فواید باور نکردنی زنجبیل برای سلامتی: از کاهش درد‌های عضلانی گرفته تا کاهش استرس

در این مطلب به 12 مورد از فواید زنجبیل که می‌تواند تاثیر به سزایی بر سلامتی روحی و جسمی ما داشته باشد، می‌پردازیم. زنجبیل هزاران سال است که برای درمان بیماری‌های جزئی استفاده می‌شود. منشاء آن در جنوب شرقی آسیا است اما در بسیاری از کشورهای دیگر نیز کشت می‌شود. قامت دارویی آن چیزی است که به این ادویه ارزش غنی بخشیده‌است. این ادویه نه تنها فواید زیادی برای سلامتی دارد، بلکه می‌تواند طعم فوق‌العاده‌ای را به بسیاری از غذاها اضافه کند و نوشیدنی آرامش‌بخشی برای شما باشد.

زنجبیل

فواید زنجبیل  برای سلامتی:

1. آنتی اکسیدان بالا

بدن ما هم از طریق فرآیند‌های متابولیک طبیعی و هم از طریق منابع خارجی مانند آلاینده‌های هوا، دود سیگار، مواد شیمیایی صنعتی و بسیاری از عوامل خارجی دیگر با رادیکال‌های آزاد در تماس است. ما برای کمک به مبارزه با رادیکال‌های آزاد به غذاهای غنی از آنتی اکسیدان نیاز داریم.

می‌توانیم از جینجرول (gingerol)، ترکیب قدرتمندی که باعث می‌شود زنجبیل دارای خواص دارویی باشد، تشکر کنیم. این ترکیب همان چیزی است که زنجبیل را غنی از آنتی اکسیدان می‌کند.

2. کنترل تهوع در اثر حرکت

درمان حالت تهوع

یکی فواید شگفت‌انگیز زنجبیل، توانایی آن در کنترل حالت تهوع است. برخی از داروهای بدون نسخه برای تهوع، در ترکیبات خود زنجبیل دارند، اما نوشیدن چای زنجبیل می‌تواند به طور جدی برای شما مفید باشد.

شما می‌توانید دو ماده شیمیایی در ریشه زنجبیل پیدا کنید که مسئول کمک به حالت تهوع هستند. این مواد جینجرول (gingerols)و شاگاول (shagaols) هستند. این مواد شیمیایی با کمک به دستگاه گوارش می‌تواند به حالت تهوع در هنگام حرکت در اتومبیل، هواپیما یا قایق کمک کند و راه حلی عالی برای سفر جاده‌ای بعدی شما است.

3.  کنترل تهوع صبحگاهی

بسیاری از مادران در دوران بارداری تهوع صبحگاهی را تجربه می‌کنند. اغلب، پزشکان به مادران باردار توصیه می‌کنند که از هرگونه داروی بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن و مانند آن دوری کنند، زیرا ممکن است برای کودک مضر باشد.

اگر به دنبال یک درمان طبیعی هستید که برای شما و کودک بی خطر باشد، زنجبیل را در نظر بگیرید. با این حال، همیشه ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. مواد شیمیایی موجود در ریشه زنجبیل، جینجرول و شاگائول می‌تواند به کاهش احساس تهوع آور صبحگاهی کمک کند.

4. کاهش درد عضلانی

درد عضلانی می‌تواند یک مزاحم شدید باشد، به خصوص برای کسانی که از تمرین در باشگاه یا انجام هر نوع فعالیت بدنی لذت می‌برند. چندین مطالعه نشان داده‌است که زنجبیل نیز می‌تواند به کاهش درد در روزهای بعد از فعالیت بدنی کمک کند. اگر طعم زنجبیل را دوست ندارید، می توانید آن را به شکل کپسول نیز مصرف کنید.

5. کاهش دردهای قاعدگی

ماهش درد قاعدگی

در حالی که مصرف ادویل یا ایبوپروفن اغلب می‌تواند یک راه حل سریع برای کاهش درد قاعدگی باشد، اما همه از مصرف دارو زمانی که لزوماً مجبور نیستند، لذت نمی‌برند.

پروستاگلاندین‌ها مواد شیمیایی پیش التهابی هستند که بخشی از آنها باعث انقباضات عضلانی می‌شود تا به رحم کمک کند پوشش داخلی خود را از بریزد و در نتیجه گرفتگی قاعدگی را به همراه دارد. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن چای زنجبیل تازه یا مصرف مکمل‌های رژیمی زنجبیل می‌تواند به کاهش درد در طول این فرآیند کمک کند.

