دور‌کاری

در روزهای قرنطینه و خانه نشینی، دورکاری خسته‌کننده است یا دلپذیر و جذاب؟

در ماه‌هایی و سال‌هایی که گذشت، وقایع عجیب بسیاری را بخصوص در کشور خود‌مان تجربه کردیم. اما ویروس کرونا سخت‌ترین مرحله‌ی زندگی ما ایرانیان و بسیاری از مردم دنیا‌ست که در این دو ماه اخیر با آن سر و کار داشته و همه‌گیر شده است، و گویا به‌دلایل زیادی همچنان نیز سر و کار خواهیم داشت. این اتفاق نادر باعث بوجود آمدن فاصله‌گذاری اجتماعی شده و بدین ترتیب بسیاری از مشاغل را به سمت دور‌کاری برده است. البته که دور‌کاری مختص این زمان خاص نیست و در این برهه مشاغل بیشتری را شامل شده است. دورکاری در کل دنیا پس از ارتقا فناوری اطلاعات و اینترنت کاملاً جا‌ افتاد و تعداد قابل توجهی از افراد جهان سال‌هاست به این طریق گذران امور می‌کنند.

تحقیقات اخیر در مورد دورکاری

اخیراً روانشناسان در تحقیقات خود بر روی دورکاری و خانه ماندن اجباری در این روزهای سخت مبارزه با ویروس کرونا، به این نتیجه رسیده‌اند که محیط کار و استراحت حتما باید از هم تفکیک شوند. زیرا که بدون این تفکیک موقعیتی و مکانی، ممکن است برخی افراد تاثیر منفی گرفته و دچار افسردگی شوند.

 و روانشناسان همچنین دریافته‌اند که دور‌کاری به مدت طولانی تحت شرایط روحی سخت این روزها ممکن است موجب کسالت شدید و مشکلات ارتباطی افراد در جامعه شود.

اما با تمام این تحقیقیات بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا و موسسات آموزشی و مدارس و دانشگاه‌ها به دور‌کاری روی آورده‌اند. اگر این دور‌کاری اجباری برای کارمندان و معلمان و پرسنل هم فوایدی داشته باشد، مسلماً برای دانش‌آموزان خیلی کارآمد نبوده و نیست. اما مهمترین مسئله سلامتی نسل آینده دنیا می‌باشد.

معایب دور‌کاری

از معایب دور‌کاری می‌توان به این نکته اشاره کرد که ماندن در فضای خانه و کار کردن با پیژامه روی بهره‌وری برخی افراد تاثیر منفی می‌گذارد ولی لباس‌های رسمی‌تر محل کار، در واقع ذهن را به این سمت می‌برد که الان وقت کار کردن است و باید بر روی کار جدی‌تر تمرکز کرد. و همچنین ممکن است فضای خانه، صدای کودکان و سایر عوامل موجود در محیط گرم منزل رشته افکار را پاره نماید.

معایب دور‌کاری

یکی دیگر از معایب دور‌کاری، نبود مدیریت و نداشتن کنترل متمرکز بر روی کارمندان و وظایف آنها می‌باشد. از طرفی نیز امنیت شبکه‌ی اطلاعات شرکت‌ها در خطر خواهد بود.

برای دانش‌آموزان نیز انجام تکالیف و خواندن درس‌های جدید بصورت روزانه با مشقت بسیاری برای آنها و خانواده‌هایشان همراه است. بخصوص هزینه‌های اینترنت، که باید فایل‌هایی با حجم بالا دانلود شود و همچنین تکالیفی که با همین حجم برای معلم بصورت اینترنتی ارسال می‌گردد. و امیدواریم این ویروس موجب تضعیف پایه‌ی تحصیلی مقاطع مختلف تحصیلی نشود.

بیشتر بخوانید: چطور در دوران قرنطینه کرونا آرامش خود را حفظ کنیم؟

مزایای دور‌کاری

از مزایای دور‌کاری در این روزهای سخت می‌توان به از بین رفتن قابل توجهی از آلودگی هوا، سرماخوردگی‌های فصلی و کم شدن هزینه‌های ایاب ذهاب اشاره نمود.

البته مهمترین مزیت این دور‌کاری اجباری کنار هم ماندن خانواده‌ها می‌باشد. چه بسا بسیاری از کودکانی که چشم به راه پدر خود به خواب می‌رفتند و صبح هم قبل از بیدار شدنشان پدر از خانه بیرون زده بود. در این روزها با کم شدن ساعات کاری پدر حس بهتری خواند داشت.

مزایای دور‌کاری

حرف آخر

بد نیست در این روزهای سخت با ماندن در کنار هم قدر این لحظه‌ها را بدانیم و بسیار مهربان باشیم با افراد خانواده، بخصوص کودکان و سالمندان که نیاز بیشتری به توجه ما دارند. درست است که سرپرستان خانواده در این وانفسا بشدت تحت فشار هستند و روزهای سختی را می‌گذرانند اما حمایت و مهربانی خود را دریغ نکنید و سلامتی خود و خانواده را مقدم بر امور مالی بدانید، هر چند که میدانم غیرممکن است.

شما هم چگونگی ادامه‌ی فعالیت‌های کاری خود در این روزهای کرونایی را با ما در میان بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.