9 مورد برای تقویت مهارت نه گفتن

در این جا با 9 مورد برای تقویت مهارت نه گفتن در زندگی خود آشنا شوید

امکان دارد شما نیز جزو آن دسته از افرادی باشید که برای «نه گفتن» به خواسته‌های نامعقول دیگران دچار مشکل هستید. اگر برای‌تان سخت است که به درخواست‌های دیگران نه بگویید این مطلب برای شما است. اگر برای‌تان مهم است که بدانید چه زمانی و به چه کسانی باید نه بگویید تا سلامت‌تان به خطر نیوفتد، در ادامه همراه دینو باشید تا در این جا با 9 مورد برای تقویت مهارت نه گفتن در زندگی خود آشنا شوید.

تقویت مهارت نه گفتن

همواره در زندگی همه ما افرادی وجود دارند که خواسته‌های‌شان برای ما نامعقول بوده و باعث می‌شوند حس خوبی نداشته باشیم. حتی ممکن است این خواسته‌ها به سلامت جسم و روان ما نیز آسیب بزنند. این یک حقیقت انکارناپذیر است که همیشه افراد حاضر در جامعه و اطرافیان شما – چه همسر، چه خانواده و دوستان – می‌خواهند شما را با ایده‌آل‌ها و خواسته‌های خودشان وفق دهند. حتی اگر این تمایلات برخلاف باورها، عقاید و علاقه‌های شما در آن زمینه باشد. اگر نه گفتن برای شما سخت باشد شاید شما ترس از دست دادن دارید. در نتیجه شما با بله گفتن‌های مکرر، به خودتان آسیب می‌زنید و زندگی‌تان را تحت‌الشعاع خواسته‌های دیگران قرار می‌دهید. در این جا با 9 مورد برای تقویت مهارت نه گفتن در زندگی خود آشنا می‌شوید و با بهبود روابط فردی می‌توانید زندگی شادتری را تجربه کنید.

9 مورد برای تقویت مهارت نه گفتن

1. افراد سمی زندگی‌تان

بدون شک بارها برای‌تان اتفاق افتاده که اطراف‌تان را با آدمای سمی و منفی که حس خوبی به شما نمی‌داده‌اند پر کرده باشید. باید بدانید شما حق دارید که به افراد و خواسته‌هایی که باعث حس اضطراب یا غم در زندگی‌تان می‌شوند، «نه» بگویید. اگر برای حضور افراد مثبت در کنارتان که انرژی‌تان را بالا می‌برند و برای شما شادی به همراه می‌آورند وقت بیشتری اختصاص دهید، می‌توانید نه گفتن به افراد سمی را تمرین کرده و آن‌ها را از زندگی‌تان بیرون کنید.

2. افرادی که به شما حس ناامنی می‌دهند

آیا تا به حال برای‌تان پیش آمده که هنگام حضور در کنار برخی افراد، حس اضطراب و ترس را تجربه کنید؟ یا رفتار آن‌ها شما را دلخور و عصبانی کرده باشد، اما نتوانید به آن‌ها چیزی بگویید یا از آن‌ها دور شوید؟ شما به خاطر سلامتی خودتان هم که شده نباید با افراد این چنینی که باعث ترس و ناامنی شما می‌شوند، در ارتباط باشید. شاید به اجبار به این افراد «بله» می‌گویید و به خواسته‌های آن‌ها عمل می‌کنید؛ چون، از این که آن‌ها را نادیده بگیرید، ترس دارید. با این وجود نباید فراموش کنید که شما حق دارید در زندگی خود آزاد باشید و احساس امنیت کنید. نباید دائما لبه مرز زندگی کنید، چون هر لحظه امکان سقوط خواهید داشت.

3. افرادی که احساسات شما را نادیده می‌گیرند

اگر احساس می‌کنید در رابطه‌ای، به احساسات شما اهمیت داده نمی‌شود و مدام نادیده گرفته می‌شوید، باید به این رابطه پایان دهید. شما باید برای بروز دادن احساسات خود کاملا آزاد باشید. به این موضوع فکر کنید که اگر کسی به احساسات شما بها نمی‌دهد به این معنی است که خود شما برای اون اهمیتی ندارید. پس نباید چنین شخصی در زندگی شما وجود داشته باشد.

