سطح توقعات

سقوط سطح توقعات و آرزوهای ایرانی‌ها چه تبعاتی به همراه داشته است؟

درگذشته، مطالبی نظیر تأثیر افزایش قیمت و عدم توان خرید محصولات عمدتاً دیجیتالی، بر روی مردم را برای شما عزیزان منتشر کرده بودیم؛ پشت پرده مسائل روانی که باوجود هشدارهای فعالان اجتماعی، چندان جدی گرفته نمی‌شوند. با توجه به مطالعات اخیر و البته کسب تجربه از بازخورد نظرات در مطالبی که مربوط به فناوری و گجت های دیجیتالی به‌دست‌آمده است، متوجه شده‌ایم که نه تنها سطح توقعات و آرزوهای مردم ایران کاهش‌یافته است، بلکه آنها در تلاش برای وفق دادن خود با این شرایط، دچار مشکلات حائز اهمیتی شده‌اند.

از خانه تا نان…

متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی تهران، نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، تا 85 درصد افزایش یافته است! با ذکر این نکته، به این مسئله اشاره خواهیم کرد که افزایش قیمت هزینه های اصلی مانند خوراک، پوشاک و مسکن، باعث شده است تا بسیاری از ایرانی ها از دیگر هزینه های خود کاسته و تنها به نیازهای اولیه بپردازند. در نتیجه یکی از دلایل عدم توان خرید و پایین آمدن سطح توقعات مردم، در صرف هزینه سنگین برای تامین نیازهای اولیه خلاصه می شود.

بی پولی

عدم توان خرید=آرزوهای بربادرفته…!

با توجه به عدم توان خرید چیزهایی که بدان‌ها دل‌بسته بودیم، سطح آرزوها در درازمدت کاهش خواهد یافت. توجه کنید که منظور ما تنها گجت های دیجیتالی نبوده و این مسئله می‌تواند حتی به خرید یک خودروی جدید، زیورآلات و … نیز ختم شود. به‌عنوان‌مثال بازی‌های کامپیوتری که امروزه در سراسر دنیا با طرفداران بسیار زیاد خود جزو صنایع برتر اقتصادی، تجاری و سرگرمی به شمار می‌رود، نیازمند تجهیزاتی مانند کنسول‌های بازی و یا یک کامپیوتر مخصوص بازی است.

در هر دو مورد، این روزها نیازمند پس‌انداز چندین ماهه هستید که درنتیجه دست ایرانی‌ها را از آنها کوتاه می‌کند. به همین سادگی گیرها و علاقه‌مندان بسیاری از بازی‌های روز عقب‌مانده و کم‌کم باید قید بازی کردن را به‌عنوان یک سرگرمی و آرزو بزنند.

دریافت حقوق به ریال و خرج کردن آن به دلار

ازآنجایی‌که ایران یک واردکننده بسیار بزرگ در تمامی زمینه‌ها است، حتی بخش تولید داخلی، از خودرو گرفته تا یک تولیدکننده لبنیات، به بخش واردات وابسته هستند؛ درنتیجه در بسیاری از موارد، محاسبات ما با توجه به ارزش ارزهای خارجی صورت می‌گیرد. با توجه به بالا رفتن نرخ ارزهای خارجی در وضعیت کنونی کشور، و البته تحریم‌های جدید، افزایش نرخ تورم و بالا رفتن قیمت‌ها باعث شده است تا دست ما از اجناس بسیاری دور بماند.

دریافت حقوق به ریال و خرج کردن آن به دلار شاید در شرایطی که نرخ ارز پایین است لذت‌بخش باشد، اما حداقل در 1 سال گذشته حتی بسیار دشوارتر از گذشته شده است. درنتیجه همگی ما به‌ناچار چند آرزوی وابسته به دلار خود را دفن کرده‌ایم.

فقر

تبعات پایین آمدن سطح توقعات و آرزوهای ما

اگر از بحث روانی داستان بگذریم، پایین آمدن سطح توقعات و آرزوها، به معنی کنترل تلاش در یک بازه و سیکل معین است؛ ما می‌دانیم که افزایش تلاش ما برای رسیدن به بسیاری از آرزوها در این شرایط تقریباً غیرممکن بوده و درنتیجه دست از تلاش بسیار بر خواهیم داشت که نتیجه آن شاید در کوتاه‌مدت چندان چشمگیر نباشد، اما در درازمدت می‌تواند موجبات کاهش انگیزه، عدم نوآوری، عدم تمایل به بهبود روش‌ها و حتی کاستن از فعالیت موردنیاز و کافی را در بخش‌های کاری به همراه خواهد داشت.

