عادت‌های بد

عمر کوتاه: عادت‌های بد و عجیب که طول عمر افراد را کوتاه می‌کند

برخی از عادت‌های بد در برخی از افراد وجود دارد که می‌تواند طول عمر را کوتاه کند و قطعا از شناختن این عادت‌های بد تعجب خواهید کرد. در این مطلب به معرفی و بررسی عادت‌های بد و عجیب خواهیم پرداخت که باعث کاهش طول عمر می‌شود.

بیشتر بخوانید: 9 عادت اشتباهی که شاد بودن را از شما گرفته و منجر به ناراحتی می‌شوند

مواردی مانند عادت‌های غذایی ناسالم و سیگار کشیدن می‌تواند طول عمر شما را کوتاه کند و این موارد بسیار واضح هستند و در واقع همه از ضررهای این موارد باخبر بوده‌اند. به طور کلی انسان های عادت‌های بد و عجیب واضح خود میشناسد اما این باعث نمی‌شود تا این عادت‌های بد را کنار بگذارد. برای مثال می‌توان به خوردن هر روز همبرگر یا نوشیدن یک بطری نوشابه در روز اشاره کرد. اما در این میان برخی از عادت‌های بد و عجیب هستند که بسیار تعجب‌آور و عجیب بوده و طول عمر شما را کوتاه می کند. احتمالا از شناختن این عادت‌های بد و عجیب شوکه خواهید شد. در واقع شاید متوجه نشوید که در طول روز کارهایی انجام می‌دهید که یک عادت منفی به حساب می‌آید و بر طول عمرتان تاثیر می‌گذارد. در نتیجه بهتر است تا با شناختن این عادات بد، آن‌ها را کنار بگذارید و سلامتی خود را بدست آورید.

تعجب‌آورترین عادت‌های بد و عجیب

نداشتن خواب کافی یک عادت بد است که می تواند طول عمر شما را کوتاه کند

داشتن یک خواب شبانه‌ی خوب می‌تواند یک روز خوب را برایتان بسازد و بر عملکرد روزانه‌ی شما تاثیر مثبتی داشته باشد. اما در واقع یک خواب خوب چیزی فرارتر از موارد ذکر شده است. چه آن را باور داشته باشید چه نداشته باشید، نداشتن خواب کافی در واقع می‌تواند طول عمر شما را از چند طریق کوتاه کند. یک مطالعه از بخش پزشکی خواب در دانشکده پزشکی هاروارد نشان داد که خوابیدن پنج ساعت یا کمتر در شب، خطر ابتلا به مرگ و میر را تقریباً تا 15 درصد افزایش می‌دهد. این ممکن است خیلی تعجب‌آور نباشد، اما کمبود خواب همچنین می‌تواند باعث بسیاری از مشکلات سلامتی شود.

عادت‌های بد

طبق این مطالعه، بین نداشتن خواب کافی و افزایش وزن ارتباط مستقیم وجود دارد و بی‌خوابی در واقع باعث چاقی می‌شود. علاوه بر این‌، این مطالعه گزارش می‌دهد که خواب ناکافی منجر به دیابت، بیماری‌های قلبی‌، فشار خون بالا، سیستم ایمنی ضعیف و اختلالات خلقی می‌شود. اگر شما یکی از افرادی هستید که دیر به خواب می‌روید و از خواب شب خوبی برخوردار نیستید، این تحقیقات ممکن است باعث شود تا عادات بد خود را تغییر دهید. کمبود خواب اصلا موضوع خوبی نیست و در بسیاری موارد می تواند طول عمر شما را کوتاه کند. در نهایت اگر به فکر افزایش طول عمر خود هستید حتما برای این مشکل چاره‌ای پیدا کنید یا به پزشک مراجعه نمایید.

نشستن بیش از حد یک عادت‌های بد و عجیب است

احتمالا دیده‌اید که دستگاه‌های بهداشتی و گجت‌های پوشیدنی مانند Apple Watch و Fitbit شما را تشویق به ایستادن و راه رفتن در طول روز می‌کنند زیرا نشستن بیش از حد می‌تواند شما را بکشد. البته این مرگ در اثر نشستن یک شبه اتفاق نخواهد افتاد اما طول عمر را به کوتاه‌ترین حد خود خواهد رساند. یک مطالعه منتشر شده توسط طب داخلی JAMA نشان داد که نشستن طولانی مدت یک عامل خطرناک برای مرگ و میر است. اصولاً اگر بیش از حد بنشینید، حتی اگر هر روز هم ورزش کنید و یک تن کالری بسوزانید باز هم می توانید در معرض خطر مرگ زودرس باشید.