4. شرایطی که به شما حس ترد شدگی می‌دهند

قطعا در زندگی خود بارها این حس را تجربه کرده‌اید. به خصوص زمانی که کودک بودید ممکن است از این رفتار دیگران آسیب دیده باشید. اگر نتوانید این ترومای روانی را پشت سر بگذارید، به عمیق‌ترین باور شما در ناخودآگاهتان تبدیل می‌شود. پس هر زمان که در شرایطی قرار گرفتید که به شما حس ترد شدگی دست داد، باید تصمیمی آگاهانه بگیرید تا از آن شرایط خارج شوید. به یاد داشته باشید که شما لایق بهترین‌ها هستید.

5. گفتگوی منفی درون‌تان

خیلی راحت است که بخواهید خودتان را درون افکار منفی گیر بیاندازید و ساعت‌ها انرژی مخرب وارد ناخودآگاه‌تان کنید. دست کم گرفتن خودتان مشکلی را حل نمی‌کند، پس بهتر است که به جای انتقادی بودن، متفکر باشید. بهتر است به موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اید یا کارهایی که به خوبی انجام‌شان داده‌اید فکر کنید. تمرکزتان را روی افکار مثبت بیشتر نمایید چون باعث می‌شود دورنمای بهتری از خودتان داشته باشید.

6. مقایسه خودتان با بقیه

همیشه سعی کنید خودتان باشید. شما هیچ وقت جای دیگران نیستید و نخواهید بود. وقت‌تان را سر مقایسه چیزهایی که قابل مقایسه نیستند، تلف نکنید. هر کدام از انسان‌ها به نوبه خود متفاوت و در جایگاه خود منحصر به فرد هستند. این حقیقت بسیار زیبا است. باید بپذیرید که هر شخصی نقاط ضعف و قوت مخصوص به خودش را دارد. این سوال‌ها را از خودتان بپرسید: هدف و انگیزه‌تان برای زندگی چیست؟ برای ساختن بهترین نسخه خودتان، چه برنامه‌ای دارید؟ پاسخ دادن به این سوال‌ها شما را از مقایسه‌های بیهوده دور کرده و به خود واقعی‌تان نزدیک‌تر می‌کند.

7. شریک عاطفی بد

آیا در حال حاضر درون یک رابطه ناسالم هستید؟ اگر رابطه سالمی ندارید، هیچ اجباری برای ادامه دادن آن نیست. شما باید به شریک عاطفی بد، «نه» بگویید. اگر فکر می‌کنید که رابطه شما قرار نیست به جایی برسد و یا مطابق با معیارهای شما نیست، آن را تمام کنید. شما برده احساسات و تکرار چرخه‌های باطل نیستید. سعی کنید استقلال فکری و احساسی خودتان را تقویت کنید.

8. انتظار بیهوده

شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که زمان از دست رفته را نمی‌توانید برگردانید. برای مثال، ساعت‌هایی را که برای انتظار بیهوده تلف کرده‌اید، قابل بازگرداندن نیستند. تکرار این انتظارهای بیهوده در زندگی باعث ناامیدی شما می‌شوند. یاد بگیرید از زمان خود مفید استفاده کنید. وقت‌تان را صرف مدیتیشن، مطالعه یا ورزش و قدم زدن نمایید.

9. تعیین ارزش وجودی‌تان بر اساس نظر دیگران

آیا به یاد دارید که موقعی به نظر دیگران به حدی اهمیت داده‌اید که نظر خودتان را فراموش کنید؟ فرقی ندارد که این نظر درباره کار شما باشد یا طرز لباس پوشیدن و سبک زندگی‌تان، مردم در هر حالتی درباره شما نظر می‌دهند. باید به یاد داشته باشید که هر حرفی که ما راجع به خودمان می‌شنویم صرفا یک نظر است، نه واقعیت؛ و هر چیزی که ما می‌بینیم صرفا یک دیدگاه است، نه حقیقت.

در نهایت باید بدانید که «نه گفتن» یک مهارت باارزش در زندگی است که باید آن را تمرین کنید و به چیزهایی که برای شما خوب و مفید نیستند، به سادگی نه بگویید. فقط در این صورت است که می‌توانید ذهن روشن و زندگی شادتر و با عشق و نور بیشتری را برای خودتان بسازید. امیدواریم که در این مسیر موفق شوید و قدرت نه گفتن به شرایط نامناسب را به دست بیاورید. نظرات و دیدگاه‌های ارزشمندتان در زمینه تقویت مهارت نه گفتن را با ما و همراهان عزیز دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Picopry

بیشتر بخوانید: پاسخ منفی به 30 درخواست بیرونی که برای داشتن زندگی شادتر باید رد کرد

بیشتر بخوانید: 50 عادت زندگی سالم که به شما در داشتن عمر طولانی‌تر کمک می‌کند

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.