سلامت پوست و موی خود را در آب و هوای موسمی تامین کنید

دو پزشک مستقر در دهلی نو برای سلامت پوست و مو در آب و هوای موسمی، ما را راهنمایی می‌کنند. آن‌ها چگونگی حفظ پوست سالم در طول فصول موسمی را بیان می‌کنند. همچنین در مورد مقابله با ریزش مو در این آب و هوا توضیح می‌دهند. اگر به سلامت زیبایی خود اهمیت می‌دهید، در ادامه با ما همراه باشید.

سلامت پوست و مو

فصل بادهای موسمی رسیده است. مشکلات پوستی که این آب و هوا به همراه دارد، برای بیشتر افراد نگران‌کننده می‌باشد. پوست ما در طول فصل موسمی واقعا رنج می‌برد. رطوبت موجود در هوا، برای تمام افراد با انواع پوست، عذاب‌آور است. اگر به طور طبیعی پوست چربی دارید، رطوبت باعث می‌شود چربی بیشتر منجر به آکنه شود. اگر پوست خشکی دارید، استفاده از مرطوب‌کننده‌ها روی پوست نیز ممکن است باعث آکنه شود. این فصل در کنار مشکلات پوستی، دردسرهای فراوانی برای موها نیز به همراه دارد.

هندوستان امروز با دو متخصص پوست و امراض پوستی دکتر «شهلا آگاروارا» از کلینیک جراحی Mehak Derma و دکتر «ویوک مهتا» از مرکز زیبایی پوستی و لیزر صحبت کرده تا پاسخ سوالات متداول پوستی در طول فصل موسمی را دریافت کند. پزشکان همچنین نکاتی را در مورد چگونگی مقابله با ریزش مو در این فصل اتفاق می‌افتد به ما می‌آموزند. چگونگی حفظ سلامت پوست و موی خود را در ادامه بخوانید.

چگونه در آب و هوای موسمی سلامت پوست خود را تامین کنید

1. روال روزانه مراقبت از پوست

دکتر ویوک می‌گوید که ما باید کارهای روزمره مراقبت از پوست را دنبال کنیم. کارهایی که شامل پاکسازی، تقویت‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی می‌باشد. برای پوست‌‌های روغنی، او مرطوب‌کننده بر پایه آب را پیشنهاد می‌دهد. وی بر ضرورت لایه‌برداری پوست به منظور خلاص شدن از شر سلول‌های مرده تاکید می‌کند و به خصوص در فصل باران‌، کرم ضدآفتاب SPF 30 ضروری است. این فقط چهره زیبای شما نیست که باید در طول این آب و هوا نگران آن باشید. شما باید از پوست روی پاها نیز مراقبت کنید. شستن پاها با آب و صابون در صورت مواجهه با چاله آب یا آب باران امری ضروری است. دکتر شهلا نیز در حین مراقبت از پوست، نکات جالبی برای افزودن به عادت‌های روزانه ما دارد. او می‌گوید:

اگر پوست روغنی دارید، صورت خود را بشویید. کار درست این است که به طور مرتب شستشوی صورت با اسید سالیسیلیک را در برنامه روزانه خود داشته باشید. مواردی مانند گاهی اوقات بیش از حد تمیز بودن، همیشه در معرض هوا بودن، بیماری کم‌کاری تیروئید و ننوشیدن 8 تا 10 لیوان آب حتی در محیط مرطوب، ممکن است باعث خشکی پوست شود. از شوینده‌های ملایم صورت استفاده کرده و از مرطوب‌کننده بدون روغن برای رهایی پوست از خشکی استفاده کنید.