وال استریت ژورنال گزارش داد که نشستن بیش از سه ساعت در روز می‌تواند امید به زندگی را تا دو سال کاهش دهد. در واقع مهم نیست که فرد علاوه بر مدت زمان نشستن چه مقدار فعالیت جسمی انجام می‌دهد. این عادت بد بسیار خطرناک‌تر از آن است که فکر می‌کنید. در نتیجه بهتر است تا همین الان مدت زمان نشستن خود را در طول روز محاسبه کنید و آن را مدیریت نمایید تا سلامت خود را حفظ کرده و طول عمرتان را افزایش دهید.

نداشتن روابط و تعامل اجتماعی کافی می‌تواند به طول عمر کوتاه‌تر منجر شود

شاید اصلا باور نکنید و فکر کنید تنها و منزوی بودن بهترین انتخاب است اما باید بگوییم که عدم تعامل اجتماعی کافی در زندگی شما می‌تواند باعث شود تا در واقع زندگی خوبی نداشته باشید. در واقع به این شکل است که شما تا زمانی که وارد روابط اجتماعی نشوید، زندگی نخواهید کرد. یک مطالعه منتشر شده در مجله PLOS Medicine نشان داد که 50٪ احتمال زنده ماندن افرادی که روابط اجتماعی قوی تری دارند بیشتر از کسانی است که تعاملات اجتماعی کمی دارند. در واقع منزوی بودن منجر به مرگ زودهنگام افراد خواهد شد.

عادت‌های بد

در  مطالعه‌ای دیگر نتیجه گرفته شده که تأثیر روابط اجتماعی خطر مرگ و میر را کاهش می‌دهد و به سلامت افراد کمک خواهد کرد. به طور خلاصه، داشتن روابط اجتماعی قوی برای یک زندگی طولانی بسیار مهم بوده و عدم ارتباط با دیگران عادت بدی است که می‌تواند طول زندگی شما را کوتاه کند. البته قطعا این بدان معنا نیست که شما به هزاران دوست احتیاج دارید تا روابط اجتماعی داشته و باید هر شب برنامه‌ریزی تفریحی داشته باشید. اما مهم است که برای زندگی طولانی مدت، روابط محکم و خوبی با برخی افراد برقرار کنید. در نهایت بهتر است تا در مورد این موضوع بیشتر فکر کنید و بدانید که داشتن روابط عالی به شما کمک می‌کند تا از تنهایی در بیایید و زندگی شادتری را با طول عمری بیشتر تجربه کنید.

با تماشای تلویزیون زیاد می‌توانید طول عمر خود را کوتاه کنید

تمام اوقات والدین شما به تماشای کمتر تلویزیون اصرار می‌کنند که کاملا در این زمینه حق دارند و باید هرچه زودتر مدت زمان تماشای تلویزیون خود را کاهش دهید. واقعیت این است که تماشای تلویزیون بیش از حد یک عادت بد است که می‌تواند تأثیر منفی بر طول زندگی شما داشته باشد. مطالعه‌ای در سال 2011 از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد نشان داد که تماشای دو یا چند ساعت تلویزیون در روز می‌تواند منجر به برخی بیماری‌های جسمی و روحی و کاهش امید به زندگی شود.

شاید دل کردن از تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها برایتان سخت باشد اما واقعیت این است که شبکه‌های تلویزیونی و کارگردان‌های سریال‌ها هرگز به فکر سلامتی افراد نیستند و برای سلامتی شما این مهم است که بیش از حد تلویزیون تماشا نکنید. در واقع تماشای بیش از حد تلویزیون می‌تواند طول عمر را کوتاه کنید و ترک عادت تماشای تلویزیون می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و مرگ و میر زودرس را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

خوردن بیش از حد گوشت قرمز می‌تواند طول عمر شما را کوتاه کند

احتمالا از این موضوع خبر دارید که خوردن گوشت قرمز بدترین انتخاب غذایی است و مصرف روزانه‌ی آن تاثیر بدی بر بدن می‌گذارد. در واقع مصرف گوشت قرمز در هر روز یک عادت غذایی فوق العاده بد است که می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامتی شما داشته باشد. اگر گوشت قرمز زیادی مصرف کنید در واقعیت طول عمر خود را کوتاه کرده‌اید. طبق مطالعه دانشکده پزشکی هاروارد، رژیم غذایی زیاد گوشت قرمز در واقع می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری و مرگ زودرس شود.

