو طرف تقسیم می شود. هر آنچه قبل از ازدواج متعلق به هریک از طرفین بوده، تقسیم نمی شود و نیز هدایا و ارثی که حتی در طول مدت ازدواج به یکی از طرفین برسد، تقسیم نمی شود..
    این نوعِ تقسیم به صورت پیش-فرض است. یعنی حالتی که زن و مرد هیچ قراردادی را از پیش تنظیم نکرده باشند و بروند و ازدواجشان را در مراکز تعیین شده توسط دولت ها به ثبت برسانند.

  7. Avatar ناشناس گفت:

    الان شما ببین یک زندگی که بهم بریزهه . مرد اینقدر قانون بهش قدرت داده که زندگی و برای زن جهنم کنه . در آخر زن مهریه که هیچ التماسم کنه برای طلاق. کم نیستن این موارد که همسر آزاری دیدیم. از طرفی اینکه زندگی رو با پول بخرم هم خیلی جالب نیست . شاید دختری که برای اولین بار ازددواج میکنه خیلی چیز ها رو بعد از طلاق از دست بده و بهش برچسب مطلقه خورده شه و …. اگر اون مهر میشه جبران اون برچسب ها و سختی های زندگی اون زن مطلقه پس دیگه حق نداره برای ازدواج مجددش تقاضای مهر کنه .و اینکه نباید عندالمطالبه باشه .(عندالمطالبه و عندالاستطاعه تفاوت دارن) . یا اگر بخای منصفانه برداشت کنی مثلا شیربها رو اگر بدی ینی رسما اون دختر رو خریدی یعنی پدر و مادر پول نونی که دادن بچشون خورده رو باید از شوهرش بگیرنن؟؟؟؟
    هیچ قانون کلی در این مورد نمیتونه کارساز باشه
    هیچ برابری هم وجود نداره هرچی قبل طلاق قانون طرف مرد رو گرفته پای طلاق و مهریه دوبرابرشو به زن داده
    اگر دنبال حقوق برابر هستید جدا ازین که قانون چه حقی بر مرد و زن گذاشته خودتون بشینید شروظ ضمن عقد رو هر قانونی دلتون میخاد بزارید.
    یک زندگی از سمت مرد پاشیده میشه یکی از طرف زن و این وسط چه بسا خیلی از مرد ها باشن که تو اون زندگی تلف شدن.

  8. Avatar عرشیا گفت:

    سلام
    به نظرم مهریه باید باشه فقط مجلس باید قانون بگذاره که از نوع مالی نباشه مثل سکه طلا یا …
    و بعد از سالها هنوزم دلیل یک طرفه بودن این چیزها رو تو ازدواج نفهمیدم که چرا همش از سمت مرد به سمت زن سرازیره مثل مهریه، نفقه، اجرت المثل، خون دادن یا کشته شدن در راه حفظ ناموس، بهشت زیر پای مادران است و …
    مگه یک پسر یا آقا تو ایران کنونی با ازدواج چه چیزی نصیبش میشه که نصیب خانوم نمی‌شه؟
    مثلاً مگه تو جوامع شهرنشینی آقا مزرعه و دامداری داره که زنه براش چند تا پسر بیاره کمک پدره بشن؟!
    برابری به نفع کیه؟
    پسر بدبخت از روی مهر و عاطفه و عشق هرچی مهریه کنن قبول کنه بعد مطابق قانون موظف به پرداخت دین هست و وقتی نمی تونه مثلاً یک میلیارد تومان رو بپردازه باید بره زندان؟
    سوال تو کدام قاموس انسانی جواب عشق، زندانه؟

  9. Avatar علی گفت:

    نتیجه قوانین و فرهنگ جوامع در خصوص ازدواج، زندگی مشترک و طلاق را باید در آمار طلاق همان کشورها بررسی کرد.

    آمار کشورهایی که بیشترین طلاق را دارند:
    1-لوکزامبورگ
    2-اسپانیا
    3-فرانسه
    4-روسیه
    5-آمریکا
    6-آلمان
    7-انگلیس
    8-نیوزیلند
    9-استرالیا
    10-کانادا

    برخلاف تصور اغلب مردم ایران، که فکر می کنند مردم اروپا و آمریکا دارای رفاه کامل و قوانین مترقی و پیشرفته هستند و زندگی بهتری دارند، اما بیشترین آمار طلاق و فروپاشی خانواده در دنیا را همین کشورها غربی دارند.

    https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1398/2/29/9936090_433.jpg

    • Avatar مازیار گفت:

      امار درسته نتیجه گیری شما غلط هست وقتی طلاق بالاست بطور ضمنی یعنی در ان اجتماع یا رفاه خیلی بالاست یا فقر خیلی شدیده یا بی بندوباری خیلی رواج داره یا بیماری های روحی روانی خواننده عاقل میداند مثلا اسپانیا بخاطر چی طلاق بالاست مطمنن بخاطر فقر شدید و بیماری های روحی نیست بلکه بدلیل رفاه بالا و هوس پرستی و تنوع خواهی هست مثلا عربستان امار طلاقش خیلی کم هست یعنی زندگی در عربستان عالی هست؟ مطمنن خیر بلکه عربستان جهنم زندگی زناشویی هست و مطلقا مرد سالاری هست و خانمها بجز شاهزاده های درباری بقیه مانند برده هستند در خانهو طلاق و مساوی بی ابرویی میدونن برای همین زندگیشون در دنیا مثل جهنم هست نه اینکه چون طلاق کم هست خوشبختن هموطن کاش با تفکر اخبار و اعاد و ارقام رو تحلیل میکردیم تا نتیجه گیری های غلط بیهوده و تبلیغاتی بی ثمر و عوام فریبانه رو براحتی قبول نکنیم

  10. Avatar هموطن گفت:

    بادرود .
    دین ، آیین مذهب ، عرف، قانون و هرچیزی که بین انسانها در قرون متمادی جاری بوده است زایده فکر افراد آن زمان و آن مکان بوده است.
    امروزه علم ثابت کرده است تکیه بر دین ، تجربه ، عرف وفرهنگ غلط است . راه درست تکیه بر عقل ، دانش ، محبت و عمل است .
    باید فرهیختگان هر جامعه در هر زمان دور هم گرد آمده و بنا به مقتضیات زمانه بهترین راهکاری را بدهند که زن و مرد براساس میزان ” توانایی” ،ظرفیت ” استعداد” ، ” کوشش و همت وتلاش ” و مسولیت پذیری ، از آورده های (( دوره ی مشترک زندگی )) بهره مند شوند.

