چرا به قضاوت دیگران اهمیت می‌دهیم

اهمیت دادن به اینکه دیگران در مورد ما چه فکر می‌کنند طبیعی است. این یک واکنش طبیعی برای انسان است، شبیه ترشح بزاق زمانی که یک غذای هوس‌انگیز می‌بینید. همه ما می‌خواهیم توسط همسالان و عزیزان خود پذیرفته شویم و نه ترد شویم، بنابراین مطمئناً قضاوت دیگران برایمان مهم است.

با این حال، تفاوت زیادی بین مراقبت و نگرانی دائم در مورد قضاوت شدن وجود دارد. وقتی نگران قضاوت دیگران به خاطر اعمال و تصمیماتمان هستیم، افکار خودباخته بیشتر و بیشتر شروع به جوشیدن می‌کنند.

قضاوت شدن

این تقصیر شما نیست که خیلی اهمیت می‌دهید

نگرانی در مورد پذیرفته نشدن فقط روانی نیست (اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که طرد شدن همان مسیرهای عصبی را تحریک می‌کند که هنگام تجربه درد فیزیکی فعال می‌شوند)، بلکه بیولوژیکی است. در DNA شما هست.

ترس از طرد شدن به اجداد شکارچی ما برمی‌گردد. اگر از قبیله خود طرد می‌شدند، ممکن بود غذا، گرما یا محافظت لازم برای زنده ماندن را نداشته باشند. حتی اگر عواقب وخیم مشابهی در دنیای مدرن وجود نداشته باشد، این نگرانی می‌تواند به شدت مزاحم و درگیرکننده باشد به خصوص اگر در حال حاضر از منطقه راحتی خود خارج شده‌اید یا احساس می‌کنید کاری انجام داده‌اید که جایگاه خود را در جهان به خطر بیندازد ( مثلاً از دست دادن شغل، خجالت کشیدن در ملاء‌عام و… )

اما شرم چه ربطی به این قضیه دارد؟

شرم زمانی به وجود می‌آید که استانداردهای مورد انتظار یا قوانین اخلاقی درک شده را نقض کنید. این به شما این باور را می‌رساند که به دلیل مرتکب شدن  اشتباه یا انجام کاری که از آن پشیمان شده‌اید، ارزش کمتری دارید. و زمانی که مزمن باشد، می‌تواند به شما این احساس را بدهد که اساساً نقص دارید یا «کافی نیستید». همه اینها شما را به دنبال تایید خارجی می‌اندازد. مشکل اینجاست که هیچ سطحی از تایید خارجی نمی‌تواند خلأ ایجاد شده شرم را پر کند.

5 راه برای تسلط بر هنر عدم اهمیت به قضاوت دیگران

زمانی را به تنهایی بگذرانید

برای اینکه بدانید چه چیزی واقعا برای شما مهم است، باید صدای دیگران را از ذهن خود خارج کنید. زمانی را به تفکر در مورد ارزش‌ها، اهداف و آنچه شما را خوشحال می‌کند اختصاص دهید و آن را یادداشت کنید. تمرین مراقبه را شروع کنید. مهم نیست چگونه این کار را انجام می‌دهید ، فقط آن را انجام دهید.

“بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست؟”

با این آگاهی که نمی‌توانید همه را راضی کنید و بیشتر مردم به هر حال مشغول نگرانی خودشان هستند، از خودتان بپرسید که دفعه بعد که می‌خواهید کاری را انجام دهید، یا چیزی بگویید که خواسته واقعی شماست ، بدترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد چیست؟ این احتمال وجود دارد که کسی شما را صدا بزند یا درباره شما بد فکر کند و اگر چنین کردند، فقط بدانید که این بازتابی از آنهاست، نه شما. به هر حال نمی توانید قضاوت دیگران را کنترل کنید.

کمال‌گرایی را کنار بگذارید

به خاطر داشته باشید که همه اشتباه می‌کنند. این بخشی از انسان بودن است و می‌تواند یک کاتالیزور بزرگ برای رشد باشد.

مهربانی درونی خود را گسترش دهید؟

به خودتان اجازه دهید تا چیزی را که حس می‌کنید، بدون قضاوت دوباره احساس کنید. روی ابراز احساسات خود، داشتن رحم و دلسوزی برای خود و مهربان تر شدن به جای سرزنش خود کار کنید.

بدانید که افراد دیگر نیز چمدان دارند

حتی اگر متقاعد شده‌اید که دیگران درباره شما به چیزهای منفی فکر می‌کنند، به احتمال زیاد به دلیل مسائل شخصی زندگیشان است. اغلب اوقات، افراد ناامنی‌های خود را به دوستان، اعضای خانواده یا همکاران خود نشان می‌دهند، و درگیر مسائل خود هستند. با دیگران همدردی کنید.

امتیاز: 4.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.