عادت‌های بد

نویسندگان این مطالعه نتیجه گرفتند که مصرف بیشتر گوشت قرمز با خطر قابل توجهی در بیماری قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از سرطان همراه است. به طور خاص ، در این مطالعه مشخص شد که اگر شخصی به جای گوشت قرمز از رژیم غذایی دیگری استفاده کند خطر مرگ و میر او تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد و این آمار کمی نیست. البته در این مطالعه همچنین اشاره شد که خوردن گوشت قرمز در حد اعتدال، خوب است و در واقع خوردن زیاد آن قطعاً یک عادت بد محسوب می‌شود.

کار نکردن به اندازه کافی می‌تواند در طولانی مدت بر زندگی شما تأثیر بگذارد

هرچند به نظر می‌رسد عجیب است اما کار نکردن به اندازه‌ی کافی یا به قولی به هیچ وجه کار نکردن می‌تواند طول عمر شما را کوتاه کند. البته در این مورد داشتن تعادل ضروری است زیرا کار بیش از حد نیز خوب نیست. این مطالعه که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است، طبق MedPage Today، نشان داد که افرادی که خیلی زود بازنشسته شده‌اند درمعرض خطر مرگ و میر بیشتری قرار دارند. در نتیجه کار به میزان تعادل به سلامت و افزایش طول عمر کمک می‌کند.

به طور خاص کسانی که در سن 55 سالگی بازنشسته شده‌اند، در واقع خطر مرگ خود را تا قبل 65 سالگی دو برابر کرده‌اند. از سوی دیگر کسانی که تا سن 60 سالگی یا بیشتر کار کردند و بازنشسته نشدند، طول عمر بیشتری داشته‌اند. دلایل زیادی وجود دارد که باعث افزایش خطر مرگ برای افراد بازنشسته می‌شود، در نتیجه ادامه‌ی کار حتی پس از بازنشستگی نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

اگر به اندازه کافی ورزش نکنید عمر زندگی خود را کوتاه خواهید کرد

به همان اندازه که کار کردن اهمیت دارد، ورزش کردن نیز مهم نیست. در واقع همان اندازه که برای کارها و فعالیت‌های روزمره وقت می‌گذاریم باید برای ورزش هم وقت بگذاریم. افرادی که ورزش می‌کنند یا در طول روز ساعات و دقایقی را می‌دوند از زندگی سالم‌تر و طول عمر طولانی‌تری برخوردار هستند. دکتر اسکات شرایبر گفت ورزش نکردن یک عادت بسیار بسیار بد است و همه باید در روز وقتی را برای ورزش کردن و حرکات جسمی ایجاد کنند و با این کار عمر خود ر دوبرابر خواهند کرد.

ورزش کردن

شرایبر گفت: مردم باید توجه داشته باشند که فقط فعالیت های ورزشی برای بخش های خاصی از بدن را انجام ندهند بلکه نرمش هایی برای حرکات کل عضلات بدن را انجام دهند تا سوخت و ساز بدن به درسی انجام شود و عضلات به یک میزان تقویت شوند. در واقع ورزش صحیح هم بسیار مهم است.

نگرانی بیش از حد تأثیر مهمی در طول عمر شما ‌می‌گذارد

اگرچه آگاهی از محیط اطراف و پیگیری برنامه‌های آینده بسیار مهم است اما این بدان معنا نیست که باید در زندگی، بیش از حد نگران باشید. در حقیقت، داشتن استرس‌، اضطراب و نگرانی بیش از حد ممکن است طول عمر شما را کوتاه کند. چند مطالعه انجام شده نشان داده است که نگرانی بیش از حد یک عادت بد است که می‌تواند خطر بروز مشکلات قلبی و مرگ و میر را افزایش دهد.