با کاهش کیفیت بخش کاری، جامعه و کشور نیز متضرر از این عدم برانگیختگی خواهند بود. در بحث روانی، جامعه‌ای که به آرزوهای خود دست نیابد، جامعه‌ای شکست‌خورده خواهد بود و این در حالی است که قشر اعظم کشور ما را جوانان باانرژی بسیار زیاد تشکیل می‌دهند.

مسافرتی که به تصاویر سه بعدی Google Earth تبدیل‌شده است!

آرزوهای بسیاری از این جوانان امروزه کاهش‌یافته و سطح توقعات پایین آمده است. در بسیاری از کشورهای سرزنده و توسعه‌یافته، مسافرت‌های خارجی به‌سادگی بسیار صورت گرفته و مردم حتی برای چند روز هم که شده، تجربه زندگی و گردش در یک کشور دیگر را پیدا خواهند کرد. اما در ایران، مسافرت‌های خارجی به یک آرزوی بسیار بزرگ مبدل شده است. افزایش ارزش ارز، بالا رفتن تعرفه خروج از کشور، نیاز به تائید ویزا از سوی بسیاری از کشورها (ویزای ایران)، بالا رفتن هزینه‌های پرواز و…باعث شده است تا شما در همان ابتدای کار قید سفر به یک کشور خارجی را برای مسافرت زده و درنهایت مسیر شمال کشور را در پیش گیرید! درنهایت می‌توانید با برنامه Google Earth تصاویر مناطق دلخواه خود را مشاهده کرده و لذت ببرید.

سخن پایانی:

اشاره به آسیب‌های روانی در تخصص ما نبوده و ازآنجایی‌که باید آن را به متخصصان این حوزه واگذار کرد، از پرداختن به این قسمت تا جای ممکن پرهیز کردیم؛ بدیهی و روشن است که افزون بر آسیب‌های روانی، کشور و جامعه نیز از کاهش سطح آرزوهای مردم ضربات جبران‌ناپذیری را دریافت خواهند کرد.

امتیاز: 4.8 از 5 (31 رای)
کمی صبر کنید...

۱۳ دیدگاه

  1. Avatar d گفت:

    اوناییکه میخوان تغییر ایجاد شه اول از خودشون و اسمشون شروع کنن و بجای اسم عربی علی و غیره یک اسم فارسی و ایرانی بعنوان قدم اول برا خودشون انتخاب کنن

    • Avatar ایرانی گفت:

      در همه جای دنیا، مردمِ بسیاری نام های پیامبران و رهبران دینی را برای فرزندانشان برمی گزینند در حالی که آن رهبران دینی هیچ ارتباطی با کشور و فرهنگ و زبان آن مردم نداشته اند. یعنی نام های محمد و علی و حسن و حسین مشکلی ندارد.
      اما نام هایی مثل چنگیز و تیمور و اسکندر و سعید و اصغر و اکبر و میثم و سمیّه و … باید کنار گذاشته شوند.

  2. Avatar جوادزمانی گفت:

    وظیفه دولت ایجاد کارنیست واین نگاه شرک الود است ادم خودش باید با توکل به خدا پول در بیاورد

  3. Avatar Ali گفت:

    نه شرقی نه غربی ، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. 40سال سربلندی و شکوفایی …….. افسوس که برعکس بود !

  4. Avatar امید گفت:

    در این عکس فضا نورد که بنظر از همه جهت در فضاست!!! بطری رو میخواد تو کجاش فرو کنه؟! :))

  5. Avatar عباس گفت:

    وقتی هنگام انتخابات برای رای اوردن این و اون یقه چاک می دهیم این هم نتیجه شه چون طرف فکر میکنه کسیه برا خودش و اعتماد به نفسش هم بالا میره و هر بلایی بخواد سر مردم میاره بابا ول کنید این مسئولین رفاه طلبو یکم فکر خودتون باشید والا.

