علت احساس تشنگی زیاد

پنج علت احساس تشنگی زیاد در طول روز که باید جدی بگیرید

آیا برای شما پیش آمده که در طول روز احساس تشنگی زیاد داشته باشید؟ در بسیاری از موارد این احساس تشنگی با نوشیدن آب از بین می‌رود، اما در صورتی که با نوشیدن مقدار مناسب آب این احساس کماکان در شما وجود دارد، ممکن است که دلیل جدی‌تری مثل یکی از پنج عامل زیر باعث تشنگی شدید شما شده باشد که باید به فکر درمان آنها باشید. در ادامه با دینو همراه باشید تا شما را با این عوامل آشنا کنیم.

1-دریافت آب ناکافی

همانطور که بالاتر گفتیم مهمترین و بدیهی‌ترین دلیل تشنگی زیاد، نرسیدن آب کافی به بدن است. اینکه هرکس در طول روز به چه مقدار آب نیاز دارد بستگی به عوامل زیادی مثل سن، وزن و دمای کاری دارد. اما اگر در محیطهای گرم کار و زندگی می‌کنید مطمئنا باید به میزان زیادی در طول روز آب بنوشید. برای تست این موضوع که آیا آب کافی به بدنتان می‌رسد یا نه، بهترین روش مشاهده رنگ ادرار است. ادرار کم رنگ به این معنی است که به میزان کافی آب دریافت کرده‌اید.

2-رژیم غذایی

رژیم گرفتن یکی از عواملی است که می‌تواند تاثیر زیادی بر احساس تشنگی داشته باشد. مثلا یکی از عوارض جانبی رژیم کِتو که در آن کربوهیدراتها با چربی‌ها جایگزین شده‌اند، احساس تشنگی مفرط است. در این رژیم افراد از مواد غذایی‌ای مثل سس مایونز، پنیر و خامه زده شده به میزان زیادی استفاده می‌کنند و در عوض برخی مواد غذایی مثل برنج، سیب زمینی و ماکارونی را مصرف نمی‌کنند.

نمک یکی دیگر از مواد غذایی‌ای است که باعث ایجاد احساس تشنگی می‌شود. نمک آب درون سلولها را جذب کرده و این ترتیب بدن به آب بیشتری احتیاج پیدا می‌کند. کرفس لیمو و چغندر از دیگر موادی هستند که شما را تشنه می‌کنند.

رژیم غذایی یکی از مهمترین عوامل احساس تشنگی محسوب می‌شود.
رژیم غذایی یکی از مهمترین عوامل احساس تشنگی محسوب می‌شود.

3-مشکلات تیروئید

علائم مربوط به یک غده تیروئید پرکار در افراد متفاوت است اما یکی از علائم آن تشنگی زیاد است. البته در صورتی که مشکلات تیروئیدی دارید و احساس تشنگی زیادی می‌کنید نباید بترسید. اما اگر این احساس تشنگی با علائمی مثل کم شدن وزن، لرزش دستها، خستگی زیاد، حملات عصبی و سرگیجه همراه است پیشنهاد می‌کنیم که به دکتر مراجعه کنید.

4-دیابت

یکی از مهمترین نشانه‌های دیابت نوع یک و نوع دو، احساس تشنگی زیاد در طول روز و دستشویی رفتن مکرر است. هنگامی که به دیابت دچار هستید کلیه‌ها به دلیل اینکه توانایی کنترل درست گلوکز و قندخون بالای بدن شما را ندارند به مشکل دچار می‌شوند. گلوکز جذب مایعات زیادی دارد و به همین دلیل کلیه‌ها باید نسبت به حالت عادی میزان بیشتری از مایعات را عبور دهند که باعث احساس تشنگی زیاد و در نتیجه دستشویی کردن مکرر می‌شود.

5-داروها

داروهای بسیاری وجود دارند که احساس تشنگی یکی از عوارض جانبی آنها محسوب می‌شود. داروهای ضد حساسیت، ضد افسردگی و داروهایی که به فشار خون مربوط هستند از این قبیل مواد محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید در مورد فشار خون بالا و علائم، عوارض و درمان آن بدانید

امتیاز: 3.3 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.