سفره هفت سین

ویژه نوروز: عناصر اصلی و فرعی سفره هفت سین را بشناسید و با نماد هر یک آشنا شوید

حتماً می‌دانید که هر یک از عناصر هفت سین معنا و مفهوم خاصی دارند و به علت خاصی در سفره قرارگرفته‌اند. چیدن سفره هفت سین هم یک سنت دیرینه و با ارزش برای ایرانیان بوده که از گذشتگان باقی‌مانده است. پس چه خوب است که با نماد و معنای هر یک از این عناصر آشنا شویم و علت چیدن سفره هفت سین را بدانیم. به همین دلیل در ادامه جزییاتی را در راستای سفره هفت سین در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد و امیدواریم که موردتوجه‌تان قرار گیرد.

نماد سفره هفت سین

قطعاً می‌دانید سفره هفت سین از هفت عنصر با فلسفه و نمادی خاص تشکیل‌شده که در ادامه این نمادهای سفره هفت سین را در ارائه می‌کنیم. اما چرا هفت؟ گفته می‌شود 7 عددی است که به نوعی در جایگاه خاصی قرارگرفته و می‌توان دلیل آن را هفت خوان رستم، رنگین‌کمان هفت رنگ، هفت اقلیم، هفت روز هفته و دیگر موارد این چنینی اشاره کرد.

عناصر اصلی سفره هفت سین

سنجد

سین اول هفت سین، سنجد بوده که گفته می شود نماد سنجد، سنجیده عمل کردن در سال جدید است. از سوی دیگر سنجد نماد دوستی و محبت نیز است (میوه درخت عشق) و گفته می شود که خوب است برای خوش یمنی در جنوب غرب سفره قرار گیرد.

سیب

سیب که نشانه پاکی و سلامتی است و گفته می‌شود که باید به تعداد افراد خانواده در ظرف قرار گیرد و باید در مرکز سفره باشد. در نهایت هم باید به نشان عشق به خانواده این سیب‌ها خورده شوند تا خراب نشوند. سیب در واقع سال جدید را بدون بیماری و با سلامتی به همراه خواهد آورد.

سبزه

سبزه در هفت سین نماد تولد و زندگی دوباره بوده و انرژی مثبتی و شادابی را به همراه خواهد داشت. برای نظم بخشیدن به آن باید حتماً یک روبان را به دورش بپیچیم. سبزه هفت سین باید در جنوب شرق یا شرق سفره قرار گیرد.

سمنو

سمنو در سفره نماد قدرت و برکت بوده و این نماد از آنجایی می‌آید که سمنو یک ماده غذایی انرژی‌بخش و مقوی است. به همین دلیل در سفره مظهر قدرت و مقاومت است. بر اساس گفته‌ها سمنو باید در جنوب شرق سفره یا در مرکز آن قرار گیرد.

سیر

سیر در هفت سین در واقع مسئولیت محافظت از انرژی‌های منفی را به عهده دارد زیرا سیر قادر است تا تمام میکروب‌های بدن را از بین ببرد. بر اساس گفته‌های بهتر است که سیر برای انرژی بهتر در بخش شرقی سفره قرار گیرد.

سرکه

سرکه در هفت سین نماد تسلیم شدن و پذیرفتن است. در واقع سرکه به معنای این است که در سال جدید تمامی سختی‌های را می‌پذیریم و با تمام مشکلات همچنان به زندگی ادامه خواهیم داد.

سماق

در هفت سین، سماق نماد صبوری است درواقع ازآنجایی‌که سماق به رنگ طلوع خورشید است، آغازی دوباره را به ما خبر می‌دهد و یادآور می‌شود که با صبر و بردباری زندگی معنا و ادامه خواهد داشت.

سفره هفت سین

عناصر فرعی سفره هفت سین

باید اشاره‌کنیم که موارد ذکرشده درواقع عناصر اصلی هفت سین بودند و در هفت سین موارد دیگری هم قرار می‌گیرند که هر یک معنا و مفهوم خاص خود را دارند. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

سنبل

ازآنجایی‌که سنبل اولین گلی است که پس از پایان فصل زمستان می‌روید و زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد در سفره قرار می‌گیرد. سنبل نماد حیات و زندگی دوباره است و نوروز را نوید می‌دهد.

آینه

آینه باید به گونه ای قرار گیرد که تصویر کامل سفره را در خود جای دهد. آینه نماد آب بوده و باید در بخش شمالی سفره قرار گیرد.

تخم‌مرغ رنگی

بر اساس گفته‌ها، تخم‌مرغ نماد باروری بوده و گفته می‌شود که حتماً باید از تخم‌مرغ واقعی استفاده شود.

خوشه گندم

گندم نشان ثروت است و اگر در سفره قرار گیرد خوش‌یمن و زیبا خواهد بود.

سکه

سکه نیز در هفت سین رایج شده و نشان ثروت است اما بدانید که سکه یکی از هفت سین نیست و نباید جایگزین عناصر اصلی هفت سین شود. گفته می‌شود که سکه باید به‌گونه‌ای قرار گیرد که در آینه نمایان شود و تعداد سکه‌ها باید فرد باشد.

کتاب

در هفت سین باید یک کتاب قرار گیرد و این کتاب می‌تواند قرآن یا هر کتاب دیگری باشد. کتاب نماد آگاهی بیشتر در سال جدید خواهد بود.

شمع

شمع به چرخش انرژی در خانه کمک می‌کند و بهتر است بیش از دو شمع را بر روی سفره هفت سین قرار دهید و آنها را روشن نمایید. شمع انرژی مثبت و خوبی را در خانه پخش خواهد کرد.

اگر موارد دیگری وجود دارد که ازقلم‌افتاده یا شما عزیزان از پیشینیان خود شنیده‌اید، این موارد را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 4.3 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۲ دیدگاه

  1. Avatar دان گفت:

    سلام
    من از عکس کارتونیه شما اسکرین گرفتم،واسه پروفایلم

  2. Avatar Negin گفت:

    مرسی خانم مجدی عزیز. عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.