کشورهای شاد جهان

کشورهای شاد جهان در سال 2019 کدام کشورها هستند و علت این رتبه‌بندی چیست؟

شادی و خوشحالی با خوشبختی متفاوت است. ممکن است فردی بسیار خوشحال باشد اما خوشبخت نباشد؛ از سوی دیگر ممکن است فردی خوشبخت باشد اما احساس شادی نکند. به هر جهت کشورهایی هستند که شادترین مردم جهان را دارند به همین دلیل هر سال لیستی از کشورهای شاد جهان به همراه رتبه‌بندی آنها ارائه می‌شود. در سال گذشته نیز مطلبی از کشورهای شاد جهان در سال ۲۰۱۸ در اختیارتان قرار دادیم که امسال این لیست با تغییرات کوچکی ارائه شده است. قبل از شروع مطلب باید اشاره کنیم که کشورمان ایران در این لیست قرار ندارد و در این رتبه بندی جزو کشورهای غمگین جهان دسته‌بندی می‌شود. این رتبه‌بندی در واقع بر اساس شادی‌های ملی و تجزیه‌وتحلیل رفاه و استاندار زندگی مردم انجام می‌شود.

کشورهای شاد جهان در سال 2019

این روزها جهان روز به روز در حال تغییر است و میزان شادی و خوشحالی رو به کاهش است اما هنوز کشورهایی هستند که شادتر زندگی می‌کنند. در ادامه این کشورها را معرفی خواهیم کرد. به طور کلی در میان قاره‌ها، اروپا شادترین مردم و کشورها را در اختیار دارد.

۱۰. استرالیا

کشورهای شاد جهان

استرالیا سال گذشته هم جایگاه دهم را به خود اختصاص داده بود. استرالیا از لحاظ حمایت‌های اجتماعی و آزادی شهروندانش در جایگاه بسیار بالایی برخوردار بوده و به این دو موضوع اهمیت زیادی می‌دهد. همانطور که در مطالب قبل اشاره کردیم این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان شناخته‌شده و دارای دهمین میزان درآمد سرانه است. کیفیت زندگی در این کشور با توجه به‌سلامت عمومی، آزادی اقتصادی و حقوق سیاسی بسیار بالا است.

۹. کانادا

کشورهای شاد جهان

کانادا امسال هم در لیست 10 کشور شاد جهان قرار گرفته است. در سال گذشته کانادا جایگاه هفتم را داشت و همانطور که می بینیم امسال سقوط کرده و در جایگاه نهم قرار گرفته است. کانادا دومین کشور بزرگ جهان است و هنوز در زمینه امید به زندگی و ازدواج از رده‌بندی خوبی برخوردار است. این کشور به دلیل حجم زیاد مهاجران چند فرهنگی شده و از سوی دیگر از نظر اقتصادی دهمین کشور برتر محسوب می‌شود.

۸. نیوزیلند

کشورهای شاد جهان

نیوزیلند نسبت به سال قبل هیچ پیشرفت یا پسرفتی نداشته و پارسال هم در جایگاه هشتم قرار داشته است. این نشان می‌دهد که این کشور با ثباتی بالا، همچنان جزو کشورهای شاد جهان است. نیوزیلند دومین کشور شاد دنیا، خارج از اروپا محسوب می‌شود. این کشور توسعه‌یافته، در زمینه افزایش میزان سلامت، آموزش و کیفیت زندگی در جایگاه خوبی قرار دارد و امکانات رفاهی ایده‌آلی را در اختیار مردمش قرار می‌دهد.

۷. سوئد

سوئد

سوئد هم امسال از جایگاه نهم به جایگاه هفتم رسیده است و احتمالا مردم در یک سال گذشته زندگی شادتری را تجربه کردند. سوئد به‌عنوان هفتمین کشور ثروتمند جهان شناخته شده است.  این کشور همچنین به‌عنوان سومین کشور بزرگ در کل اتحادیه اروپا معرفی شده است. به طور کلی سوئد با وجود امکانات شهروندی و مراقبت‌های بهداشتی ایده‌آلی که برای شهروندان فراهم می‌کند و با عملکرد ملی، رفاه و برابری توانسته است تا در لیست شادترین کشورهای جهان قرار گیرد.

