شاد بودن

9 عادت اشتباهی که شاد بودن را از شما گرفته و منجر به ناراحتی می‌شوند

تقریباً تمام کارهایی که ما در زندگی روزانه خود انجام می‌دهیم در جهت شاد بودن است که این منجر به ایجاد حس خوشبختی و رضایت در ما می‌شود. با این حال تعریف خوشبختی می‌تواند سخت باشد، در حالیکه شناسایی ناراحتی بسیار آسان است. زمانیکه آن را ببینید، خواهید شناخت و در آن صورت قطعا می‌توانید جلویش را بگیرید.

چه چیزهایی حق شاد بودن را از ما می‌گیرند؟

بخش بزرگی از شادی زندگی ما در کنترل خودمان است، عادت‌ها و سبک زندگی ما باعث آن می‌شوند. البته نمی‌توان منکر این موضوع شد شرایط زندگی و محیط آن نیز تأثیرگذار است. بسیاری از عادت‌های اشتباه ما را به سمت ناراحتی سوق می‌دهند. این تله‌ها زمانی که از آن آگاهی داشته باشید، به سختی شما را گیر خواهند انداخت. از این رو در ادامه با شما 9 عادت اشتباهی که مانع شاد بودن می‌شوند را به اشتراک خواهیم گذاشت.

1.  سرکوب احساسات

یکی از برداشت‌های غلط در خصوص هوش هیجانی (EQ) در خصوص سرکوب احساسات و نگه داشتن آنها است. در حالیکه این درست است که افرادی که داری هوش هیجانی بالا هستند، نباید بدون تفکر و سریع اقدام کنند، بدان معنی نیست که احساسات نباید بیان شود. هوش هیجانی به معنای ارزش گذاشتن به احساسات و اجازه بروز آنها با درک درست است. تنها با شناخت و درک این احساسات است که می‌توانید آنها را بیان کنید و از آن برای رسیدن به اهدافتان کمک بگیرید.

2. درگیر شدن با تکنولوژی

هر شخصی سزاوار اینست که مدتی زمانی را با گوشی هوشمند خود سرگرم باشد و یا برنامه مورد علاقه خود در تلویزیون را تماشا کند. اما سوال واقعی اینست که تا چه انداز؟ تلویزیون، بازی، کامپیوتر، گوشی، تبلت و… شما را سرگرم می‌کنند یا کرخت و بی حس؟ زمانیکه دنیای دیجیتال تمام زندگی شما را احاطه کرده است، یعنی در تله‌ای افتاده‌اید که مانع شاد بودن شما می‌شود.

3. خرج کردن زیاد

افرادی که در فقر شدید زندگی می‌کنند زمانیکه به وضعیت مالی خوبی می‌رسند از نظر روحی شاد می‌شوند، اما از یک میزان درآمد بیشتر این اثر عکس می‌شود. پژوهش‌های زیادی نشان داده است که پول و خرید باعث شادی نمی‌شوند. زمانیکه شما به دنبال خرید چیزهای خوب و گران هستید، در نهایت به ناامیدی خواهید رسید، چرا که نه تنها همیشه حد بالاتری وجود دارد، بلکه پس از مدتی درک خواهید کرد که این خریدها نمی‌توانند مانند چیزهای واقعی مثل خانواده و دوستان باعث خوشحالی شما شوند.

4. انتظار برای آینده

“من خوشحال می‌شم وقتیکه ….” یکی از آسان‌ترین راه‌های ناراحتی است. اینکه چطور جمله را تمام می‌کنید اهمیتی ندارد، زیرا تأکید بیش از اندازه بر روی شرایط و بهبود آن باعث شادی نمی‌شود. زمان خود را صرف چیزی نکنید که در وضعیت فعلی شما تأثیری ندارد. به جای آن بر روی چیزی تمرکز کنید که همین حالا باعث شادی شما می‌شود، چرا که هیچ تضمینی برای آینده نیست.

