تبدیل گروه خون اهدایی

دانشمندان راهی برای تبدیل گروه خون اهدایی به یک نوع جامع پیدا کرده‌اند

در ماه جولای سال گذشته صلیب سرخ آمریکا کمبود خون اضطراری را اعلام کرد. به بیان ساده آنها خون کافی برای کمک به همه بیمارانی که نیازمند خون بودند دریافت نمی‌کردند. حالا محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا احتمالاً راهی برای این مشکل پیدا کرده‌اند که می‌تواند برای تبدیل گروه خون اهدایی به یک خون جامع از آن استفاده کرد.

 تبدیل گروه خون اهدایی به یک نوع عمومی

در دستاورد جدید امکان این وجود دارد که خون‌هایی که گروه کم‌مصرفی دارند را به یک نوع پراستفاده تبدیل کرد. در ماه آگوست سال گذشته این پژوهشگران طرح خود را ارائه کردند و حالا نتیجه آنها در مجله Nature Microbiology منتشر شده است.

خون‌ها انواع متفاوتی دارند، دلیل این قندی است که بدن بر روی سطح سلول گلبول‌های قرمز ایجاد می‌کند. گروه خونی A یک نوع قند دارد و گروه خوبی B نوعی دیگر، نوع AB هر دو نوع قند دارد دارد و نوع O هیچ قندی ندارد. اگر به فردی گروه خوبی تزریق شود که گروه خونی اصلی اون نباشد، سیستم ایمنی بدن به آن حمله خواهد کرد و سلول‌های خون اهدایی را خواهد کشت.

 به‌عنوان مثال، شخصی که دارای گروه خونی A باشد، هرگز نمی‌تواند خونی از گروه B دریافت کند، چرا که قند خون جدید صحیح نیست و سیستم بدن به راحتی آن را پس می‌زند. اما از آنجاییکه گروه خونی O هیچ قندی ندارد هر شخص می‌تواند آن را دریافت کند. این گروه خونی یک نوعی عمومی است و درخواست برای دریافت آن بسیار بالا است.

تبدیل گروه خون اهدایی

کشف آنزیمی برای حذف قند سلول‌های خونی

در گذشته محققان دریافتند که برخی از آنزیم‌ها (مولکول‌هایی که باعث واکنش شیمیایی می‌شوند) می‌توانند قند موجود در  سلول‌های گروه‌های خونی A، B و AB را حذف کنند و آن را به گروه خونی مفیدتری O تبدیل کنند. با این حال Stephen Withers، محققی در این زمینه اعلام کرد که آنها هنوز آنزیمی که کارآمد، ایمن و در عین حال اقتصادی باشد را پیدا نکرده‌اند. جستجو برای یافتن آنزیم آنها را به روده انسان رساند.

Withers و تیم او می‌دانند که پوشش گوارشی حاوی همان قندی است که در سطح سلول‌های خونی وجود دارد و آنریم‌هایی باکتریایی در مدفوع انسانی این قندها را از پوشش گوارش جدا می‌کند. با استفاده از این آگاهی محققان قادر به جداسازی آنزیم‌هایی که قندها را از گروه‌های خونی A و B جدا می‌کند شدند و آن را تبدیل به گروه خونی O کردند که 30 برابر موثرتر از هر آنزیمی بود که تاکنون کشف شده بود.

در حال حاضر محققان در حال بررسی دوباره یافته‌های خود هستند. در قدم بعدی این آنزیم‌ها در یک شرایط بالینی آزمایش خواهد شد که مشخص خواهد کرد آیا این فرآیند تبدیل گروه خون اهدایی عواقب ناخواسته‌ای خواهد داشت یا خیر. تمامی این مراحل زمان‎بر خواهد بود، اما Withers خوش‌بین است که آنزیمی که تیم آنها کشف کرده بتواند دستاوردی باشد که تضمین کند در آینده همه افراد نیازمند به خون می‌توانند از هر نوع خون اهدایی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید در مورد فشار خون بالا و علائم، عوارض و درمان آن بدانید

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.