۶. سوئیس

سوئیس

سوئیس از سال 2015 در لیست کشورهای شاد جهان قرار دارد اما هر سال در حال سقوط است و به آرامی به سمت پایین لیست در حال حرکت است.  سال قبل جایگاه پنجم متعلق به سوئیس بود و امسال سوئیس در جایگاه ششم قرار دارد. اما باید اشاره کنیم که سطح زندگی در سوئیس بسیار بالا بوده و مردم از رفاه، آرامش و اقتصاد خوبی بهره می‌برند. امید به زندگی و خوشحالی در سوئیس بسیار بالا بوده و قطعا تجربه متفاوتی برای مهاجران به حساب می‌آید. سوئیس از ویژگی‌های برجسته‌ای مانند شفافیت دولت، آزادی مدنی، کیفیت بالای زندگی، توسعه انسانی و رقابت اقتصادی برخوردار است. 

۵. هلند

هلند

اما هلند بر خلاف سوئیس از جایگاه ششم سال گذشته، به رتبه پنجم این لیست رسیده است و در واقع پنجمین کشور شاد جهان محسوب می شود. این کشور خدمات آموزشی، خدمات بهداشتی و مزایای اجتماعی ایده آلی را در اختیار مردمش قرار می‌دهد، در نتیجه شرایط زندگی برای مردم هلند بسیار خوب است و مردمی شاد با زندگی هایی آرام را خواهیم دید. باید اشاره کنیم که این کشور جزو سریع‌ترین، صلح‌آمیزترین و داناترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود.

۴. ایسلند

ایسلند

ایسلند یک سرزمین عادلانه و صلح آمیز است که خدمات بهداشتی رایگانی را در اختیار مردمش قرار می دهد و آموزش عالی در اختیار عامه مردم قرار گرفته است. در ایسلند از هر 10 نفر یک نفر نویسنده کتاب است و مردم بسیار اهل مطالعه هستند. ایسلند در سال 2018، به عنوان اولین کشور در جهان، برای اعمال حقوق برابر برای زنان و مردان اقدام نمود و این قانون را به ثبت رساند. این کشور همچنین کشور شاخص صلح جهانی بوده و هیچ‌گونه نیروی نظامی دائمی ندارد. به طور کلی همه چیز دست به دست هم داده تا ایسلند مانند سال گذشته چهارمین کشور از کشورهای شاد جهان معرفی شود.

۳. نروژ

نروژ

نروژ در سال 2019 به عنوان سومین کشور شاد جهان شناخته شده است در حالی که سال گذشته این کشور در رتبه دوم قرار گرفته بود. نروژ زیباترین کشور اروپا بوده و میزان فساد در این کشور بسیار کم است. از سوی دیگر شاهد حمایت های اجتماعی و آزادی و حقوق انسانی در این کشور هستیم. این کشور بیشترین درآمد و بزرگ‌ترین صندوق دارایی را دارد و از کم‌ترین آمار جرم و جنایت و نابرابری برخوردار است.

۲.دانمارک

دانمارک

دانمارک در سال گذشته در رتبه سوم قرار داشت و امسال به رتبه دوم رسید. احتمالا این کشور با این سطح از زندگی در سال 2020 به جایگاه اول خواهد رسید. دانمارک از برابری بالایی برخوردار بوده و نرخ فساد در این کشور بسیار کم است. از سوی دیگر باید یادآور شویم که درآمد مردم در این کشور بسیار بالا بوده و سیستم آموزشی قوی و خدمات بهداشتی رایگان و رفاه مردم باعث شده تا این کشور در سال 2019 به دومین کشور شاد جهان تبدیل شود.

۱. فنلاند

فنلاند

در نهایت کشور فنلاند به عنوان شادترین کشور جهان در سال 2019 انتخاب شد. فنلاند در سال گذشته هم شادترین کشور جهان بود و در جایگاه اول قرار داشت. در فنلاند مردم بسیار زندگی شادی دارند و از رفاه بالایی برخوردارند. سخاوتمندی و بخشندگی مردم در این کشور بسیار بالا بوده و هیچگونه فسادی در این کشور دیده نشده است. آزادی در ازدواج، رعایت حقوق انسانی و ساختار اجتماعی عالی از ویژگی‌های این کشور است. حتی پس از بازگشت از سفر فنلاند خود هم افسرده خواهید شد.

