زمان استفاده از تکنولوژی

آموزش نحوه مدیریت زمان استفاده از تکنولوژی برای کودکان

این روزها در دورانی هستیم که بیش از نیمی از وقتمان پای تلویزیون یا گوشی‌های هوشمند و تبلت ها و در نهایت لپ تاپ‌ها می‌گذرد و در این میان کودکان نیز از این قاعده مستثنا نیستند. نباید فراموش کنیم که این تجهیزات برای رفاه و کیفیت بهتر زندگی ارائه شده‌اند اما اکنون به درجه‌ای رسیدند که کیفیت زندگی تک‌تکمان مخصوصاً کودکان را روزبه‌روز پایین‌تر می‌آورند. در نتیجه باید برای مدیریت زمان استفاده از تکنولوژی مخصوصاً برای کودکان اقداماتی انجام دهیم زیرا این تجهیزات و در واقع تکنولوژی بخش اصلی زندگی کودکان را به هدر داده‌ است و فرصتی برای یادگیری یا کارهای مهم دیگر نگذاشته‌اند. در نتیجه شما به عنوان والدین باید نسبت به این موضوع مسئول باشید.

زمان استفاده از تکنولوژی

تحقیقات نشان داده که محدود کردن زمان استفاده از تکنولوژی برای کودکان بهترین تصمیم است. در واقع شما باید زمان خاصی را برای استفاده از تکنولوژی در نظر بگیرید و نباید تمام روز را اجازه استفاده داشته باشند حتی اگر این موضوع باعث ناراحتیشان شود. از سوی دیگر باید استفاده صحیح این تجهیزات به گودگان آموزش داده شود تا تمام روزشان را اشغال نکند و از سوی دیگر محتوای مناسبی طبق گروه سنی شان در اختیارشان قرار گیرد.

زمان استفاده از تکنولوژی برای کودکان

مطالعات نشان داده که استفاده بیش از حد از تکنولوژی و خیره شدن به صفحه نمایش‌های مختلف اثرات منفی زیادی بر همه به خصوص کودکان خواهد داشت. این اثرات منفی اغلب ذهنی خواهند بود و در مواردی باعث اختلالات فیزیکی چون خوردن و چاقی خواهد شد. همچنین این تکنولوژی‌ها در سنین جوانی و نوجوانی مانع رشد ذهنی فرزندان خواهد شد. در واقع این تکنولوژی‌ها مانع رشد صحیح ذهنی و فیزیکی کودکان خواهند شد.

از سوی دیگر خیره شدن به صفحه نمایش‌های مختلف باعث ضعف و آسیب دیدن چشم‌ها خواهد شد و در واقع استفاده بیش از حد از چشم را به همراه خواهد داشت. به گفته پزشکان، خیره شدن به صفحه‌نمایش در طولانی‌مدت باعث مشکلات فوکوس چشم، خشکی چشم، خستگی چشم و پیری زودرس چشم خواهد شد.

چگونه برای زمان استفاده از تکنولوژی محدودیت ایجاد کنیم؟

آکادمی کودکان آمریکا (AAP) توصیه می‌کند تا کودکان زیر 24 ماه نباید از تکنولوژی استفاده نمایند. بعد از 24 ماهگی هم باید این استفاده کاملاً کنترل شده صورت گرفته شود. زمان تعیین شده از سوی این سازمان به عنوان زمان استفاده از تکنولوژی، یک تا دو ساعت در روز پیشنهاد شده است در نتیجه این زمان برای کودکان کافی خواهد بود و بیش از این زمان توصیه نمی‌شود. هیچ توصیه دیگری غیر از محدودسازی زمان استفاده وجود ندارد و بهتر است بقیه ساعات روز کودکان را با کارهای هنری یا فعالیت‌های ورزشی پر کنید.

زمان استفاده از تکنولوژی

از سوی دیگر برخی برنامه‌های وجود دارند که برای مثال زمان استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت ها را مدیریت می‌کنند و می‌توانید از این برنامه‌ها برای کاهش استفاده خود کودکان استفاده نمایید که می‌توان به برنامه‌هایی چون Screen Time یا Quality time اشاره کرد. همچنین می‌توانید فقط ساعات خاصی را برای خیره شدن به صفحه نمایش‌های مختلف اعم از تلویزیون، گوشی یا مانیتور اختصاص دهید. بهتر است تمرین کنیم و به جای هدر دادن لحظات زندگی به این شیوه به فعالیت‌های هنری یا مطالعه یا حتی کار بیشتر بپردازیم. امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته و برایتان کاربردی باشد.

امتیاز: 3.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.