    • Avatar kambiz گفت:

      این علمی که بهش استناد کردید یه منبع بذارید ببینیم چی هستش که تجربه و فرهنگو قبول نداره.

    • Avatar نادر گفت:

      سلام.
      اولاً، شما چه مدرکی دارید که دین زایده‌ی فکر افراد بوده؟!؟!؟ این سخن، برخلاف علوم و عقاید میلیاردها انسان است!!!
      ثانیاً، علم کی چنین چیزی رو ثابت کرده؟!؟!؟!؟ میشه لطفاً رفرنس بدین؟!؟!؟!؟ مگه نه اینکه اکثریت کشورها اقداماتشون رو بر اساس عرف جامعه انجام میدن؟!؟!؟ مگه نه اینکه در بسیاری از کشورها وزارت فرهنگ داریم؟!؟!؟!؟ مگه نه اینکه اساس بسیاری از علوم، تجربه و آزمایشات تجربیه؟!؟!؟!؟ شما بر چه اساسی چنین جملاتی رو بیان می‌کنید؟!؟!؟!؟
      ثالثاً، این مواردی که شما به عنوان راهکار ازدواج فرمودید، دقیقاً همون تفکرات هیتلر در ترویج ازدواج‌های خاصه!!!! یه سرچ کوچیک بفرمایید، متوجه عرایض بنده میشید!!!
      یاعلی

  11. Avatar kambiz گفت:

    با سلام
    دیگه حوصله ندارم تمام اون پیامی که قبل از حذف این مطلب نوشتمو دوباره بنویسم.
    با چیزایی که خودم خوندم و از دوستان خارجی پرسیدم یکی از دلایلی که روابط پارتنر شیپ در غرب بسیار جا افتاده به گفته خودشون دقیقا همین مسئله مالی هستش که طلاق باعث میشه. در نهایت هم به شعار برابری زن و مرد و از اینجور شعارهای رنگ و لعاب دار دیگه اطمینان ندارم بعد از چیزایی که خوندم و جواب گرفتم. حق و حقوق باید بر اساس مسئولیت و شرایط باشه. الان رئیس یک شرکت هم انسانه کارمند شرکت هم انسانه خب طبیعی که برابر هستند ولی حقوقشون نمیشه برابر باشه و اینجا برابری حقوق و از این حرفا معنا نداره. قوانین غربی هم در بعضی بخش ها اصلا منفعل هستش. کلا آمار طلاق و خیانت بسیار بالای کشورهای پیشرفته و توسعه یافته گویای این هستش که کپی برداری کورکورانه از اون ها حماقته. فقط میتونم بگم برای حل مشکلات زناشویی به دنبال راه حل بومی دینی و فرهنگی خودمون باشیم.

  12. Avatar مسعود گفت:

    خانم مجدی سلام و خسته نباشید
    در چند با قسمتی از حرفهاتون موافقم که حقوق زن و مرد متاسفانه در قانون کشور ما برابر نیست و باید برابر بشود، اما پیشنهاد استفاده از مهریه به عنوان یه سلاح در مقابله با حقوقی که قانونگذار برای مردها متصور شده با تمام احترام متاسفانه خیلی سطحی و کوته بینانه هست. کدوم مرد و زنی حق حضانت از فرزندش رو به پول میفروشه که بخواد با پول معامله کنه اونو؟ ضمنا در خارج از کشور هم بسیاری قراردادی رو حین ازدواج منعقد میکنن که اموال قبل از ازدواجشون شامل این تقسیم نمیشه. بهتر هست کسی که با این طرز تفکر میخواد وارد مقوله ازدواج بشه اصلن این کار رو نکنه. ازدواج به نگاه تجارتی عموماً به نتیجه خوبی منجر نمیشه.
    روز خوبی داشته باشید.

    • Avatar رضا گفت:

      باورم نمیشه متن به این سطح زن سالاری و مغرضانه نوشتید.

      • Avatar masum گفت:

        حقوق برابر زن و مرد از نظر شما زن سالاریه؟

        • Avatar مینا گفت:

          برعکس!!! حقوق برابر زن و مرد میشه مردسالاری!!! باید عدالت بین زن و مرد برقرار باشه… وگرنه که حقوق برابر، باعث میشه زنان پا به پای مردان کار کنن و زحمت بکشن؛ همزمان زحمات مربوط به بارداری و پرورش بچه و امور خانه و… رو هم انجام بدن؛ درصورتی که هم توانایی جسمی کمتری نسبت به مردان دارن و هم احساسات حساس‌تری نسبت به اونا که باعث میشه محیط خشن جامعه‌ی امروزی اونم به صورت روزمره و همیشگی جای مناسبی واسه‌شون نباشه!!!!
          حقوق برابر زنان و مردان، عین ظلم به زنانه… گول اسم زیباش رو نخورید!!! یه کم بیشتر توش عمیق بشید ببینید این تساوی در مقابل عدالت، به نفع کیاست!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.