5. مبارزه با تغییر

تغییرات بخش اجتناب ناپذیر زندگی است و کسانیکه با آن مقابله می‌کنند، در تلاش برای کنترل موقعیت خود هستند. اما مشکل اینجاست که مقاومت در برابر تغییر توانایی شما در کنترل شرایط را محدود می‌کند. برای تغییرات آماده شوید، یعنی از عواقب آن آگاه باشید. برای این کار اولین قدم اینست که قبول کنید حتی پایدارترین و قابل اعتمادترین جنبه‌های زندگی شما نیز همیشه تحت کنترل شما نخواهند بود. این باعث می‌شود در هنگام وقوع تغییر دچار شوک، تعجب، ترس و ناامیدی نشوید.

6. بدبینی

تفاوت بدبینی و خوشبینی

هیچ چیز بدتر از بدبینی باعث ایجاد ناراحتی نمی‌شود. مشکل داشتن یک نگرش بدبینانه این است که پیشگویی شما را به حقیقت تبدیل می‌کند. یعنی اگر شما انتظار چیزهای بدی داشته باشید، احتمال اتفاق افتادن موارد بد برای شما بیشتر خواهد شد. افکار بدبینانه به سختی تغییر می‌کنند، تا آنجاییکه شما دریابید تا چه اندازه غیرمعقول‌اند. خودتان را مجبور به تماشای واقعیت کنید، در آن صورت خواهید دید که همه چیز به همان بدی که تصور می‌کردید نیست.

7. چشم‌ و هم‌چشمی

حسادت با شادی بودن سازگاری ندارد، بنابراین اگر شما دائماً در حال مقایسه خودتان با دیگران هستید، وقت رسیده تا از این عادت دست بکشید. در مطالعه‌ای نشان داده شد که کاربران حاضرند پول کمتری بگیرند، در صورتیکه بقیه هم به همان اندازه بگیرند. مراقب این تفکرات باشید، چرا که نه تنها شما را خوشحال نمی‌کنند بلکه اثرات منفی در شما و اطرافیانتان خواهند گذاشت.

 8. عدم پیشرفت

از آنجاییکه افراد ناراحت، بدبین هستند و عقیده دارند که کنترلی برروی زندگی خود ندارند، عقب می‌نشینند و صبر می‌کنند تا زندگی برای آنها اتفاق بیفتد. اهداف خود را تنظیم کنید و یادبگیرید که چطور در راه رسیدن به آنها پیشرفت کنید.

9. در خانه ماندن

زمانیکه احساس می‌کنید ناراحت هستید، وسوسه می‌شوید که از دیدن دیگران خودداری کنید. این یک اشتباه بزرگ است. در اجتماع بودن، حتی زمانیکه که لذت نمی‌برید، یک راه خوب برای تغییر مود است. همه ما روزهایی را پشت سر گذاشته‌ایم که خود را در اتاق حبس کرده و با کسی صحبت نکرده‌ایم، اما آیا این به ما کمکی کرده است؟ زمانیکه تشخیص دادید ناراحتی شما را به سمت غیراجتماعی بودن سوق داده است، خودتان را مجبور کنید تا از این محیط خارج شده و تفاوت آن را عملاً درک کنید.

حرف آخر

تغییرات عادات برای شاد بودن در زندگی یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای خودتان انجام دهید. اما یک دلیل مهم دیگر نیز دارد و آن اینست که شادی شما باعث شاد بودن افرادی می‌شود که در کنار شما زندگی می‌کنند.

امتیاز: 5.0 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...

۵ دیدگاه

  1. Avatar نیما گفت:

    اینهارو ول کنید، اگر انسانها همینقدر فهم و شعور داشته باشند که درک کنند در فصل پاییز و زمستان و سرما انسان بصورت طبیعی دچار افسردگی و تغییر رفتار میشه و بهش حق بدند که در این فصل مثل هر پستاندار دیگری افسرده باشد، مشکل حل شده!! افسردگی بخشی از احساسات طبیعی ماست، افسردگی هم مانند شادی نباید سرکوب بشه، چه بسا که اگر افسردگی و غم نباشد شادی بی‌معنی خواهد شد.

  2. Avatar مهراد گفت:

    مورد دوم این درگیر شدن با تکنولوژی پدر همه مارو درآورده

  3. Avatar saeid049 گفت:

    یه ادم غمگین و منزوی فراری از جامعه و ادما و حتی فامیل و اشنا هیچ شخصی هم ندارم تو زندگیم و احساساتمم سرکوب میکنم
    ولی تنهایی دوس دارم و راحت بهش عادت کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.