سخن پایانی:

در نهایت باید بگوییم که شادی چیز با ارزشی است و در این سال‌ها کشورهایی چون ونزوئلا، یمن، سوریه، بوتسوانا و هند بیشترین سقوط را در شادی داشته‌اند و به طور کلی از لیست کشورهای شاد جهان خارج شده‌اند.

امتیاز: 3.9 از 5 (19 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۴۱ دیدگاه

  1. Avatar حقیقت گفت:

    من بیشتر از هر زمانی ترسیدم 😞

  2. Avatar علی گفت:

    فقط میخام به اون …ها بگم ک ایران بین کشورهای شاد آخر همس

  3. Avatar تکین گفت:

    نکته اموزنده این رتبه بندی اینست کشورهای مذهبی هیچ جایی در این لیست ندارند و کشور ها بصور تقریبی از نظر اقلیمی از سردترین به معتدل گرایش داره و میزان بارندگی و سرما نقش نسبتا مهمی داره ظاهرا و سرما باعث محافظه کاری و ارام شدن مردم میشه و خشونت رو کاهش میده استثنا استرالیا هست که چون کشور خیلی جدید و تازه ای با محیط جزیره ای هست و ارتباطی با سایر کشور ها از نظر جغرافیایی ندارد و همه مهاجرین تحصیلکرده گزینش شده هستند رفاه و طبیعتا شادی در این کشور همسطح نقاط سردسیر شده و استثنا بوده.
    نکته دیگر علت یابی کاربران بوده در مورد ایران هموطن های گرامی ایران یک کشور نرمال نیست ایران یک کشور ثروتمند هست در موقعیتی بسیار خاص و مردمی دردمند که در طول تاریخ بارها مورد انواع تهاجم های بیگانگان بوده اند و دلیلش ضعف نظامی و سیاسی ایران بعد از حمله اعراب به ایران و فساد حکومت های زرتشتی قدیمی بوده و طبیعی هست کشوری که هم ثروتمند باشد و هم ضعیف مورد تهاجمات زیادی قرار گرفته و غارت میشود از راههای مختلف و معلوم هست مردم چنین کشوری نمیتوانند شاد باشند زیرا منابع نا عادلانه و محدود بوده و اغلب جمعیت در فقر هستند و غم و اندوه در قلب چنین ملتی مطمنن خانه میکند کسی مقصر نیست جز خودمان که کشورمان را رها کرده و بدنبال سیستم سیاسی نظامی قدرتمندی نبوده ایم هرگز و فقط روزگار گذرانده ایم میتوانید تاریخ قدرتمند ترکیه را مطالعه کنید تا بفهمید چرا انها خیلی از ما ثروتمند تر و شاد تر هستند با اینکه ثروتی همسطح ما ندارند

    • Avatar Me گفت:

      جالب است که قبلا اشاره شد که “رتبه های به طور تعجب برانگیزی خوب کشورهای جنوب خلیج فارس یعنی امارات، قطر، عربستان و بحرین نشان می دهد که دین و محیط زندگی می توانند تأثیر منفی در شادی نداشته باشند. یعنی می توان در یک سرزمین برهوت و گرم و خشک و بدون طبیعت سبز زندگی کرد اما شاد بود.” بعد شما چنین نظری داده ای.

      مطالعه ی ارتباط بین اقلیم و آب و هوا و روانشناسی و جامعه شناسی جوامع جالب است اما نتیجه ای که شما گرفته ای بسیار نادرست، کوته نگرانه و ساده انگارانه است. واقعیت این است که وحشی ترین و خشن ترین اقوام تاریخ یعنی وایکینگ ها و مغول ها که به ترتیب در قرن 9 و 13 به اروپا و آسیا سرازیر شدند و جنایت ها و ویرانی های بسیاری به بار آوردند، از سرزمین های شمالی و سردسیر بودند.
      از زندگی سالیان اخیر مردم کشورهای مختلف نمی توان درباره ی آنها قضاوت کرد چراکه زندگی مردم در نقاط مختلف دنیا، بیشتر و بیشتر به هم شبیه می شود از لباس هایی که می پوشند تا غذاهایی که می خورند تا سرگرمی ها و تفریحاتشان، و شاید تاریخ، قاضی بهتری باشد.