  6. Avatar مهیار گفت:

    همه چی گرونه . اوراقی ترین ماشین اروپا تو ایران ۱۲۰ میلیون تونن قیمتشه . یه کارت گرافیک ۱۰ میلیون یه لپ تاپ گیم ۳۰ میلیون کجای دنیا اینطوره اخه

  7. Avatar محمد گفت:

    قطعا وقتی تمام اقتصاد وابسته به واردات باشه و همش چشممون دنبال جنس خارجی همین وضع رو داریم … ژاپن روزی ژاپن شد که تمام برندهای خارجی رو ریختن دور (مثالش صنعت خودرو که فورد و جنرال موتورز رو از کشورشون اخراج کردن تا تویوتا رو درست کردن کاری که ما باید با انواع برندهای فرانسوی و چینی بکنیم). ما هم تا وقتی دنبال لاکچری های اونور آبی و این ور آبی باشیم همین بلاها سرمون میاد که با یه بالا پایین شدن نرخ ارز به هر دلیلی زندگیمون مثل برگی در باد تلاطم پیدا می کنه و تا وقتی ریشه نداشته باشیم وضع همینه.

    • Avatar فرشاد گفت:

      به قول صادق خان هدایت : یک خلاِیی است مال دیگران ، ما بیخودی تویش افتاده ایم و دست و پا میزنیم و میخواهیم ادای آنهای دیگر را در بیاوریم !!!
      دقت کنید که این کشور مال دیگران یعنی همون ژن خوب ها ، آقازاده ها و کارمندان دولت هستش !
      در نتیجه ما کارگر ها ، فارق التحصیل های بدون پارتی و … جایی در این کشور نداریم ، تنها راه موجود با توجه به اتحاد بسیار ناگسترده ما مردم ایران اینه که ازدواج نکنیم و فرزندی نداشته باشیم ، این رو جدی میگم ، بهش فکر کنید

    • Avatar Me گفت:

      “ژاپن روزی ژاپن شد که تمام برندهای خارجی رو ریختن دور (مثالش صنعت خودرو که فورد و جنرال موتورز رو از کشورشون اخراج کردن تا تویوتا رو درست کردن کاری که ما باید با انواع برندهای فرانسوی و چینی بکنیم).”
      این باور نادرستی است که بسیاری به دلیل ناآگاهی دارند. بسیاری از شرکت های ژاپنی که امروزه بین بزرگترین شرکت های جهان قرار دارند، قبل از جنگ جهانی دوم تأسیس شده اند. نمونه اش میتسوبیشی که جت های جنگی ژاپن در جنگ جهانی دوم را تولید میکرد. رشد اقتصادی و توسعه ی ژاپن سال ها قبل از جنگ جهانی دوم شروع شده بود. اگر ژاپن کشور ضعیفی بود نمی توانست برای بیش از 20 سال بیشتر از نصف آسیا را کنترل و اشغال کند.

      این واقعیت به کنار، به جای بیرون ریختن شرکت های خارجی، ما باید آن مسئولان و مدیران بی وطن و بی شرافتی رو از کار بر کنار کنیم که پیشرفت و توسعه ی ایران و رفاه مردمش، پشیزی برایشان ارزش ندارد و فقط به فکر منافع فردیشان هستند.
      تا همین چندی پیش، حدود 20 سال میشد که شرکت های خارجی در ایران فعالیتی نداشتند اما آیا به طور مثال در صنعت خودروی ما پیشرفتی حاصل شد؟! 🙁
      اساسی ترین مشکل ما فساد گسترده ی اقتصادی و سیاسی، عدم شفافیت و حاکم نبودن عدالت است. در هر کشوری که فساد، گسترده باشد، رشد و توسعه پا نخواهد گرفت.

  8. Avatar علی گفت:

    به خدا آرزوهامون به باد رفت . بیشتر جمعیت ایران رو جوانان تشکر دادن یعنی کشور ایران دارای نیروی جوان زیادیه .
    به خدا هر سال میگن درست میشه ولی کو ! با کلی زحمت لیسانس گرفتم سن ازدواج گذشت نه کار دارم نه زندگی دارم
    هیچ چیزی نمیتونم بخرم انقدر افسرده ام . فقط از خدا میخوام دلش برامون بسوزه یکم.

  9. Avatar پوریا . گفت:

    تو ایران عمدتا آدمای خوش خیال زندگی میکنن ، سرشون کردن زیر برف و به امید یه روز خوبن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.