ارتباط بین استرس و کووید: اگر استرس دارید احتمال ابتلا به کووید طولانی مدت بیشتر می‌ شود

میلیون‌ها نفر در حال حاضر از کووید طولانی مدت رنج می‌برند که علائم آن می‌تواند برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها باقی بماند. برای پیدا کردن دلایل این شرایط ناراحت کننده، محققان ارتباط بین استرس‌های روانی و کووید طولانی مدت را آزمایش کرده‌اند.

استرس و کووید طولانی مدت

عوامل استرس‌زایی که به کووید طولانی دامن می‌زند عبارتند از افسردگی، اضطراب، تنهایی و انواع پریشانی که معمولا نادیده گرفته می‌شوند. این عوامل استرس‌زا نسبت به بیماری‌های فیزیکی از جمله سابقه فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا، آسم و سرطان، تاثیرگذاری بیشتری دارند.

حتی شنیدن این ارتباطات می‌تواند اضطراب افراد را بیشتر کند. در نتیجه ما باید سلامت روان خود را حتی در بحبوحه یک بیماری همه‌گیر جهانی در اولویت قرار دهیم.

در این مطالعه، محققان داده‌هایی را از 3193 پرستار که به کووید مبتلا شده بودند، جمع‌آوری کردند. محققان در این مطالعه متوجه شدند که کووید طولانی مدت برای پرستارانی که عوامل استرس‌زا را تجربه کردند، بین 30 تا 50 درصد بیشتر است.

شرکت کنندگانی که سطوح بالایی از پریشانی و استرس را تجربه کردند، تقریباً 50 درصد بیشتر از افرادی که استرسشان در سطح بالایی نبود، خطر ابتلا به کووید را داشتند.

استرس روانی از طریق انتشار پروتئین‌های سیتوکین التهابی، در کووید طولانی و التهاب بیشتر تاثیرگذار است و این استرس‌های روانی سیستم ایمنی بدن ما را نیز سرکوب می‌کند.

یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: “این نتایج می‌تواند افزایش آگاهی عمومی مردم را از اهمیت سلامت روان و مراقبت از آن تقویت کند.”

این اولین مطالعه‌ای نیست که ارتباط بین اضطراب و کووید طولانی مدت را نشان می‌دهد. یک مطالعه در بریتانیا که شامل بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) بود نشان داد که تقریباً 30 درصد آن‌ها علائم کووید را به مدت حداقل 4 هفته و 12 درصد دیگر کووید را برای حداقل 12 هفته تجربه کردند.

مطالعات درباره‌ی ارتباط بین استرس و کووید همچنان در حال انجام است اما بررسی چنین سرنخ‌های می‌تواند باعث افزایش آگاهی مردم نسبت به سلامت روان و ذهن آن‌ها شود و به محققان کمک ‌کند تا ارتباط بین شرایط و بیماری کووید طولانی مدت را بیشتر درک کنند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.