      واقعیتِ دیگر این است که تأثیرِ برقرار بودن امنیت و صلح و نبود جنگ بسیار بسیار مهمتر از آب و هوا است در آرامش و شادی مردم یک کشور. اگر همین فردا جنگی حتی کوتاه مدت و چند ماهه در اسکاندیناوی درگیرد، خواهی دید که رتبه ی کشورهای آن منطقه برای سال بعد به زیر 100 سقوط خواهد کرد. حال این که چه کسانی و با چه اهدافی در کشورهای عمدتا مسلمان و آفریقایی جنگ به پا می کنند، بحثی دیگر می طلبد.

      در ضمن در این رده بندی، رتبه ی اتریش 10 و استرالیا 11 است و ظاهرا تمام استدلال های شما بر هواست!

      کل جمعیت 10 کشور اولِ لیست حدود 104 میلیون می باشد و نباید انتظار داشت که به طور مثال مردم ایسلند که جمعیتش اندازه ی یک شهرکه (350 هزار نفر) و یا نیوزیلند 5 میلیونی، مشکلاتی مثل مردم مکزیک یا نیجریه یا چین داشته باشند.
      دلیل شادی مردم این کشورها این نیست که دین ندارند و یا در مناطق سردسیرند بلکه این است که کشورهایی به دور از جنگ و ناامنی و درگیری های سیاسی و رقابت های شدید اقتصادی داخلی و خارجی اند و با این که قدرت های اقتصادی و تولیدی نیستند و بود و نبودشان تأثیری در اقتصاد جهانی ندارد (بر خلاف کشورهایی چون ژاپن، کره، چین، آلمان و آمریکا و …) اما منابعشان نسبت به جمعیتشان کافی و حتی زیادتر است و مردمشان در رفاه اقتصادی اند.

      و نیز برخلاف نظر شما، اگر هم ترکیه از ایران ثروتمندتر و شادتر باشه!، اختلاف آن قدر که شما تصور می کنی، نیست.

  4. Avatar محمد گفت:

    بین شاد بودن و شادابی از حیث روانشناسی تفاوت وجود داره !
    اینکه اب جو بخوری برقصی اینها هیچکدوم شادابی و رضایت قلبی نیست
    منظورم نیست که الان تو اون کشورها شادابی نیست تو کشور ما هست فقط برای اینکه ربطش به عزاداری دادن صحیح نیست. این یک امر قلبی و درونی و فطریه که در قبال از دست دادن چیزی ناراحت میشی و نمیتونی این رو با افسردگی مقایسه اش کنی

  5. Avatar علی گفت:

    از زمان صدر اسلام ، آدمهایی بودند که ذات تکلیفشان معلوم بود ، ولی حضرت محمد(ص) هم نتوانستند کاری بکنند.
    علتش هم نداشتن بصیرت در مردم بود.
    حضرت علی(ع) باید جلوی چشمشان ، زنشان را کتک بزنند.
    امام حسن(ع) باید خون به جگر شوند.
    امام حسین(ع) باید سرشان بالای نیزه ها برود و…
    فقط بخاطر اینکه ، مردم ، بصیرت پیدا کنند.
    اگر از همون اول ، حضرت محمد(ص) ، ریشه۶ همشون رو میزدند ، دیگر مردم ، رشد پیدا نمیکردن.
    خواهشا اینقدر زود قضاوت نکنید.
    یه مقدار تاریخ مطالعه کنید.
    چرا که تاریخ ، دائما تکرار میشود.
    امتحان ، همان امتحان است ، ولی آزمون دهنده ها ، تغییر میکنند.

  6. Avatar علی گفت:

    آقای با نام کاربری “ایرانی”،
    برجام ، مورد تایید قلبی رهبر نبود.
    فرض کنید که یه پدر مهربونی ، یه پسر حرف گوش نکن و بی ادب و لجبازی، مثل جنابعالی داره.
    هر چی هم که نصیحتت میکنه ، شما نه تنها گوش نمی دید ، بلکه بر علیه پدرتان ، لجن پراکنی هم میکنید.
    در چنین شرایطی ، اون پدر مهربان به خاطر اینکه سر عقل بیایید و سرتان به سنگ بخورد ، مجبور میشه که به خواسته۶ شما تن بده ، ولی نصیحت های آخرش رو هم به شما میکنه تا کمتر ضرر ببینید.
    هر آدم با شرف و هوشیاری ، از برجام بیزار و متنفره.
    منتها شماها راه افتادید تو خیابون و گفتید :
    نون و پنیر و خاویار…
    باقیش رو هم خودتون بهتر میدانید.

