نهنگ های آبی

نهنگ های آبی در کجا زندگی می‌کنند؟ (تفاوت نهنگ و وال چیست؟)

نهنگ های آبی در واقع همان وال‌ها هستند اما شاهد انواع مختلفی از این حیوانات هستیم که می‌توان به نهنگ عنبر، نهنگ قاتل و دیگر موارد این چنینی اشاره کرد. بزرگترین پستاندار دریایی و بزرگترین حیوان زنده در جهان است. نام علمی این حیوان Balaenoptera musculus بوده و باید اشاره کنیم که نهنگ‌های آبی یا به قولی وال‌ها از انواع مختلفی برخوردار بوده‌اند. به طور متوسط، یک نهنگ آبی بالغ بین 70 تا 90 فوت طول دارد و وزن آنها بین 100 تا 150 تن است. نهنگ‌های آبی به دلیل بزرگ بودن، بزرگترین اندام‌ها را در بین حیوانات دارند. به عنوان مثال زبان وال‌ها، 2.7 تن وزن دارد در حالی که قلب یک نهنگ آبی یا همان وال بالغ حدود 180 کیلوگرم وزن دارد.

بیشتر بخوانید: انقراض حیوانات- حیواناتی که به کمک سازمان محیط زیست از خطر انقراض نجات یافتند

زیستگاه نهنگ ‌های آبی

نهنگ های آبی بیشتر در اقیانوس‌های اصلی جهان یعنی اقیانوس قطب جنوب، اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس و اقیانوس هند زندگی می‌کنند. در اقیانوس اطلس شمالی، این پستانداران دریایی را می توان در نیوفاندلند، خلیج سنت لارنس، نوا اسکوشیا، گرینلند، آزور و ایسلند مشاهده کرد.

از سوی دیگر در اقیانوس آرام، جمعیت نهنگ های آبی کوچک در اطراف شبه جزیره کره، در آ‌ب‌های ساحلی دریای ژاپن و خارج از کوشیرو دیده می شوند. در نیمکره جنوبی نیز، این حیوانات در قطب جنوب، اقیانوسیه و در مناطقی مانند فلات ماداگاسکار در اقیانوس هند یافت می‌شوند.

مهاجرت نهنگ‌های آبی

نهنگ های آبی دو فصل اصلی دارند که باید به فصل تغذیه و فصل جفت‌گیریشان اشاره کرد. فصل تغذیه در ماه‌های تابستان اتفاق می‌افتد و در این مدت وال‌ها، مواد غذایی زیادی را برای فصل مهاجرت، آماده‌سازی و مصرف می‌کنند. فصل جفت‌گیری از اواخر پاییز آغاز می‌شود و تا اواخر زمستان امتداد می‌یابد. یعنی زمانی که حیوانات به سمت آب‌های گرمتر منطقه استوائی مهاجرت می‌کنند، با نهنگ‌های دیگر جفت‌گیری انجامخواهند داد و فرزندانی را متولد خواهند کرد. در طول فصل جفت گیری، جمعیت زیادی از نهنگ های آبی را می‌توان در اطراف خلیج مونتری، جزایر کانال، جزایر فارالون، کاستاریکا، خلیج مکزیک، خارج از آنگولا و موریتانی مشاهده کرد.

نهنگ های آبی

چرا مهاجرت برای نهنگ های آبی مهم است؟

مهاجرت نقش بسیار مهمی در بقای نهنگ‌های آبی دارد. به طور معمول و در حالت عادی، این حیوانات تمایل به سکونت در آب‌های معتدل و عمیق مناطق سردسیر دارند زیرا بیشترین مواد غذاییشان در آب‌های سرد یافت می‌شود. اما این مناطق سرد برای وال‌های جوان ایده‌آل نیست. از این رو این حیوانات مجبورند برای به دنیا آوردن و بزرگ کردن فرزندان خود به آب‌های معتدل گرم مهاجرت کنند.

چرخه تولید مثل نهنگ‌های آبی بین 10 تا 12 ماه به طول می‌انجامد و باعث می‌شود تا این حیوانات در همان مکانی که جفت‌گیری اتفاق افتاده است فرزندان خود را به دنیا بیاورند. بچه نهنگ‌ها پس از به دنیا آمدن از شیر مادر تغذیه می‌کنند.

در حال حاضر، نهنگ آبی در لیست گونه‌های در معرض خطر اتقراض توسط اتحادیه بین‌المللی (IUCN) قرار گرفته و  تحت محافظت قرار دارد. این حیوانات بین سال‌های 1860 و 1960 در معرض انقراض بودند و در آن سال‌ها شکار می‌شدند. در دوره‌ای که 330,000 نهنگ‌ در قطب جنوب گرفتار شده بودند جمعیتشان روز به روز در حال کاهش بود تا اینکه کمیسیون بین‌المللی تصمیم گرفت تا از این حیوانات محافظت کند و از انقراض آنها جلوگیری نماید. در نتیجه در سال ۱۹۶۶ شکار نهنگ‌های آبی ممنوع شد و جمعیت آن‌ها در حال حاضر رو به افزایش است. براساس آخرین تخمین توسط IUCN، جمعیت جهانی نهنگ‌های آبی احتمالا در حدود 10،000 تا 25،000 است.

بیشتر بخوانید: معرفی کشورها و موجوداتی با بیشترین احتمال خطر انقراض در جهان

امتیاز: 3.4 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۵ دیدگاه

  1. Avatar Mh samadi گفت:

    خیلی عزیزن، لعنت به لکه ی ننگی به نام انسان که موجوداتی امثال اینا رو فقط برای منافع شخصی شکار میکنن، اخه لعنتی ها، این همه ماهی تن کلی ماهی های دیگه تو دریا زندگی می کنن، چرا اینارو شکار می کنین. ژاپنی های لعنتی هم تقریبا سه ساله که شکار این زبون بسته هارو اغاز کردن… یه چیزی هم که هست، یه سری از نهنگای قاتل به این زبون بسته ها حمله می کنن، کاش ادما به جای نهنگ ابی،
    نهنگ قاتل رو شکار کنن.

  2. Avatar Mohammad گفت:

    من عاشق وال هستم اما یسری انسان های کسافت هستن وال را شکار می کنند😭با اینکه بعضی انسان ها وال ها را شکار می کنند اما این حیوان آرام هیچ صدمه ای به انسان وارد نمی کند آنها خیلی مهربان و آرام هستن

  3. Avatar matin گفت:

    واقعا خوشحالم این موجودات شگف انگیز هنوز وجود دارن اونم زمانی که من هستم

  4. Avatar Farshad گفت:

    هر جا انقراضی هست پای انسان در میان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.