2. تغذیه مناسب پوست سالم

دکتر ویوک می‌گوید:

رطوبت ماه های موسمی می‌تواند منجر به بروز مشکلات پوستی مانند لکه‌ها، جوش‌ها و بثورات پوستی شود. کمبود آب بدن می‌تواند منجر به ناهموار شدن پوست شود. زردچوبه خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌توان از آن برای رفع آکنه استفاده کرد. زیره را می‌شود برای خاصیت سم‌زدایی آن اضافه کرد. کدو تلخ یک منبع غنی از ویتامین C است و می‌تواند برای درخشش و بهبود سطح پوست به آن اضافه شود. چای سبز یک آنتی اکسیدان خوب است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و جلوه خاصی به پوست ببخشد. از مصرف محصولات لبنی برای تشدید آکنه در فصل موسمی خودداری کنید. موز میوه‌ای ایده‌آل برای مصرف در این فصل است. موز حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی است که می‌تواند پوست سالمی را فراهم کند.

3. تغذیه نامناسب پوست سالم

به گفته دکتر ویوک، از تماس با گیاهان ریشه‌ای و سبزیجات برگ سبز باید در هنگام این فصل پرهیز شود. وقتی این سبزیجات از ریشه‌های آن‌ها گرفته می‌شوند، گل و لای خیس نیز به آن‌ها می‌چسبند و اگر محل تماس به طور صحیح شسته نشود، می‌تواند باعث آلرژی و عفونت شود. از خوردن هندوانه و خربزه در این فصل خودداری کنید. این گونه میوه‌ها از نظر میزان آب زیاد هستند و باعث احتباس آب در بدن می‌شوند. از استفاده انبوه انبه‌ها خودداری کنید چون ممکن است باعث ایجاد جوش شود.

4. فعالیت‌های جلوگیری از آکنه

دکتر شهلا نکات جالبی برای جلوگیری از آکنه در این فصل دارد. او بهترین راه برای انجام این کار را خشک نگه داشتن پوست می‌داند. به دلیل رطوبت غشایی از روغن که روی پوست تشکیل می‌شود و به خودی خود تحریک‌کننده است، پوست دچار خارش می‌شود. همیشه به خصوص بعد از آمدن از آشپزخانه یا محل کار کاملا پوست خود را خشک کنید. خشک به صورت خود ضربه بزنید و هرگز با حوله آن را مالش ندهید. او همچنین از مردم می‌خواهد مقدار زیادی پودر تالک استفاده کنند. او اصرار دارد که پودر تالک به جای ضدعرق‌ها باید از دئودورانت‌ها استفاده شود.

او همچنین در مورد اهمیت شستشوی صورت صحبت می‌کند. او می‌گوید:

جوش‌ها به دلیل افزایش تولید روغن و عفونت آن می‌توانند ظاهر و تشدید شوند. روزانه 2 تا 3 بار صورت را بشویید تا روغن اضافی آن را با صابون ملایم یا شستشوی صورت پاک کنید. از صابون‌های دارویی استفاده نکنید. به طور مکرر دست‌ها را لمس نکنید. از دستمال کاغذی نازک برای پاک کردن عرق استفاده کنید. نکته بسیار مهم دیگر در مورد برخورد با آکنه، کمپرس یخ است. استفاده از یخ به طور مستقیم روی صورت، پشت و سینه، از گرمازدگی ناشی از انسداد غدد عرق جلوگیری می‌کند.

دکتر ویوک نیز برای جلوگیری از آکنه، چند نکته مهم را بیان کرد:

از مرطوب کننده مبتنی بر آب، تونر و اسید سالیسیلیک استفاده کنید تا از آکنه در فصل موسمی جلوگیری شود. در صورت وجود جوش‌های سرسیاه، از محل‌های مستعد در استفاده از اسکراب استفاده کنید. برای جذب روغن اضافی روی صورت می‌توان از پک گل صورت استفاده کنید. در آخر، نوشیدن مقدار زیادی آب را فراموش نکنید و از کرم ضدآفتاب و آرایش‌های غیرکامدوژنیک استفاده کنید. از مصرف لبنیات و رژیم غذایی قندی بالا خودداری کنید.

5. مصرف داروهای طبیعی برای پوست

دکتر شهلا می‌گوید:

برای پوست‌های روغنی باید از بسته‌های خاک مولتی یک بار در هفته استفاده شود تا روغن را جذب کنند. برای پوست نرمال باید آب خیار تازه رنده شده را روی صورت بمالید تا پوست به درخشش طبیعی برسد. در آخر، مقدار زیادی آب بنوشید.

