در هنگام نشستن پاهای خود را روی هم نگذارید! کارشناس آناتومی دلیل آن را توضیح می‌دهد

معمولاً دو راه برای نشستن روی صندلی وجود دارد، یکی قرار دادن پاها در ناحیه زانو روی هم و دیگری قرار دادن مچ پا روی زانوی پای دیگر است. اما هر چقدر هم که نشستن با پاهای روی هم راحت باشد آیا برای سلامتی و وضعیت بدن شما مفید است؟ در این جا نگاهی به مطالعات انجام شده در این مورد می‌اندازیم.

قرار دادن پاها روی هم

تحقیقات نشان می‌دهد که نشستن به صورت ضربدری ناهماهنگی باسن را افزایش می‌دهد و یکی بالاتر از دیگری قرار می‌گیرد و سرعت حرکت خون در رگ‌های خونی اندام تحتانی تغییر می‌کند که می‌تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.

در واقع نشستن به این صورت می‌تواند باعث افزایش فشار خون شما به دلیل تجمع خون در رگ‌ها شود و این می‌تواند خطر آسیب به رگ‌های خونی شما را افزایش دهد، به همین دلیل است که وقتی درحال اندازه‌گیری فشار خون خود هستید باید پاهایتان را صاف روی زمین بگذارید.

هر چه بیشتر به صورت ضربدری بنشینید احتمالا تغییرات طولانی مدت در طول عضلات و آرایش استخوان لگنتان بیشتر است و به مرور زمان این شکل نشستن می‌تواند باعث ناهماهنگی ستون فقرات و شانه‌ها شود.

موقعیت سر شما می‌تواند به دلیل تغییر آرایش استخوان‌های گردن از حالت تعادل خارج شود و گردن شما می‌تواند به دلیل ضعیف‌تر شدن یک طرف بدن از طرف دیگر، تحت تأثیر قرار بگیرد.

نشستن طولانی مدت با پاهای روی هم، احتمال اسکولیوز (تراز غیر طبیعی ستون فقرات) را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند باعث سندرم درد تروکانتریک شود ( یک بیماری شایع که قسمت بیرونی باسن و ران را تحت تاثیر قرار می‌دهد).

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روی هم گذاشتن پاها می‌تواند بر تولید اسپرم تأثیر بگذارد. این به این دلیل است که دمای بیضه‌ها باید بین 2 تا 6 درجه سانتی گراد کمتر از دمای استاندارد بدن باشد.

نشستن دمای بیضه‌ها را 2 درجه سانتی گراد افزایش می‌دهد و روی هم قراردادن پاها می‌تواند دمای بیضه‌ها را تا 3.5 درجه سانتی گراد افزایش دهد و مطالعات نشان می‌دهد که افزایش دمای بیضه می‌تواند تعداد و کیفیت اسپرم را کاهش دهد.

فواید قرار دادن پاها روی هم

اما تحقیقات نشان می‌دهد که نشستن با پاهای روی هم می‌تواند برای بعضی از افراد مفید باشد. به عنوان مثال یک مطالعه کوچک در سال 2016 نشان داد که برای افرادی که یک پایشان بلندتر از پای دیگر است، نشستن به صورت ضربدری می‌تواند به تنظیم ارتفاع دو طرف لگن کمک کند و تعادل بدن را بهبود بخشد.

همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه نشستن به صورت ضربدری باعث بهبود ثبات مفاصل ساکروایلیاک (مسئول انتقال وزن بین ستون فقرات و پاها) می‌شود.

بهتر است از روی هم قرار دادن پاهای خود اجتناب کنید اگرچه بسیاری از عوامل دیگر مانند سبک زندگی کم تحرک و چاقی مشکلات گفته شده را می‌تواند تشدید کند. بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع، توصیه اصلی این است که برای مدت طولانی در این حالت ثابت ننشینید و به طور منظم فعال باشید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.