قدیمی ترین شهرهای جهان

شهرهای تاریخی جهان: لیست ۵ مورد از قدیمی ترین شهرهای جهان

باستان‌شناسان به طور مداوم در حال کشف آثار جدید، معابد و مکان‌های باستانی در برخی از قدیمی ترین شهرهای جهان هستند. اگرچه ممکن است ما از سن واقعی این شهرها کاملاً آگاهی نداشته باشیم، اما شواهد یافت شده می‌تواند عمر حدودی این شهرها را روشن شود. صرف نظر از این، این مکان‌ها از نظر فرهنگی دارای اهمیت ویژه‌ای هستند برای درک بشر از جهان نیز بسیار اهمیت دارند.

قدیمی ترین شهرهای جهان

۱) جریکو، فلسطین – 5000 قبل از میلاد

قدیمی ترین شهرهای جهان

شهر جریکو در کرانه باختری، در خاورمیانه قرار دارد. گرچه زمان بنیانگذاری دقیق آن ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که جریکو از قدیمی ترین شهرهای جهان است. جریکو در حدود 10 هزار سال قبل از میلاد به عنوان اردوگاه شکارچیان ناتوفیان شروع به کار کرد اما در نهایت به یک مکان مسکونی تبدیل شد. دیوارهای این شهر در برابر سیل مقاوم بوده‌اند و از بسیاری از خطرات از مردم محافظت می‌شد.

۲) آرگوس، یونان – 5000 قبل از میلاد

قدیمی ترین شهرهای جهان

آرگوس یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود و از حدود 5000 سال قبل از میلاد مسیح مردم در آن سکونت داشتند. این مکان بین دو تپه در شبه جزیره Peloponnese یونان قرار دارد. نام آرگوس از نام پسر زئوس و نیوبه گرفته شده است. طبق اساطیر یونان، وی به عنوان پادشاه این شهر خدمت می‌کرد. این شهر همچنین به عنوان محل تولد بسیاری از سربازانی که در جنگ تروا تحت فرماندهی دیومدس می‌جنگیدند شناخته شده است.

۳) بیبلوس، لبنان – 5000 قبل از میلاد

قدیمی ترین شهرهای جهان

بیبلوس که به جبیل امروزی نیز معروف است، شهری بندری در 40 مایلی امروزی (40 کیلومتری) بیروت در لبنان است که بیش از 7000 سال به طور مداوم مردم در آن ساکن بوده است. در کاوش‌های باستان‌شناسی مشخص شده است که مردم، این شهر را از دوره نوسنگی، بین سال‌های 8800 تا 7000 قبل از میلاد اشغال کرده‌اند. روابط تجاری بیبلوس با مصر و موقعیت آن در امتداد ساحل مدیترانه، به سرعت آن را به یک مرکز تجاری مهم تبدیل کرد. این شهر در سال 1984 به میراث جهانی یونسکو تبدیل شد.

۴) آتن، یونان – 4000 سال قبل از میلاد

آتن

آتن پایتخت یونان و بزرگترین شهر آن است. این شهر به عنوان زادگاه تمدن غرب و دموکراسی شناخته می‌شود. مردم حداقل 7000 سال در شهر آتن زندگی کرده‌اند و قدیمی‌ترین حضور شناخته شده بشر به هزاره‌ی یازدهم و هفتم قبل از میلاد برمی گردد. عصر طلایی آتن باستان، بزرگترین متفکران تاریخ مانند سقراط، ارسطو و بقراط را در خود جای داده است. طبق افسانه‌ها‌، این نام به نام الهه آتنا پس از هدیه دادن درخت زیتون به شهر که نمادی از صلح و شکوفایی در یونان باستان بود، انتخاب شده است.

۵) شوش، ایران – ۴۲۰۰ سال قبل از میلاد

شوش

شوش در حدود 7000 سال قبل از میلاد به عنوان یک شهرک کوچک آغاز شد و در حدود سال 4200 قبل از میلاد به یک مرکز شهری تبدیل شد. این شهر به دلیل موقعیتی که در مسیرهای تجاری داشت، شهر مهمی بود. شوش، واقع در پایه کوه‌های زاگرس و شرق رود دجله بوده و پایتخت امپراتوری عیلامی بود تا زمانی که آشوری‌ها آن را تصرف کردند. شوش به دلیل تاریخچه و اهمیت فرهنگی‌اش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

بیشتر بخوانید: ۱۳ مومیایی جدید و مرموز در کشور مصر کشف شده است
بیشتر بخوانید: ۱۰ حکومت پادشاهی که طولانی‌ترین حکومت تاریخ ایران را داشتند
بیشتر بخوانید: شباهت وضعیت اقتصادی ایران به کشور‌های جنگ‌زده‌ای چون آلمان پس از جنگ جهانی اول

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۵ دیدگاه

  1. Avatar faraz گفت:

    اطلاعات شما در مورد شهر جریکو و تصویری که گذاشتین کاملا اشتباه هست. تصویر مربوطه به یک صومعه مسیحی در اریحا فلسطین است.
    خدا میدونه بقیه تصاویر چقدر صحت دارن. به وقت دیگران احترام بزارید.

  2. Avatar ایران پرست گفت:

    واقعا متاسفم که تاریخ ایران رو درست نمی‌نویسند و از شکوهش کم میکنید قدیمیترین شهر جهان مهرگره با قدمت ۹۰۰۰ سال قبل از میلاده که در بلوچستان قرار داره و با این قدیمیترین شهر جهان در واقع مال ایرانه

  3. Avatar ایران پرست گفت:

    واقعا متاسفم که تاریخ ایران رو درست نمی‌نویسند و از شکوهش کم میکنید قدیمیترین شهر جهان مهرگره با قدمت حداقل ۷۰۰۰ سال قبل از میلاده که در بلوچستان قرار داره و با این قدیمیترین شهر جهان در واقع مال ایرانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.