به گزارش نیویورک تایمز، یکی از تحقیقات نشان داد که افرادی که در حملات تروریستی نگران بودند و دچار استرس و اضطراب شدند سه برابر بیشتر از سایرین در این مطالعه دچار مشکلات قلبی جدید شدند. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که امید به زندگی در بیماران مبتلا به اضطراب، مرگ و میر را در این افراد کاهش داده است. سرانجام یک مطالعه متفاوت از سال 2010 نتیجه گرفت که یادآوری مرگ منجر به کاهش امید به زندگی در میان افراد جوان شد. اصولاً نگرانی شما را به جایی نمی‌رساند و در واقع می‌تواند به زندگی کوتاه‌تر منجر شود.

داشتن نگرش منفی به زندگی یک عادت بد و عجیب است که بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارد

داشتن روزها، هفته‌ها یا ماه‌های بد کاملاً طبیعی است اما داشتن نگرش منفی به زندگی ، به دلایل مختلف می تواند به طول عمر کوتاه‌تر منجر شود. براساس یک مطالعه 30 ساله از کلینیک مایو، افرادی که به عنوان خوش بینی طبقه بندی می‌شدند، تمایل به زندگی طولانی‌تر از افرادی داشتند که به عنوان بدبین شناخته می‌شدند. این مطالعه با استفاده از مقیاس خوش‌بینی و بدبینی از پرسشنامه شخصیت چند منظوره مینه سوتا، افراد را به چند دسته‌ی خوش‌بین، بدبین و یا متوسط تقسیم کرده و سلامت آن‌ها را مورد بررسی قرار داده است.

افکار منفی

به طور خاص می‌‌توان از این مطالعه نتیجه گرفت که داشتن چشم انداز بدبینانه به طور قابل توجهی با مرگ و میر همراه است. خوشحالی و مثبت بودن همیشه آسان نیست اما دائماً عصبانیت و روحیه‌ی بد می‌تواند به بیماری و استرس منجر شود و سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. بنابراین اگر احساس می‌کنید بیش از حد منفی یا دلسرد شده‌اید، باید سعی کنید به یاد داشته باشید که مثبت ماندن بهترین چیز برای سلامتی شماست و بدبین بودن یک عادت بد است.

استفاده بیش از حد از گوشی طول عمر شما را کوتاه می‌کند

همه می‌دانند که استفاده مداوم از گوشی برای شما مناسب نیست و افزایش استفاده از گوشی در واقع می‌تواند منجر به بیماری‌های خاص و مشکلات بهداشتی شود که شاید شما متوجه آن نباشید. براساس گزارشی از مرکز ملی سرطان، افرادی که روزانه چند ساعت با تلفن صحبت می کنند، 50٪ احتمال ابتلا به سرطان مغز را دارند.

علاوه بر این، پیام کوتاه یا استفاده از رسانه های اجتماعی غالباً می تواند خطرات جدی برای سلامتی به همراه آورد. دکتر اسکات شرایبر گفت: استفاده از تلفن هوشمند بیش از حد نشان داده است که باعث ایجاد درد در گردن، شانه‌ها، سر و کمر می‌شود. با تحمل فشار بر اندام‌های داخلی‌، رگ‌های خونی و اعصاب‌، وضعیت‌های غیر طبیعی پایداری برای بدن به وجود می‌آید که طول عمر را کاهش می دهند. علاوه بر این، افرادی که درد مزمن را تجربه می‌کنند، از کاهش طول عمر برخوردار هستند. تلفن های هوشمند دستگاه‌های فنی باورنکردنی هستند اما استفاده بیش از حد از آنها می‌تواند یک عادت بسیار بد باشد و قطعاً عوارض جانبی زیادی دارد.

مصرف زیاد مواد غذایی در ظروف پلاستیکی عادت بدی است که باید از آن دوری کرد

ظروف پلاستیکی یکبار مصرف برای محیط زیست بد است، اما از سوی دیگر ظروف پلاستیکی که می‌توانید بیش از یکبار هم از آنها استفاده کنید ممکن است برای سلامتی خودتان خوب نباشد. گزارشی نشان داد که بیس فنول (BPA) که در پلاستیک یافت می‌شود می‌تواند باعث رشد سلول‌های سرطانی در بدن انسان و همچنین کاهش تعداد اسپرم در موش‌ها شود. در این گزارش همچنین آمده است که مقدار BPA در پلاستیک وقتی مواد در معرض گرما زیاد قرار می‌گیرند افزایش می یابد در نتیجه در حرارت مایکروویو یا شستشو در ماشین ظرفشویی شاهد افزایش این مواد موجود در ظروف پلاستیکی خواهیم بود.

