۱۰ زبان محبوب برنامه‌نویسی

۱۰ زبان محبوب برنامه‌نویسی ، طبق GitHub متعلق به مایکروسافت

GitHub وضعیت سالانه خود را در زمینه برنامه‌نویسی منتشر کرده است و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی و پروژه‌های منبع آزاد در سرویس تقسیم کد برای برنامه‌نویسان را معرفی کرد. درست در سال گذشته، مایکروسافت GitHub را با مبلغ ۷/۵ میلیارد دلار به عنوان بخش اصلی برنامه خود برای جذب بیشتر توسعه‌دهندگان بدست آورد. اکنون GitHub به قطبی تبدیل شده است که ۴۰ میلیون برنامه‌نویس برای همکاری و اشتراک گذاری کد برای پروژه‌های شخصی، حرفه‌ای و غیره استفاده می‌کنند. در ادامه ۱۰ زبان محبوب برنامه‌نویسی معرفی می‌کنیم.

۱۰ زبان محبوب برنامه‌نویسی

۱۰) Ruby

Ruby یک زبان برنامه‌نویسی منبع باز بوده که تمرکز آن بر استفاده ساده است. این زبان توسط Yukihiro “Matz” Matsumoto ایجاد شده است. این زبان برنامه‌نویسی در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و از آن زمان به بعد، با چندین کنفرانس و ملاقات، زبان روبی محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

۹) C

C یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که امروزه مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد و توسط دنیس ریچی در سال ۱۹۷۲ ساخته شده است. این زبان در واقع یک زبان برنامه‌نویسی است که برای طیف گسترده‌ای از سیستم‌های کامپیوتری و سخت افزاری طراحی شده است. امروزه بسیاری از زبان‌های محبوب از جمله Java ، PHP و JavaScript، ریشه در زبان C دارند.

۸) Shell

زبان Shell مخصوصاً در بخش IT بسیار محبوب است و به کاربران اجازه می‌دهد تا دستوراتی بنویسند که به طور مستقیم به سیستم عامل بگوید چه کاری انجام شود. این زبان می‌تواند برای اتوماسیون فرایندهای رایج مانند نصب یا حذف برنامه از راه دور یا مدیریت، تهیه نسخه پشتیبان و کپی فایل‌ها استفاده شود.

۷) TypeScript

TypeScript یک زبان برنامه‌نویسی منبع باز است که توسط مایکروسافت ارائه و توسعه می‌شود. این زبان فقط یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی نیست، بلکه یکی از زبان‌هایی است که سریع‌ترین رشد را داشته است. این زبان به جاوا اسکریپت بسیار نزدیک است اما با ویژگی‌هایی قدرتمندتر به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برنامه‌های کاربردی را در مقیاس بزرگ بسازند. این زبان همچنین در ویرایشگر کد مایکروسافت، Visual Studio، پشتیبانی می‌شود.

۶) ++C

زبان برنامه نویسی ++C از C ساخته می‌شود و تقریباً به آن باز می‌گردد. قدمت این زبان از سال ۱۹۷۹ بوده است. Bjarne Stroustrup زبان ++C را در حالی که مشغول به کار بر روی پایان نامه‌ی دکتری خود بود، ایجاد کرد و به عنوان راهی برای افزودن ویژگی‌های اضافی به زبان C آن را ارائه کرد. امروز، این زبان هنوز هم به طور گسترده استفاده می‌شود. زیرا این زبان در بسیاری از سیستم عامل‌ها، مرورگرها و بازی‌ها یک زبان اصلی و پایه‌ای است.

۵) #C

#C (سی شارپ) توسط مایکروسافت im team به سرپرستی Anders Hejlsberg ساخته شد. این زبان شبیه به زبان برنامه نویسی جاوا است و با کمک آن می‌توان برنامه‌های کاربردی گوشی هوشمند، بازی و نرم افزارهای سازمانی ساخت.

۴) PHP

PHP، مخفف Hypertext Preprocessor، یک زبان برنامه نویسی منبع باز برای توسعه وب و ایجاد صفحات وب تعاملی است. این زبان همچنین با بانک‌های اطلاعاتی به خوبی کار می‌کند و توسط فیس بوک و یاهو مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، توسعه‌دهندگان مدت طولانی است که آن را یکی از بدترین زبان‌های برنامه نویسی می‌دانند و این زبان را مسخره می‌کنند.

۳) Java

برای اولین بار جاوا در سال ۱۹۹۵ توسط Sun Microsystems ساخته شد، که بعدا توسط اوراکل به نتیجه رسید. این زبان منبع باز توسط شرکت‌هایی مانند توییتر و نتفلیکس استفاده می‌شود و برای شرکت‌های بزرگ، یک زبان استاندارد است. توسعه دهندگان از Java برای ایجاد برنامه‌های گوشی‌های هوشمند و وب‌، بازی‌ها و نرم افزارهای مبتنی بر پایگاه داده استفاده کرده‌اند. این زبان شبیه به ++C و #C است.

۲) Python

پایتون هم یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی و هم یکی از سریع‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است. از نظر محبوبیت، این زبان به مقام سوم در سال ۲۰۱۹ رسیده است. این زبان منبع باز اغلب برای برنامه‌های هوش مصنوعی و علوم داده استفاده می‌شود و برای شروع کار بسیار ساده و آسان است.

۱) JavaScript

جاوا اسکریپت محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی در جهان است. دلیل این امر این است که این زبان یکی از زبان‌های اصلی بوده که در ساخت صفحات وب استفاده می‌شود. این زبان به تعامل صفحات وب کمک می‌کند و همچنین برای ساخت بازی‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه دهندگان این زبان را به دلیل سبک بودن، انعطاف‌پذیر بودن و قدرتمند بودن دوست دارند. شایان ذکر است که این زبان برخلاف نامش، ارتباطی با زبان جاوا ندارد.

امتیاز: 4.8 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۳ دیدگاه

  1. Avatar Reza گفت:

    مشکل داره متنتون .

  2. Avatar حمیدرضا گفت:

    سلام ممنون مفید بود

  3. Avatar علی گفت:

    سلام.
    احسنت خانم مجدی ، احسنت.
    بابت این نوع مطالبتون ، که باعث بالا بردن آگاهی و غلم مردم است ، کمال تشکر را داریم.
    امیدواریم که حرکت شما به سمت اینگونه مطالب ، با سرعت بیشتری صورت بگیرد.
    متشکریم.
    یاعلی(ع)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.