    • Avatar ایرانی گفت:

      این وضعیت فقط در ذهن شماها مثل رابطه پدر و پسریه و درستش اینه که بیشتر شبیه وضعیتیه که یک مدیر عامل ناشایسته و ناکاربلد و متوهم با تصمیمات اشتباهش یک شرکت رو تا آستانهء ورشکستگی کشونده و بعد تلاش میکنه تمام تقصیرها رو بندازه گردن معاونش و در وهلهء بعد کارمندای اون شرکت.

      حالا چرا اینقدر از برجام عصبانی اید؟ اگر برای کسی منفعتی نداشت برای شماها که خوب داشت. میلیاردها دلار پولهای بلوکه شده رو گرفتید و در جاهای دیگه خرج اهداف تخیلیتون کردید (به جای این که اقتصاد کشور رو رونق بدید). حالا 2 سالی هم برجام بود و الآن تمام شد و رفت. حالا دوباره میتونید به کاسبیِ تحریمتون بپردازید.
      در ضمن مذاکرات برجام قبل از دولت فعلی و در ماه های آخر دولت پاکدست آن رئیس جمهور محبوب و مردمی و خدمتگزار شروع شده بود و مطمئن باش اگر مجبور نبودند و میتونستند بدون برجام کشور رو اداره کنند، هرگز برجامی اتفاق نمی افتاد. اگر برجام نبود همهء این اتفاقاتی که الآن داره میفته، 2-3 سال زودتر می افتاد و شاید الآن خیلی چیزها فرق میکرد!

      • Avatar عقل گفت:

        شماها که میگفتید : اگه برجام بشه , وضع همه خوب میشه.
        چی شد؟
        حالا که گندکاری کردید و بوش داره حتی حال خودتون رو بهم میزنه , دستپاچه شدید و دارید خزعبلات تحویل مردم میدید.
        گندکاریهاتون رو توجیه نکنید .
        درضمن , کی گفته که برجام تمام شده؟
        رئیس جمهور منتخبتون فرمودن که برجام تا قیامت برپاست.
        حالا شما شدید کاسهء داغتر از آش؟
        قرارداد ترکمانچای هم در اون سالها امضاء شد و رفت , ولی لکه ننگش تا ابد باقی هست.
        حرف زدن بلد نیستی , قانون هم بلد نیستی؟
        برو ببین طبق قانون اساسی ( اصل های قانون اساسی) , رئیس جمهور , چه قدر اختیارات داره.
        اختیارات رهبر رو هم برو ببین.
        بعدا بیا نظر بده.
        درضمن , آقازاده هایی که در این سالها , ثروت مملکت رو ارث باباشون میدونستن و به قول خودشون سهمشون رو از انقلاب برداشتن رو هم فراموش نکن.

  7. Avatar Me گفت:

    “قبل از شروع مطلب باید اشاره کنیم که کشورمان ایران در این لیست قرار ندارد”
    اکثر کشورهای جهان در این لیست هستند حالا یکی شادتره و یکی کمتر شاده. ایران هم در این لیست حضور دارد و در رده 117 از 156 کشور و بالاتر از گرجستان، کنیا، تونس، بنگلادش، عراق، میانمار، اوکراین، مصر، هند، سوریه، یمن و افغانستان قرار دارد.
    اشتباهِ دیگرِ موجود در این مقاله اینه که اتریش رتبه ی 10 و استرالیا رتبه ی 11 است.

    از نکات جالب این لیست اینه که کامبوج و لائوس (که از فقیرترین کشورهای آسیا اند)، فلسطین و ونزوئلا! رتبه هایی بهتر از ایران دارند و شادترند (طبق این لیست).

    در این لیست کویت (51)، کره جنوبی (54)، ژاپن (58)، قزاقستان (60)، پاکستان (67)!، روسیه (68)، تاجیکستان (74)، ترکیه (79)، یونان (82) و چین (93) می باشند.

    رتبه های به طور تعجب برانگیزی خوب کشورهای جنوب خلیج فارس یعنی امارات، قطر، عربستان و بحرین نشان می دهد که دین و محیط زندگی می توانند تأثیر منفی در شادی نداشته باشند. یعنی می توان در یک سرزمین برهوت و گرم و خشک و بدون طبیعت سبز زندگی کرد اما شاد بود.