6. کاهش فشار خون

فشار خون بالا همیشه باید جدی گرفته شود، زیرا می‌تواند فشار جدی بر قلب و عروق خونی شما وارد کند.

از دیگر فواید زنجبیل این است که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند زیرا یک رقیق کننده طبیعی خون و یک عامل ضد التهابی است. با این حال، فشار خون بالا یک موضوع جدی است، پس  قبل از هرگونه تغییر در رژیم غذایی خود، حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

7. بهبود عملکرد مغز

فواید زنجبیل

انتقال دهنده‌های عصبی مواد شیمیایی، مسئول ارتباط بین سلول‌های مغز هستند. ما برای حفظ توانایی خود در به خاطر سپردن، تمرکز، تنظیم خلق و خوی و بسیاری اهداف دیگر به این مواد شیمیایی نیاز داریم. نشان داده شده‌است که زنجبیل سطح این مواد شیمیایی حیاتی مانند دوپامین و سروتونین را افزایش می‌دهد که مسئول تمرکز، بهره وری و شادی ما هستند.

8. کاهش کلسترول

سطوح بالای کلسترول می‌تواند خطر سکته مغزی، بیماری قلبی و بیماری عروق محیطی را افزایش دهد. کنترل سطح کلسترول برای حفظ سبک زندگی سالم مهم است. خوشبختانه، زنجبیل به عنوان یک درمان طبیعی می‌تواند به کنترل سطح کلسترول شما کمک کند. اما قبل مصرف با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که زنجبیل به عنوان یک درمان برای شما مناسب است.

9. سلامتی روده را ارتقا می‌دهد

از دیگر فواید زنجبیل تقویت روده است: اولاً، نشان داده شده‌است که به کاهش نفخ کمک می‌کند. علاوه بر این، زنجبیل می‌تواند برای کسانی که هضم ضعیف یا سندرم روده تحریک‌پذیر دارند با کمک به تحریک اسیدها و ترشحات گوارشی مفید باشد. این به نوبه خود به هضم غذا و جذب مواد مغذی کمک می‌کند. برای افرادی که مشکلات معده دارند، اضافه کردن کمی‌ زنجبیل به برنامه روزانه ضرری ندارد.

10. به سرماخوردگی کمک کنید

زنجبیل برای سرماح.ردگی

اگر می‌خواهید با درمان‌های طبیعی هر چه سریع‌تر به سرماخوردگی خود غلبه کنید، بهتر است زنجبیل مصرف کنید.

عناصر ضد التهابی زنجبیل می‌تواند به تسکین سریع گلودرد کمک کند، بنابراین ممکن است بخواهید چای زنجبیل خانگی بنوشید. جینجرول و شاگائول بار دیگر چیزهایی هستند که باید برای تسکین سرماخوردگی از آنها تشکر می‌کنید. مشخص شده‌است که آنها راینوویروس ها را که باعث سرماخوردگی می‌شوند، از بین می‌برند.

11. استرس را از بین ببرید

سبک زندگی و مشاغل پرمشغله می‌توانند منجر به استرس شدید شوند. استرس می‌تواند بر ذهن و بدن شما تأثیر منفی بگذارد. زنجبیل با تسکین لایه‌های زیرین مانند خستگی و یا مشکلات گوارشی که هر دو می‌توانند باعث افزایش استرس شوند، استرس را تسکین می‌دهد.

علاوه بر این، برخی مطالعات می‌گویند نوشیدن چای زنجبیل می‌تواند به اندازه مصرف آسپرین موثر باشد.

12. ضد پیری

زنجبیل ضد پیری

قبل از اینکه به این مورد بپردازیم، مهم است که بدانیم پیری کاملاً طبیعی است! اما اگر به دنبال راه‌هایی برای کاهش سرعت این فرآیند هستید، برخی افراد معتقدند که مصرف منظم زنجبیل می‌تواند ویژگی‌های ضد پیری را نشان دهد.

جینجرول، آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند از کلاژن پوست ما محافظت کند، علاوه بر این، جینجرول همچنین می‌تواند به کاهش آسیب و التهاب پوست کمک کند. برای داشتن پوستی سالم و درخشان، بهتر است زنجبیل را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

آیا شما متوجه تاثیر درمانی زنجبیل شده‌اید؟ نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید؟

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar Arash irani گفت:

    و به شدت لاغر کننده و کاهش دهنده وزن و چربی های اضافه…..

  2. Avatar علی گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    مطلب بسیار مفیدی بود
    فقط این نکته هم قابل ذکره که برای جوانان مجرد انقلابی از نظر جنسی بسیار محرک خواهد بود
    یا علی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.