فواید مصرف روزانه خرما

فواید مصرف روزانه خرما: از بهبود سلامت استخوان گرفته تا کمک به داشتن پوستی زیبا

از زمان کشف خرما که به هزاران سال پیش باز می‌گردد تا کنون، این میوه تیره به داشتن قدرت بهبودی معروف است. همچنین علم ثابت کرده که خرما دارای مزایای فراوانی برای سلامتی است که باید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. در ادامه همراه دینو با فواید مصرف روزانه خرما: از بهبود سلامت استخوان گرفته تا کمک به داشتن پوستی زیبا آشنا شوید و از مزایای آن بهره ببرید.

فواید مصرف روزانه خرما

طبق تاریخ، مشخص شده نخل خرما از عراق امروزی آمده که با این وجود مشهور است مصری‌ها خیلی زودتر با خرما شراب درست می‌کردند. به لطف تجارت بعدها خرما به جنوب غربی آسیا، اسپانیا، شمال آفریقا، مکزیک و کالیفرنیا برده شد. امروزه این میوه یکی از مهم‌ترین مواد غذایی در خاورمیانه به حساب می‌آید. در حالی که حداقل 30 نوع خرما در سراسر جهان یافت می‌شود، تقریبا همگی در سه دسته مختلف قرار می‌گیرند: نرم، نیمه خشک و خشک که وجه تمایز آن‌ها تفاوت در گلوکز، ساکارز و فروکتوز است. همچنین گفته می‌شود که در عراق بیش از 100 نوع خرما وجود دارد! در هر صورت این میوه سرشار از مواد مغذی است. در ادامه فواید مصرف روزانه خرما را می‌خوانید.

فواید مصرف روزانه خرما: از بهبود سلامت استخوان گرفته تا کمک به داشتن پوستی زیبا

1. کاهش کلسترول خون

خرما فاقد کلسترول و حاوی چربی بسیار کمی است. گنجاندن مقدار کمی از این میوه شیرین در رژیم روزانه می‌تواند به شما در کنترل سطح کلسترول خون و حتی در کاهش وزن کمک کند.

2. غنی از پروتئین

خرما غنی از پروتئین است و می‌تواند نیاز شما به این ماده را برطرف نماید. مصرف مقدار کم آن همچنین به شما در تناسب اندام کمک می‌کند و عضلات را قوی نگه می‌دارد. در سالن‌های بدنسازی از کسانی که به دنبال ورزش منظم و حرفه‌ای هستند، خواسته می‌شود به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود چند عدد خرما بخورند.

3. سرشار از ویتامین‌ها

خرما سرشار از ویتامین‌هایی مانند B1، B2، B3، B5 و همچنین A1 و C است. اگر هر روز چند عدد خرما میل کنید، دیگر مجبور به مصرف مکمل‌های ویتامین نخواهید بود. این ماده مغذی نه تنها باعث سلامتی شما می‌شود؛ بلکه، در سطح انرژی روزانه‌تان نیز تغییر محسوسی ایجاد کند. خرما همچنین حاوی قندهای طبیعی مانند گلوکز، ساکارز و فروکتوز است که می‌تواند به عنوان یک میان وعده سریع بسیار خوب عمل کند.

4. بهبود سلامت استخوان

خرما می‌تواند برای سلامت استخوان شما نیز معجزه کند، چرا که سرشار از سلنیوم، منگنز، مس و منیزیم بوده و همه این موارد برای سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان مورد نیاز است.

5. تقویت سیستم عصبی

خرما منبع کاملی از پتاسیم بوده و در عین حال حاوی سدیم کمی است و این امر تا حد زیادی در منظم نگه داشتن سیستم عصبی به شما کمک می‌کند. پتاسیم به کاهش کلسترول کمک می‌کند و خطر سکته مغزی را نیز کاهش می‌دهد.

6. غنی از آهن

خرما جدا از فلوئور که دندان‌های شما را سالم نگه می‌دارد، حاوی آهن نیز هست که برای کسانی که از کمبود آهن رنج می‌برند بسیار توصیه می‌شود. کم خونی فقر آهن شدید ممکن است باعث خستگی، بی‌حالی، تنگی نفس یا درد قفسه سینه شود. خرما به علاوه برای تصفیه خون نیز عالی است.

7. بهبود هضم غذا

خرما برای هضم غذا بسیار مفید است. اگر چند عدد خرما را در آب خیس کنید و روزانه آن‌ها را مصرف نمایید، سیستم هاضمه شما عملکرد بهتری خواهد داشت. به دلیل داشتن فیبر زیاد، این ماده غذایی همچنین برای کسانی که مشکل یبوست دارند نیز توصیه می‌شود.

8. شادابی و سلامت پوست

خرما پوست شما را شاداب می‌کند. ویتامین‌های C و D بر روی قابلیت ارتجاعی پوست اثر می‌گذارند و سلامت آن را تامین می‌کنند. به علاوه، اگر از مشکلات پوستی رنج می‌برید، استفاده از خرما در رژیم غذایی ممکن است در طولانی مدت به شما کمک کند. خرما همچنین دارای خواص ضدپیری است و از تجمع ملانین در بدن شما جلوگیری می‌کند.

9. انرژی‌زا و پرنشاط

خرما یک روش عالی برای کنترل کم‌خونی و افزایش انرژی بدن شما است. برای رسیدن به نتیجه بهتر، باید آن را یک شب در آب خیس کنید و سپس بخورید.

10. کمک به افزایش وزن

خرما دارای قند طبیعی است که به همراه پروتئین و سایر ویتامین‌های موجود در خود، به افزایش وزن کمک می‌کند.

آشپزی با خرما

خرما کم و بیش در سراسر جهان برای آشپزی استفاده می‌شود و فواید بی‌شمار آن برای سلامتی باعث شده که از پرطرفدارترین مواد غذایی در دنیا محسوب شود. با این حال بهتر است خرما را به همان صورتی که هست میل نمایید تا مواد مغذی موجود در آن به طور کامل حفظ شود. با این حال، پختن آن نیز می‌تواند گزینه خوبی برای بهره‌مندی از مزایای سلامتی این میوه شیرین باشد. خرما به همراه غلات و حبوبات، یک صبحانه یا میان وعده عالی است. بسیاری از مردم حتی به جای قند تصفیه شده، از شربت خرما استفاده می‌کنند. شیره خشک شده نخل خرما نیز به همراه قهوه سیاه طعم مطلوبی دارد و می‌توان آن را به کیک، نان و غذاهای دیگر اضافه کرد. همچنین اگر هر روز یک عدد خرما میل کنید، از پرخوری شما جلوگیری می‌کند. در نهایت سعی کنید تا آن را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید تا از فواید آن بهره‌مند شوید.

کدام یک از این 10 فواید مصرف روزانه خرما تا به حال در زندگی شما تاثیرگذار بوده است؟ چه مزایای دیگری برای این میوه محبوب سراغ دارید که به سلامت بیشتر ما کمک می‌کند؟ در نظرات با ما همراه باشید.

منبع: Food NDTV

بیشتر بخوانید: آشنایی با مرکبات: مزایای سلامتی نارنگی یافا که شما را شگفت‌زده می‌کند

بیشتر بخوانید: رژیم تناسب اندام: آیا غذا خوردن قبل و بعد از ورزش صحیح است؟

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.