    از دیگر نکات جالب این لیست این است که بخشندگی (generosity) مردم ایران از خیلی از 30 کشور اول، بیشتره.

    این لیست از 6 عامل برای تخمین مقدار شادی کشورها استفاده می کند و امتیاز و رتبه ی هر کشور بستگی بسیاری به درستی داده های جمع آوری شده دارد و به همین دلیل این لیست می تواند زیاد دقیق نباشد و رتبه ی ایران می تواند 20-30 رتبه بهتر باشد. اما به طور کلی این لیست تصویری نسبی از شادی در کشورها به دست می دهد.
    به نظرم رتبه ی دقیقتر ایران باید حدود 90 باشد. رتبه ی خیلی خوبی نیست اما چندان هم بد نیست و می تواند بهتر شود.

  8. Avatar ali گفت:

    لطف کنید آمار مصرف قرص ضد افسردگی در این کشور ها رو اعلام کنید.

  9. Avatar علی گفت:

    همه۶ مردم ، باید ” بصیرت عمار ” داشته باشن.
    و إلا ، یه عده ، مملکت اسلامی رو ارث پدرشان خواهند دانست و بیت المال رو ، پول تو جیبی خودشان خواهند دانست و از اسلام ،فقط نامش باقی خواهد ماند.
    حواسمان باشد .
    #بصیرت عمار

  10. Avatar علی گفت:

    عاقلان دانند.

  11. Avatar RoozBeh گفت:

    در کشورهای دیگه از هر بهانه ای برای شادی و خوشگذرانی مردمشون استفاده میکنن ولی در کشور ما اینطور نیست. سال به سال پرچم ها و نمادهای سیاه عزاداری تو کوچه و خیابون ها به در و دیوار آویزون هست. هر چند وقت یکبار چند تا استخون میذارن تو تابوت میارن به اسم شهید کل ایران میچرخونن برای اینکه مردم هرگز روی شادی و خوشحالی رو نبینن.

    • Avatar علی گفت:

      پروفسور ، اون آدمهایی که ازشون فقط همون چند تا استخوان مانده ، برای امنیت تو و امثال تو رفتن جنگیدن ، و الآن هم با خیال راحت در امنیت کامل نشستی و بر علیه شون دارید زاییده های ذهنیتون رو می نویسید.
      آن شا۶الله یه عزیزی رو از دست بدید و ازش فقط یه مشت استخوان باقی بمونه ، و وقتی که استخوانهایش رو توی تابوت گذاشتن و برات آوردن ، یکی مثل خودت بیاد و همین جمله هایی که به شهدا نسبت دادی ، به خودت نسبت بده.
      بعد ببینم بازم از این حرفا میزنی یا نه.

    • Avatar ali گفت:

      هنوز هم مردم منتظر رسیدن فرزندانشون هستن.

  12. Avatar Hamed گفت:

    همه چیز از بیرون نیست، همه چیز هم از دولت ما نیست.
    اما دوستانی که انتقاد میکنند بهتره بیشتر مطالعه و تحقیق کنند یا سفر کنند و از نزدیک ببینند.
    خیلی از ما از لحاظ اخلاقی ضعف داریم و مشکل آموزش و فرهنگ سازی هم کاملا مشهوده.

    • Avatar یوسف گفت:

      یه بخشش ایناس که شما گفتی ولی یه بخش بزرگش اینه که وقتی کسی واسه ما مردم دل نمیسوزونه وضعیت میشه شبیه قانون جنگل…

      • Avatar علی گفت:

        سلام بر آقا یوسف عزیز.
        حق با شماست.
        وقتی که مسئولین ما ، زندگی لوکس و اشرافی دارن ، چطور میشه به مردم گفت که با قناعت زندگی کنید.
        لا اقل اگر نمیتونن وضع مردم رو درست کنن ، بیت المال رو ارث باباشون ندونن.
        مثل سید ص.ح ، که ۸۰۰۰ میلیارد ناقابل برداشت کردن ، بعد دخترشان فرمودند:
        پدرم ، سهمش رو از انقلاب برداشته!!!!!!
        جانم ، چطور شد؟
        اگر سهمی هم باشه ، برای همه۶ مردم هست ، نه اینکه برای عده۶ خاصی باشه.
        همه در به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی ، زحمتها کشیدن ، خونها دادن.
        وقتی مسئولین ، مثل مردم ، در شرایط پایین زندگی کنن ، مردم هم دلگرم میشن.
        متاسفانه ، به طبقه۶ اشراف صفتی رای دادیم که اصلا دلشون به حال مردم نمیسوزه.

