معلمان و دانش‌‌آموزان

چند راهکار ساده در راستای آموزش بهتر و ارتباط قوی‌تر معلمان و دانش‌‌آموزان

همان‌طور که در مطالب گذشته ذکر کردیم سیستم آموزشی ما در ایران مشکلات زیادی دارد و عمدتاً بدون نتیجه و خروجی است. درنتیجه ازآنجایی‌که این سیستم آموزشی تغییر نمی‌کند بد نیست که معلمان از روش‌های جدید و تأثیرگذاری در تدریس و ارتباط با دانش‌آموزان استفاده کنند. البته شایان‌ذکر است که این حقوق پایین و اعتراضات اخیر معلمان، دل‌ودماغی برای روش‌های جدید تدریس برایشان باقی نمی‌گذارد. به‌طورکلی ما قصد داریم تا در این مطلب چند روش نوین برای آموزش بهتر و ارتباط قوی‌تر معلمان و دانش‌‌آموزان را ارائه کنیم.

معلمان و دانش‌‌آموزان

آموزش بهتر و ارتباط قوی‌تر معلمان و دانش‌‌آموزان

برای آموزش نوین باید در مرحله‌ی اول، ارتباط عمیق و خوبی بین معلمان و دانش‌‌آموزان ایجاد شود. درواقع معلمان باید سعی کنند تا با چند راهکار ساده، دانش‌آموزان را به خود و درس علاقه‌مند کنند. بهترین معلمان آنهایی هستند که قادر به به‌کارگیری توانایی دانش‌آموزان باشند. درواقع معلمان باید بتوانند پتانسیل دانش‌آموزان را بشناسند و با روابطی محترمانه و صمیمی از توانایی دانش‌آموزان درزمینه‌های درست و مهم استفاده نمایند. معلمان باید از همان اوایل سال تحصیلی اعتماد دانش‌آموزان را به‌دست آورند و کلاس‌های درس را تبدیل به محلی برای رشد دانش‌آموزان کنند. روابط مثبت معلمان تأثیر زیادی در تربیت و یادگیری دانش‌آموزان خواهد داشت.

ساختارشکنی در کلاس‌های درس

اکثر کلاس‌های درس به یک شکل هستند و بعد از مدتی، اغلب تکراری و زننده خواهند بود. کلاس‌های درس نباید ساختار خاصی داشته باشد بلکه باید متناسب با نیاز کلاس از روش‌های آموزشی مختلفی استفاده کنند تا نظر تمامی دانش‌آموزان به درس جلب شود. ساعات یادگیری باید بهترین اوقات دانش‌آموزان باشد و باید به‌قدری جذاب شکل بگیرد که دانش‌آموزان از کلاس‌هایشان فراری نشوند. درواقع معلمان باید قدرت تشخیص و شناسایی بالا داشته باشند تا علایق دانش‌آموزان را به‌سرعت پیدا کنند و از طریق علایقشان تدریس را آغاز کنند.

آموزش با شور و اشتیاق بیشتر

شور و اشتیاق معلمان در کلاس‌های درس می‌تواند تأثیر زیادی در یادگیری دانش‌آموزان داشته باشد. باید اشاره‌کنیم که هیجان یک حالت مسری بوده و به‌راحتی به اطرافیان انتقال می‌یابد. وقتی معلمان با شوق و هیجان آموزش دهند این انرژی را به دانش‌آموزان خود هم منتقل می‌کنند. درواقع اگر معلمان شوقی برای آموزش نداشته باشند دانش‌آموزان هم شوقی برای یادگیری نخواهند داشت و به‌کلی آموزشی بی‌نتیجه خواهد بود که هم‌اکنون شاهد آن هستیم.

معلمان و دانش‌‌آموزان

انتقال نگرش مثبت به دانش‌آموزان

همه‌ی انسان‌ها، روزهای بدی در زندگی دارند حتی معلمان. اما برای همه‌ی ما مهم است که مسائل شخصی را درگیر مسائل کاری نکنیم و در محیط کاری کاملاً آماده و پرانرژی رفتار کنیم. درواقع یک رفتار حرفه‌ای این است که یک معلم با داشتن مشکلات و مسائل مختلف در زندگی بتواند همچنان روی خوشی به دانش‌آموزان نشان دهد و باانرژی مثبت آموزشی مفید و کاربردی را در اختیارشان قرار دهد. معلمان باید با این روند به دانش‌آموزان بیاموزند که حتی باوجود مشکلات مختلف، زندگی همچنان ادامه دارد و نباید تسلیم شد. قطعا این دیدگاه در ذهن دانش‌آموزان تأثیر مثبتی خواهد داشت و موجب ارتباط قوی معلمان و دانش‌‌آموزان می‌شود.

