تصادفات جاده‌ای

قاتلی به نام تصادفات جاده‌ای که میلیون‌ها ایرانی را به کام مرگ می‌کشاند! (بررسی آمار)

تصادفات جاده‌ای ایران، بزرگ‌ترین قاتل مردم کشور عزیزمان به‌حساب می‌آیند؛ هرساله تعداد زیادی از هم‌وطنان ما به دلیل تصادفات جاده‌ای و تصادف‌هایی که مرتبط با اتومبیل‌ها خواهد بود، جان خود را از دست می‌دهند. در مطلب قبل کشورهایی که بیشترین تصادفات جاده‌ای را داشته اند معرفی کردیم اما در این مطلب ضمن ارائه آمارهای دردناک، به دلایل کشتار مردم در این حوادث می‌پردازیم تا شاید زنگ خطری برای بسیاری از ما باشد.

تصادفات جاده‌ای

آمار دردناک تصادفات جاده‌ای در ایران!

تنها در سال 1396 خورشیدی 16 هزار و 201 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را ازدست‌داده که 1.7 درصد به نسبت سال 1395 افزایش را نشان می‌دهد. در تازه‌ترین آمارها، تنها در نوروز سال 97 حوادث جاده‌ای و در پی آن مرگ‌ومیر مردم تا 3 درصد افزایش‌یافته و به عبارت ساده‌تر، سالانه به‌طور میانگین چیزی در حدود 16 هزار ایرانی جان خود را در حوادث رانندگی از دست می‌دهند.

در نوروز 1397، 1 هزار و 21 نفر از هم‌وطنان ما کشته‌شده و به‌جای شادی در این جشن باستانی، خاطرات تلخی را برای اقوام و بازماندگان خود رقم زدند. حوادث و سوانح اولین علت مرگ‌ومیر کودکان 8 تا 19 ساله و دومین علت مرگ کودکان زیر پنج سال است. جالب است بدانید که کشته‌های حوادث رانندگی به‌مراتب بیشتر از جنگ تحمیلی است.

بنا بر گزارش پزشکی قانونی کشور، در 8 ماهه نخست سال 1397، بیش از 12 هزار نفر از هم‌وطنان ما جان خود را در حوادث رانندگی ازدست‌داده! درنتیجه این آمار همچنان رو به افزایش است. در سال 1394 اعلام‌شده بود که ایران از بین 190 کشور در این زمینه رتبه 189 را به خود اختصاص داده و تنها یک پله جلوتر از سیرالئون در آفریقا، در قعر جدول قرار دارد. در خلال سال‌های 1377 الی 1394 خورشیدی 362 هزار و 786 نفر در اثر حوادث رانندگی جان خود را در ایران ازدست‌داده‌اند.

تصادفات جاده‌ای

مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر جاده‌ای در ایران چه هستند؟

شاید پیدا کردن ریشه دلایل، مهم‌ترین راه به جهت پیشگیری از آنها باشد. ایمنی خودروهای تولیدی در ایران را می‌توان مهم‌ترین عامل به جهت پیشگیری از تصادفات و یا حداقل کاهش تلفات انسانی عنوان کرد. درحالی‌که بسیاری از کشورهای جهان از سال‌های بسیار دور استفاده از “کیسه هوا” یا همان ایربگ را به‌صورت اجباری در خودروهای خود مورداستفاده قرار می‌دهند، این آپشن تنها چند سالی است که در برخی از اتومبیل‌ها مورداستفاده قرارگرفته و البته گزارش‌های متعددی از عدم کارکرد صحیح آن در خودروهای تولید داخل منتشرشده است.

به‌واقع عملکرد نه چندان مطلوب آپشن هایی که از جان انسان‌ها در چنین حوادثی محافظت می‌کنند، یکی از این عوامل به شمار می‌رود. برای مثال بد نیست بدانید که پراید و پژو بیشترین تلفات جاده‌ای را به نام خود ثبت کرده‌اند. یکی دیگر از این عوامل، مشکلات جاده‌ای، عدم ایمن‌سازی راه‌ها و توجه به چنین مواردی است که البته در سال‌های اخیر قدم‌هایی در این راه برداشته‌شده است.

مرگ فقط برای همسایه!

بسیاری از ما با این عادت بسیار بد بزرگ‌شده‌ایم که چنین اتفاقاتی جان ما را تهدید نکرده و تنها برای دیگران روی می‌دهد. رانندگی به دور از قوانین، تخطی از قوانین راهنمایی و رانندگی، سبقت غیرمجاز از سمت چپ، سرعت غیرمجاز، خواب‌آلودگی و خستگی راننده هم ازجمله مواردی است که بیشترین آمار قربانی‌ها را به خود اختصاص داده است. به‌واقع در بسیاری از تصادفات جاده‌ای شاهد اشتباهات فردی بوده‌ایم و به‌سادگی جان بسیاری از افراد به دلایل یادشده درخطر افتاده است. پس بااحتیاط برانیم.