        • Avatar ایرانی گفت:

          حالا بعد از 40 سال تازه همه ی تقصیرها رو میندازی گردن ملت که چرا به این که تأیید شده ی شورای نگهبان و رهبر است رأی دادند؟!
          حاشا به انصاف و بصیرتت.

          • Avatar علی گفت:

            ای بنده۶ خدا ، همینطوری دارید رهبر رو به دخالت در امور اجرایی کشور ، متهم میکنید.
            وای به روزی که آدمهایی مثل رئیس جمهور فعلی ، از همون اول ، رد صلاحیت بشن.
            اون وقت می آیید میگید که :
            اینا فقط کاندیداهای همشکل و همفکر خودشون رو معرفی کردن.
            نمی ذارن به آدمی که دوست داریم ، رای بدیم.
            نکنه یادتون رفته که می‌ریختند تو خیابون و میگفتید:
            نون و پنیر و خاویار…
            خودتون هم خوب میدانید که چرا به رئیس جمهور فعلی رای دادید.
            الکی برای مردم ، فلسفه نبافید.
            پس اگه اینطوریه ، چرا به آقای قالیباف یا رئیسی رای ندادید.
            چونکه برنامه هاشون ، مطابق هوی و هوستون نبود.
            تا وقتی که تقاضا هست ، عرضه هم هست.
            وقتی که اینطور رئیس جمهوری رو میخواهید ، براتون در سبد انتخابتون گذاشته میشه.
            حالا که جناب رئیس جمهور و کابینه۶ محترمشان ، گند همه چی رو درآوردن ، فوری همه چی رو میندازید گردن شورای نگهبان و رهبری.
            اینم از نتیجه۶ ارتباط با آمریکا.
            ۶ سال بازیتون دادن ، آخر هم ، به عهدشان وفا نکردن.
            حالاهم ، به جای میوه۶ برام ، برید از سایه درخت برجامتان استفاده کنید.
            مثل ذلیلها رفتید و گردنتان را جلوی آمریکاییها و اروپائیها خم کردید ، تا شاید به شما نگاهی بندازن.
            درحالیکه خبر نداشتید که هم دنیایتان را ازدست دادید ، و هم آخرت و شرفتان را.
            تا حالا ، یک ایرانی ، اینقدر تحقیر نشده بود که با برجام ملت رو تحقیر کردید.

          • Avatar ایرانی گفت:

            بعضی مواقع خاص، حافظه ات ضعیف میشه. حتما باید نرمش قهرمانانه رو به یادت بیارم؟! همین برجام با تأیید چه کسی به سرانجام رسید؟!
            دیگه دوران تقصیرها رو گردن این و اون انداختن تمام شده و مردم آگاه شده اند.

          • Avatar ایرانی گفت:

            این که گفتی:
            (تا وقتی که تقاضا هست ، عرضه هم هست.
            وقتی که اینطور رئیس جمهوری رو میخواهید ، براتون در سبد انتخابتون گذاشته میشه.)
            خودش همه ی حرف ها رو زد دیگه. بازی انتخابات مهندسی شده!
            این آدم هم که از خارج نیامده. چند ده سال مسئول توی همین نظام و مورد تأیید و خودی بوده.
            بعد هم این که اگر اون دو نفری که اسم بردی میامدند یعنی الآن ایران بهشت شده بود؟! حتما باید دوران اون رئیس جمهور محبوب و مردمی و خدمتگزار با دولت پاکدستش رو که نظرشان به نظرش هم نزدیک بود رو هم یادت بیارم؟

        • Avatar حقیقت گفت:

          نکته اصلی اینجاست که شماها افرادی هستین که جملات توی کتاب ها رو حفظ کردن و فقط میتونن سخنرانی کنن و حرف هاشون چیزی رو تغییر نمیده حتی طرز تفکر چند نفر یا…
          یکسری از هم سنای من حتی خوده من دوست داریم از این کشور بریم بریم به جایی که بتونیم خوشحال باشیم در امنیت باشیم آیندمون تضمین شده باشه اما از این میترسیدم که مثله یک جهان سومی با ما برخورد بشه. درسته ما جهان سومی هستیم و این باعث میشه که من حتی بترسم که برای آیندم توی یه کشوره دیگه تلاش کنم. بنظرتون چرا ایران جهان سوم هستش! از خودتون شروع کنید به جای شعار دادن.