کلاس درس نباید یکنواخت باشد

آموزش و یادگیری نباید خسته‌کننده و یکنواخت شود. دانش‌آموزان دوست دارند تا همراه با درس شوخی کنند و بخندند. درواقع موضوعات طنز، ذهن دانش‌آموزان را برای یادگیری فعال‌تر می‌کند و به آنها انرژی بیشتری می‌دهد. به همین دلیل دانش‌آموزان در برخی کلاس‌ها گذر زمان را احساس نمی‌کنند. تدریس و آموزش نباید برای دانش‌آموزان تبدیل به عادت شود بلکه باید ماجراهای مختلفی را برایشان به همراه داشته باشد. شوخی و طنز در بین تدریس بهترین اتفاق برای یادگیری دانش‌آموزان خواهد بود و کلاس را به محیطی دوستانه و صمیمی تبدیل خواهد کرد. درنتیجه شوخی و طنز باعث ارتباط قوی‌تر معلمان و دانش‌‌آموزان خواهد شد.

معلمان و دانش‌‌آموزان

ایجاد سرگرمی در حین آموزش

آموزش‌های گفتگو محور معمولاً خواب‌آور و کسل‌کننده هستند. دانش‌آموزان به فعالیت‌هایی سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز در راستای دروس مختلف نیاز دارند تا به درس‌ها علاقه‌مند شوند و حس کنجکاوی‌شان فعال شود. هیچ دانش‌آموزی به سخنرانی معلمانش اهمیت نمی‌دهد حتی اگر این صحبت‌ها دو طرفه باشد. دانش‌آموزان به بازی و سرگرمی‌ها علاقه‌ی بیشتری دارند درنتیجه بهتر است که از همین علایقشان، آموزش‌ها منتقل شود. درواقع آموزش از طریق بازی‌ها می‌توانند دانش‌آموزان را خلاق‌تر و باهوش‌تر کند و درعین‌حال درس را برایشان لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.

علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به درس‌ها

هر دانش‌آموزی می‌داند که باید درس بخواند و یک سری محتوا را در هرسال تحصیلی بیاموزد. اما آموزشی ماندگار می‌شود که متفاوت باشد و در ذهن دانش‌آموز بنشیند. درواقع آموزش‌های متفاوت می‌تواند در اشتیاق و علاقه دانش‌آموزان به درس تأثیرگذار باشد. کلاس‌های درس باید با مشارکت دانش‌آموزان همراه باشد و مشارکت بیشتر می‌تواند با یادگیری بیشتر آن‌ها رابطه مستقیم داشته باشد. درواقع معلمان باید برای تدریس دروس خود به دنبال راه‌هایی خلاقانه‌تر و متفاوت‌تر باشند تا بتوانند دانش‌آموزان را به درس علاقه‌مند کنند.

ترکیب داستان‌های آموزنده با درس‌ها

داستان‌ها بیشتر در ذهن دانش‌آموزان می‌ماند. درواقع بیان داستان‌ها در هنگام تدریس می‌تواند در یادگیری بهتر و عمیق دانش‌آموزان مؤثر باشد. دروس تاریخ و جغرافیا ازجمله دروسی هستند که به روش داستانی بهتر در ذهن دانش‌آموزان می‌نشیند و هرگز فراموش نخواهد شد. درواقع داستان‌ها می‌توانند مفاهیم درس را بهتر و واضح‌تر به دانش‌آموزان منتقل کنند. داستان‌ها می‌توانند ارتباط دانش‌آموز را با یک محتوای سخت و نامفهوم برقرار کنند. پس چه خوب است که در تدریس برای ارتباط قوی‌تر معلمان و دانش‌‌آموزان از این روش آموزشی استفاده شود.

معلمان و دانش‌‌آموزان

علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به زندگی

علاوه بر آموزش درس‌های مختلف، معلمان باید زندگی را هم به دانش‌آموزان بیاموزند. درواقع معلمان با تعیین فعالیت‌ها و وظایف مختلف برای دانش‌آموزان می‌توانند آن‌ها مسئولیت‌پذیر و منضبط تربیت کنند. همچنین با انجام فعالیت‌های مختلف در کلاس می‌توانند انجام کارهای گروهی و سازگاری با دیگر دوستان را به آنها یاد دهند. درواقع معلمان با ارائه کردن و انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه و خارج از کتاب و درس باید شیوه‌ی صحیح زندگی و فرهنگ درست را به دانش‌آموزان بیاموزند.

احترام گذاشتن به دانش آموزان

دانش آموزان باوجوداینکه هنوز از درک بالایی برخوردار نیستند و هنوز مسائل مهم را متوجه نمی‌شوند اما همچنان نیازمند احترام‌اند و بهترین روش برای تربیت افراد، احترام گذاشتن به آن‌ها خواهد بود. درواقع معلمان اگر می‌خواهند مورداحترام باشند باید به دانش‌آموزان احترام بگذارند. باید بگوییم که دانش‌آموزان به معلمان احترام نمی‌گذارند مگر زمانی که از آنها احترام دریافت کنند. درواقع احترام باید یک رفتار متقابل باشد. رفتار حرفه‌ای به این صورت است که تحت هر شرایطی با دانش‌آموزان محترمانه و درعین‌حال صمیمی رفتار کنید. احترام گذاشتن معلمان و دانش‌‌آموزان در محیط مدرسه مهم‌ترین اصل آموزش و تربیت است.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.