جایگزین پلاستیک

علاوه بر این نوشیدن بطری‌های پلاستیکی در معرض آب باعث افزایش قرار گرفتن در معرض xenoestrogens می‌شود که می‌تواند منجر به سرطان سینه، فیبروم‌ها و کیست شود. اصولاً پلاستیک برای محیط زیست، برای سلامتی و طول عمر شما بد است، بنابراین احتمالاً بهتر است از استفاده از مواد پلاستیکی، به ویژه هنگام استفاده از مواد غذایی خودداری کنید. خوشبختانه، گزینه‌های سالم جایگزین زیادی برای پلاستیک وجود دارد به طوری که دیگر نیازی به نوشیدن از بطری‌های پلاستیکی آب نیست و یا لازم نیست تا غذای خود را در ظروف پلاستیکی گرم کنید.

خارج نشدن از شهر و زندگی شهری برای سلامتی بد است

زندگی در یک شهر به دلایل زیادی ممکن است راحت باشد. شما به سرگرمی، مراقبت‌های بهداشتی برتر و فعالیت‌های اجتماعی و فرصت‌های کاری دسترسی آسان‌تری خواهید داشت. با این حال، زندگی شهری می‌تواند در طولانی مدت و نه فقط به دلیل آلودگی‌، به سلامتی شما آسیب برساند. در واقع، این سر و صدا است که می‌تواند طول عمر شما را کوتاه کند و اگر به اندازه کافی از شهر خارج نشوید، این موضوع می تواند برایتان بسیار مضر باشد.

یک مطالعه جدید از دانشکده بهداشت و سلامت و درمانی گرمسیری لندن نشان داد که سر و صدای زیاد مرتبط با زندگی در شهرهای بزرگ در واقع می‌تواند پتانسیل مرگ و میر را افزایش دهد. ژانا هالونن‌، نویسنده تحقیق در لس آنجلس تایمز گفت: در این مطالعه، مشاهده کردیم که در مناطقی که میزان سر و صدا بیش از 60 دسیبل است در مقایسه با مناطق ساکت تر، خطر مرگ تا 4٪ افزایش یافته است. البته این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید در یک شهر بزرگ زندگی کنید، بلکه این مهم است که هر از چندگاهی از شهر خارج شوید و هر کاری را برای کاهش سر و صداهای اطراف خود انجام دهید.

استفاده بیش از حد از ضدعفونی کننده دست یک عادت بد و عجیب است

در بسیاری موارد، ممکن است استفاده از ضدعفونی کننده دست ایده خوبی باشد. به عنوان مثال، اگر شما فقط از یک سرویس بهداشتی عمومی استفاده کرده‌اید که بدون صابون دست است، ضد عفونی کننده دست ممکن است بهترین راه برای انجام آن باشد. با این حال، استفاده بیش از حد احتمالاً فقط یک عادت عجیب است. در حقیقت، FDA در سال 2016 هشدارهایی را در مورد ضدعفونی کننده دست اعلام کرد و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض برخی از مواد فعال مؤثر در محصولات ضد باکتریایی را مضر دانست. به عنوان مثال، تریکوزان (صابون های مایع) و تریکلوکاربان (صابون‌های جامد) می تواند خطراتی برای سلامتی را ایجاد کند.

ضدعفونی کننده دست

علاوه بر این، دکتر اسکات شرایبر گفت که استفاده مداوم از ضد عفونی کننده دست فقط می‌تواند شما را مستعد ابتلا به بیماری کند. شرایبر همچنین اشاره کرد که استفاده از ضدعفونی کننده بیش از حد، محیطی را برای رشد باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک ایجاد می‌کند که از بین بردن این باکتری‌ها بسیار دشوار خواهد شد و می‌تواند باعث ایجاد شرایط سلامت بد شود. در نتیجه از این تحقیقات بررسی‌ها می توان به این نتیجه‌ی قطعی و دقیق رسید که ضدعفونی کننده دست بهترین جایگزین برای شستن دست‌ها نیست.

امتیاز: 2.8 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

یک دیدگاه

  1. Avatar مرتضی گفت:

    یه دفعه بگو بمیریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.