    • Avatar علی گفت:

      احسنت.
      بی اخلاقی رو خیلی خوب شد که فرمودید.
      خیلی از مسائلی که باعث میشه آدم ، افسرده بشه ، بی اخلاقی و یا بی بند و باریه.
      افسردگی ، یک حالت روحی است ، نه مادی.
      گناه ، باعث میشه که آدم ، افسرده بشه.
      وقتی که به گناه بیفتی ، هر چقدر هم که خودت رو به سرخوشی بزنی و ظاهرت رو شاد نشون بدی ، چون روحت رو آلوده کردی ، باز هم روی آرامش رو نخواهی دید.
      بهترین راه آرامش ، ارتباط با خداست.
      الا بذکرالله تطمئن القلوب.

      • Avatar ایرانی گفت:

        مثل سعید طوسی!

        • Avatar علی گفت:

          یه طوری اسم این بنده خدا رو میارید که انگار کسان دیگه هیچ غلطی نمیکنن.
          “برصیصای عابد” هم با اون همه عظمتش ، از راه بیراه شد .
          این دلیلی نمیشه که راه خدا بد باشه.
          بلکه برصیصا از راه خدا منحرف شد.
          یعنی افراد دیگه ، گناه نمیکنن؟
          منظور شما از ذکر کردن نام این آقا چه بود؟
          خواهشا بصراحت بیان کنید.

    • Avatar علی گفت:

      سلام بر آقا Hamed عزیز.
      دولت محترم ، و مخصوصا شخص رئیس جمهور ، برای رفع مشکلات اخلاقی ، تدابیر ویژه ای را اندیشیده اند.
      ( کلیپ هایش موجود می باشد : من از هر چه بگذرم ، از 2030 نخواهم گذشت)( جستجو بفرمایید)
      سند 2030 ، ما را به قله های رفیع فرهنگ و اخلاق و انسانیت و تقوا خواهد رساند. 😜 😳 🤣

  13. Avatar آرش گفت:

    تو ایرانم که همه از دم افسرده،فقط اینکه جرات خودکشی ندارن وگرنه الان جمعیت نصف شده بود

  14. Avatar علی گفت:

    درضمن ، شادی از نظر هر کسی ، یه مفهومی داره.
    یه کسی میگه :
    اگر بنز زیر پام نباشه ، شاد نیستم.
    یکی میگه :
    اگر باشگاه ورزشی ترم ، شاد نیستم.
    یکی میگه :
    اگر یک روز ، مطالعه و تحقیق علمی نکنم ، شاد نیستم.
    یکی میگه :
    اگر یه روزی نتوانم گره ای رو از زندگی یک انسان ، باز کنم ، شاد نیستم.
    تعریف هرکس ، از شادی ، متفاوت.
    شاید کسی باشه که در عین اینکه چهره۶ جدی داره ، ولی روحیه۶ شاد و خستگی ناپذیر داره.
    اما برعکس ، شاید کسی باشه که ظاهرا صبح تا شب در حال خندیدن هست ، ولی از هزار تا آدم دیگه ، افسرده تره.
    کسی که ندونه برای چی به این دنیا اومده ، افسرده ترین آدم روی زمینه.
    اون فراموش کردن اصل خلقت ، آدم رو سردرگم میکنه.
    *
    ای هست وجود تو،ز یک قطره منی
    معلوم نمی‌شود که تو چند منی/

    تا چند منی ز خود که: کو همچو منی؟
    نیکو نبود منی ، ز یک قطره منی

    هر کسی بفکر مرگ باشه ، هیچوقت نه غمگین میشه و نه شاد(شادی کاذب)
    اون وقته که با روحیه ، سراغ ساخت زندگی ابدی میره.
    این ، دلبستگی به دنیا هست که آدما رو غمگین میکنه.

  15. Avatar علی گفت:

    ای کاش ، باعث و بانی جنگ و خونریزی و استعمار در کشورهای دیگر ، را هم منتشر میکردید تا ببینیم که کدام کشورها هستند که نمی گذارند کشورهای دیگر ، در کمال آرامش و محبت در کنار خانواده شان زندگی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.