مزه‌ی بد دهان

چرا گاهی در دهانمان مزه‌ی صابون احساس می‌کنیم؟ علت مزه‌ی بد دهان

در مواردی پیش می‌آید که دهانمان مزه‌ی صابون می‌دهد و این موضوع برایمان بسیار آزاردهنده خواهد بود. اما همانطور که ‌می‌دانید مزه‌ی صابون در دهان حالت خوبی نیست و علل متفاوتی خواهد داشت که در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم و علت مزه‌ی بد دهان را می‌گوییم.

علت مزه‌ی بد دهان

به گفته‌ی Healthline، شایع‌ترین دلیل اینکه دهان شما مزه‌ای مانند مزه‌ی صابون می‌دهد این است که شما نوع خاصی از مواد غذایی مانند هویج و گشنیز را خورده‌اید. پروفسور راسل کیست که متخصص علوم حسی و مواد غذایی در دانشکده ورزش و علوم تغذیه دانشگاه Deakin است، در این باره توضیح می‌دهد:

ما گیرنده‌های بو را در بینی خود داریم که وظیفه شناسایی ترکیبات فرار در جو را دارند و از جمله این ترکیبات فرار از غذاها آزاد می‌شوند. این گیرنده‌ها در هر فردی متفاوت هستند و در تصمیم‌گیری در مورد چگونگی بو و طعم موادی مانند طعم گشنیز و هویج کمک می‌کنند. از نظر برخی، این بدان معنی است که هویج و گشنیز مزه‌ای شبیه به صابون می‌دهند و مهم نیست که چقدر خوب و پرخاصیت به نظر برسد، اما هنوز هم طعم افتضاحی خواهد داشت. اما اینطور نیست و در واقع فقط گیرنده‌هایتان چنین احساسی دارند.

مزه‌ی بد دهان

از سوی دیگر فلوراید نیز باعث مزه‌ی بد دهان یا به قولی مزه‌ی صابون در دهان می‌شود. این مهم است که بدانید طعم به تنهائی باعث ایجاد بو در دهان نمی‌شود. در نتیجه این فکر که افراد از یک خوراکی بخورند و بوی دهانشان به یک شکل خواهد شد اشتباه است زیرا ممکن است این بوها در اشخاص متفاوت باشد. گیرنده‌های بوی ژنتیکی شما هرگز تغییر نخواهند کرد در نتیجه اگر گیرنده‌ها، بویی را دوست نداشته باشند هرگز نمی‌توانید آن‌ها مجبور کنید. در واقع حتی اگر طعم چیزی را دوست داشته باشید باز هم این گیرنده‌ها ممکن است در مقابل بو مقاومت کنند و تغییرات سلیقه‌ای شما را نپذیرند.

اگر بیش از حد مزه‌ی صابون را در دهانتان احساس می‌کنید می‌تواند به دلیل سدیم فلوراید بیش از اندازه‌ای باشد که در خمیردندان و آب یافت می‌شود. از سوی دیگر زمانی که بیش از حد از مواد شیمیایی استفاده می‌کنید این طعم را در دهانتان احساس خواهید کرد.

در مواردی این مزه‌ی بد دهان که شبیه بوی صابون است را در زمان اسهال، استفراغ یا درد شکم نیز احساس می‌کنید که این یکی از علائم مسمومیت بوده و باید در چنین شرایطی به پزشک مراجعه کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.