تصادفات جاده‌ای

مسافرت‌هایی که فقط و فقط با ماشین شخصی انجام می‌شود!

متأسفانه برخلاف کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته، مسافرت در ایران عمدتاً با خودروهای شخصی انجام می‌شود. به دلیل قیمت بالای مسافرت هوایی و هزینه بلیت های هواپیماها که گران‌ترین نوع مسافرت در ایران به شمار می‌روند، بسیاری را مجبور به تردد جاده‌ای کرده است.

قطار هم پس از هواپیما، جزو ایمن‌ترین سفرهای جهان است که بازهم به دلایلی ایرانیان چندانی به مسافرت با آن مبادرت نمی‌کنند. به‌عنوان‌مثال در بسیاری از مسیرها، نبود قطارهای مسافربری یک ایراد بزرگ به شمار می‌رود. هرچند که به‌تازگی متوجه شده‌ایم که در بخش قطارهای سریع‌السیر نیز مشکلاتی به وجود آمده است. به‌هرحال مسافرت با هواپیما و قطار به‌عنوان ایمن‌ترین سفرهای جهان و ایران به شمار می‌روند.

مسافرت و تردد را عمومی‌تر نماییم

در بسیاری از موارد می‌توان مسافرت با اتوبوس و یا حتی خودروهای سواری زردرنگ را به‌جای مسافرت با اتومبیل شخصی انتخاب کرد. رانندگی در جاده قوانین مخصوص به خود را داشته و به‌طور حتم راننده‌ای که در جاده‌های خاص رانندگی کرده باشد، همچنین مورد تائید راهنمایی و رانندگی نیز باشد، می‌تواند رانندگی به‌مراتب بهتر از افراد عادی را به نمایش بگذارد. شما با عدم استفاده از خودروهای شخصی در جاده‌ها، جان خود و خانواده خود را کمتر به خطر خواهید انداخت.

تصادفات جاده‌ای

جاده‌های شلوغ ایران و رالی مرگبار بدون جایزه!

به دلایلی که در بالا عنوان شد، جاده‌های ایران از ترافیک بالایی برخوردار بوده و همین امر سبب به وجود آمدن برخوردهای بیشتری می‌شود. از سوی دیگر عدم توجه به قوانین رانندگی در جاده‌ها، سرعت بیش‌ازحد و احساس اعتمادبه‌نفس کاذب، تکیه‌بر توانایی خودروهای داخلی و مقایسه اشتباه آنها با مدل‌های پیشرفته جهانی، ازجمله مواردی است که می‌توانند حسابی ما را در دردسر بیندازند!

این مسابقه تنها می‌تواند به مرگ ما و عزیزان ما منتهی شده و هیچ جایزه‌ای در انتهای مسیر وجود ندارد. دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.

کامیون‌های چرخ بزرگ، چرخ‌گوشت جاده‌های ایران!

متأسفانه کامیون‌های چرخ بزرگ در ایران به‌عنوان یک چرخ‌گوشت جاده‌ای عمل می‌کنند! این اتومبیل‌های غول‌پیکر در سال‌های بسیار دور به‌منظور کار در بخش‌هایی مانند معادن طراحی‌شده و حرکت آنها در بسیاری از جاده‌های جهان کاملاً ممنوع است. این اتومبیل‌های مرگبار دارای دید محدودی به نسبت اطراف بوده و به دلیل چرخ‌های بزرگ و فاصله شاسی از زمین، پس از برخورد با اتومبیل‌های سواری، آنها را به زیر خود می‌کشد.

پلیس راهنمایی و رانندگی قوانین نه چندان سخت‌گیرانه‌ای را برای تردد این کامیون‌ها اعمال کرده است؛ به‌عنوان‌مثال اجبار به نصب سپر در جلوی کامیون ازجمله آنها است که همان‌طور که گفته شد، توسط بسیاری از رانندگان چندان جدی گرفته نشده و این کامیون‌ها همچنان بسیاری از هم‌وطنان را به کام مرگ می‌کشانند…

امتیاز: 4.5 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar محمد گفت:

    ریشه همه اینها در پرخاشگری نهفته ما در رانندگی داره که نمیتونیم وسط خط و با سرعت مناسب حرکت کنیم یا از فرعی میخوام بیام اصلی، گور بابای بقیه بدون توقف بپر وسط خیابون
    یا دیگه اینکه بی شعوری در حق دیگران و ضایع کردن اعصاب مردمو زرنگی حساب کردن
    و گرنه به پراید و بنز ربطی نداره همین دو عامله! طرف دو تا زنون رو ماشینش میندازه فکر میکنه ماشینش لامبورگینی شده و با همون حس و حال تو خیابونها میخواد نزدیک چراغ قرمز 120 تا بره! خب با این آدم چیکار باید کرد؟ طرف بشی احتمالا چاقو بکشه یا اینکه کسی هم نیست شکایتشو بکنی ! این از اولی بدتره!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.