لوتوس اویا

لوتوس اویا معرفی شد؛ سوپر اسپرت الکتریکی 2000 اسب بخاری با قیمت دو میلیون دلار

شرکت انگلیسی لوتوس بالاخره به صورت رسمی خودروی تمام الکتریکی 1973 اسب بخاری خود را معرفی کرد. این محصول که لوتوس اویا (Evija) نام دارد قیمتی نزدیک به دو میلیون دلار خواهد داشت.

خودروسازی لوتوس معمولا با مدلهای اسپرت کوچک و چابکی شناخته می‌شود که قیمت قابل قبولی دارند. برای مثال لوتوس الیزه 52 هزار دلار و لوتوس اِوورا 400، صد هزار دلار قیمت دارند. اما اویا که در فارسی به اشتباه اویجا هم نوشته می‌شود، خودرویی کاملا متفاوت با سایر محصولات این شرکت است.

قدرتمندترین هایپرکار الکتریکی دنیا

خودروهای اسپرت لوتوس معمولا قدرت موتور متوسطی در کلاس خود دارند، اما طبق تبلیغات این شرکت، اویا قدرتمندترین خودروی کارخانه‌ای الکتریکی در دنیا خواهد بود. در این مدل از چهار موتور الکتریکی استفاده شده که در مجموع 1973 اسب بخار قدرت و 1700 نیوتون متر گشتاور به چرخها منتقل می‌کنند. شتاب صفر تا 96 کیلومتر این خودرو کمتر از سه ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به 320 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

رانندگان با یک بار شارژ کامل می‌توانند به مدت هفت دقیقه با حداکثر سرعت از اویا استفاده کنند، پس از این مدت قدرت خروجی موتورها به تدریج کاهش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که به طور کلی باتری‌های خودروهای الکتریکی در صورتی که تحت فشار زیادی قرار بگیرند به دلیل گرم شدن و مسائل فنی به سرعت تخلیه می‌شوند، به همین دلیل است که تولیدکنندگان اصلی خودروهای سوپر اسپرت مثل فراری و لامبورگینی در حال حاضر تمایل چندانی برای ساخت خودروهای تمام الکتریکی ندارند.

لوتوس اویا با قیمت نزدیک به دو میلیون دلار، رقیبی جدید برای خودروهای الکتریکی پینینفارینا باتیستا و ریماک C-Two خواهد بود. محصول جدید لوتوس با همکاری گروه مهندسی ویلیامز ساخته شده. این شرکت حضوری فعال در مسابقات فرمول یک و فرمول ای (مسابقات خودروهای برقی) دارد.

سبک و آیرودینامیک

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی لوتوس، اویا با وزن 1680 کیلویی خود سبک وزن ترین هایپرکار الکتریکی دنیاست. استفاده از شاسی یک تکه کربنی کمک زیادی به کاهش وزن این مدل کرده است. برای رسیدن به نتایج آیرودینامیکی بهتر، خبری از آینه‌های جانبی در این خودرو نبوده و به جای آن از دوربینهایی در جلو و سقف ماشین استفاده شده.

در صورتی که رانندگان خودرو را در حالت مسابقه‌ای قرار دهند، اسپویلر (بال) عقب به صورت خودکار از جای خود بلند شده و دریچه‌ها و کانال‌های هوایی که برای چسبندگی بیشتر اویا به زمین طراحی شده‌اند وارد مدار خواهند شد.

فرمان لوتوس اویا مشابه خودروهای فرمول یک خواهد بود
باتری‌ها

به جز قدرت فوق العاده بالا و وزن کم، ویژگی دیگری که در این خودرو به چشم می‌خورد سرعت شارژ باتری‌های آن است. به گفته لوتوس، باتری‌های اویا کمترین زمان شارژ در دنیا را دارند و با استفاده از  شارژرهای 800 کیلوواتی که در آینده در دسترس عموم قرار خواهند گرفت، می‌توان تنها در 9 دقیقه آنها را به طور کامل شارژ کرد. اما در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی‌های موجود، هشتاد درصد از ظرفیت باتری‌ها در 18 دقیقه شارژ خواهد شد. همچنین با یکبار شارژ کامل می‌توان 400 کیلومتر با این خودرو رانندگی کرد. این باتری‌ها در پشت صندلی‌ها تعبیه شده‌اند.

جیلی

اویا اولین خودروی کاملا جدید لوتوس خواهد بود که تحت مدیریت جیلی تولید می‌شود. کمپانی جیلی از سال 2017 حدود 51 درصد از سهام لوتوس را خریداری کرده و به این ترتیب مالک آن محسوب می‌شود. لوتوس قصد دارد تا با حمایت این شرکت چینی خانواده محصولات خود را توسعه دهد. این احتمال وجود دارد که تا سال آینده لوتوس تولید یک اس یو وی اسپرت را نیز آغاز کند.

تولید لوتوس اویا از سال آینده در کارخانه این شرکت در انگلستان انجام خواهد شد. گفته شده که تنها 130 عدد از این مدل تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: یک هفته با مازراتی گرن توریسمو اسپرت

امتیاز: 3.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.