دکتر ویوک می‌گوید:

بادهای موسمی میزان رطوبت بالایی را هدر می‌دهند و این قطعا می‌تواند به کابوس منجر شود. به خصوص برای افرادی که از پوستی شدید چرب و آکنه رنج می‌برند. با تونیک ضد‌عفونی‌کننده‌، پوست را بدون روغن و تمیز نگه دارید – یک فنجان از خاک پر از گلاب را با گلاب و یک قاشق غذاخوری پودر کافور به اندازه کافی مخلوط کنید تا خمیر یکدست درست شود. این خمیر را در یخچال و فریزر نگه دارید و یک قاشق چایخوری از این مخلوط را چندین بار در روز استفاده کنید. این باعث کاهش روغن و ایجاد تمیزی در پوست شما می‌شود.

دانه‌های انار با ترکیبات ضدپیری مانند آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C که به تغذیه پوست خشک کمک می‌کنند، پر شده‌اند. دو قاشق غذاخوری تخم انار و یک فنجان جو دوسر خام را با هم مخلوط کنید. در یک کاسه بریزید و دو قاشق غذاخوری عسل و کره را اضافه کنید. چند دقیقه روی صورت خود بمالید و سپس بشویید. این به از بین بردن سلول‌‎های مرده پوست و جوانسازی پوست کمک می‌کند. یکی دیگر از داروهای طبیعی مصرف دو قاشق غذاخوری از آتانا یا چانا آتا است. به این مقدار نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه ارگانیک یا هالدی اضافه کنید. حالا یک قاشق غذاخوری کشک را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. این خمیر را روی صورت و گردن خود بمالید. حدود 10-12 دقیقه آن را بگذارید. سپس گلاب را اسپری کنید و به آرامی بشویید.

سلامت پوست و مو در آب و هوای موسمی

چگونه در آب و هوای موسمی سلامت موی خود را تامین کنید

درمان ویژه مو

دکتر شهلا می‌گوید:

ریزش مو پدیده‌ای است که روزانه تا حدودی آن را تجربه می‌کنیم. در برخی شرایط مانند فصل موسمی، این فرایند بیش از حد است. نیازی به نگرانی نیست. به دنبال چرخه رشد طبیعی مو، ریشه‌های مو تا ماه اکتبر تجدید می‌شوند. آنچه فرد می‌تواند برای کاهش ریزش موها در این فصل انجام دهد، تمیز نگه داشتن آن‌هاست. به گونه‌ای که مشکلات عفونی مانند شوره سر به مشکل اضافه نشود. مردم از ترس اینکه موهای خود را از دست بدهند، آن‌ها را شامپو نمی‌کنند. اما شامپو زدن برای جلوگیری از موهای روغنی و چرب ضروری است. هنگامی که موها شسته می‌شوند، آب جذب شده و باعث سنگینی موهای سست می‌شود. بنابراین شامپو زدن باعث افزایش واقعی ریزش مو نخواهد شد.

دکتر ویوک مهتا می‌افزاید:

آب زیادی بنوشید. برای باز کردن موهای خود از یک شانه دندان پهن استفاده کنید. از کلاه یا روسری برای محافظت در برابر رطوبت، اشعه خورشید و آب کثیف استفاده کنید. به طور مرتب موها را در روزهای متناوب با آب و شامپو بشویید. برای درمان شوره سر 2-3 بار در هفته از یک شامپو ضدقارچ استفاده کنید. از روغن نارگیل می‌توان قبل از شامپو کردن برای حالت دادن به مو استفاده کرد. موهای خود را هنگام مرطوب بودن شانه نکنید.

در نهایت برای سلامت پوست و موی خود در آب و هوای موسمی، به توصیه‌های ما عمل نمایید. در نظرات نیز با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: هشت ماده غذایی که به ترمیم، رشد مو و سلامت آن کمک می‌کنند

بیشتر بخوانید: ورزش‌های خانگی صورت برای پیش‌گیری از پیر شدن پوست – با هم بخوانیم

امتیاز: 4.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.