عوامل خرابی دندان‌ها

شش عامل کمتر شناخته شده‌ای که باعث خرابی دندان‌ها می‌شوند

دندان‌ها یکی از آسیب پذیرترین اعضای بدن هستند و اگر خرابی‌ای در آنها ایجاد شود، معمولا به آسانی ترمیم نمی‌شوند. موارد مختلفی در سلامت دندان دخیل هستند. برای مثال همه می‌دانیم که نوشابه‌های گازدار، کافئین و شیرینی‌ها باعث خرابی دندان‌ها می‌شوند، اما موارد دیگری نیز وجود دارند که به سلامت دندان آسیب وارد می‌کنند و کمتر راجع به آنها صحبت شده است. در ادامه با شش عامل کمتر شناخته شده‌ای که باعث خرابی دندان‌ها می‌شوند آشنا می‌شویم.

استرس

احتمالا می‌دانید که استرس زیاد برای سلامتی ضرر دارد. با اینحال احتمالا نمی‌دانستید که استرس به دندان‌های شما نیز آسیب وارد می‌کند. استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مثل پیوره یا Pardontitis را افزایش می‌دهد. این بیماری باعث خونریزی در لثه‌ها، قسمت‌های نگه دارنده دندان‌ها و ایجاد بوی بد دهان می‌شود. در صورت پیشرفت این بیماری احتمال خرابی کامل دندان‌ها نیز وجود دارد. اگر خونریزی زیادی در لثه‌های خود دارید و دهان شما همیشه بدبو است، پیشنهاد می‌کنیم که حتما به یک دندان پزشک مراجعه کنید.

قند خون بالا

قند خون بالا یکی از نشانه‌های ابتلا به دیابت است. یکی از علائم بالا بودن قند خون، خشک شدن سریع دهان است. البته این حالت به دلیل مصرف داروهای مربوط به دیابت نیز به وجود می‌آید. در این موارد به دلیل کاهش بزاق دهان، دندان‌ها در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرند.

میوه‌ها

با اینکه میوه‌ها با داشتن ویتامین و مواد معدنی برای سلامتی فواید زیادی دارند، اما برای دندان‌ها بی ضرر نیستند. باکتری‌های موجود در دهان قند میوه (فروکتوز) را به اسید تبدیل می‌کنند، این اسید می‌تواند باعث بروز آسیب در دندان‌ها شود. البته این به این معنی نیست که باید مصرف میوه خود را کاهش دهید، بلکه پیشنهاد می‌شود که میوه خوردن خود را به یک یا دو وعده در روز تقلیل دهید. به این ترتیب بزاق دهان شما قادر خواهد بود تا اسید ایجاد شده در دهان را به میزان زیادی خنثی کند.، اما در صورتی که در تمام طول روز از میوه‌ها استفاده کنید احتمال آسیب رسیدن به دندان‌ها وجود دارد. همچنین پیشنهاد می‌شود در صورت امکان، دندان‌های خود را پس از میوه خوردن مسواک بزنید.

آسیب رسیدن به دندانها با خوردن میوه

آهسته نوشیدن

پیشنهاد می‌کنیم تا نوشیدنی‌های اسیدی مثل آب میوه‌ها و نوشابه‌ها را تا جای ممکن سریع بنوشید زیرا این مواد همانند میوه‌ها می‌توانند باعث آسیب رسیدن به دندان‌ها شوند. نوشیدن آهسته این مواد میزان برخورد دندان با اسیدها را افزایش داده و مینای دندان‌ها را خراب می‌کند. نوشیدن این نوع مواد خوراکی اسیدی با نی می‌تواند به سلامتی دندان‌ها کمک کند.

برنج، سیب زمینی و پاستا

به جز میوه‌ها، بیسکوئیت‌ها و شیرینی‌ها، مواد خوراکی دیگری نیز وجود دارند که به میزان زیادی دارای مواد قندی هستند. برنج، سیب زمینی و پاستا از جمله موادی هستند که قند زیادی دارند. نشاسته موجود در این مواد در دهان تبدیل به اسید شده و در نهایت به دندان‌ها آسیب وارد می‌کند. البته جای نگرانی نیست، در صورتی که کمتر از هفت وعده در روز از این مواد استفاده کنید، دندان‌های شما قادر خواهند بود تا خود را در بین این وعده‌ها بازسازی کنند.

داروها

برخی داروها باعث کاهش ترشح بزاق شده و دهان شما را خشک می‌کنند. همانند قند خون بالا، این مواد نیز می‌توانند باعث بروز پوسیدگی دندان شوند. داروهای مربوط به افسردگی و روان پریشی تاثیر زیادی بر بزاق دهان دارند. اگر از این نوع داروها مصرف می‌کنید می‌توانید با جویدن آدامس‌های بدون قند در طول روز، به سلامتی دندان‌های خود کمک کنید. شربت‌های سرفه، قطره‌های سرفه و آب نبات‌های مکیدنی مربوط به گلودرد نیز باعث بروز آسیب در دندان‌ها می‌شوند. اسپری‌های آسم نیز می‌توانند باعث خرابی دندان‌ها شوند.

بیشتر بخوانید: شش راه ساده برای سفید کردن دندان‌ها با وسایل موجود در خانه

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.